0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag minns en diskussion på forumet för några år sedan och då sades det att med den gasen som finns i Ecodan VP har deltat ingen betydelse. Skulle räcka med någon grad bara.
Du får gärna utveckla lite (om du kan/vet). Utan att egentligen veta så känns det som att värmepumpen får längre gångtider med lägre hastighet på cirkpumpen, dvs högre delta, vilket är bra?
”Beror på” skulle jag vilja säga. Det bästa är ju om värmepumpen kan hålla sig med att göra så sval framledning som möjligt. Kan den ligga och tuffa på beräknad framledning och bara ett par grader lägre retur i ”dagar” är det nära nog optimalt. Att ”överskjuta” behovet är egentligen inte önskvärt.
Hej Snok,Ja det har du säkert helt rätt i Idag har det varit mellan +1-3c utomhus och värmepumpen har gått i princip hela tiden. Den stod stilla en stund på eftermiddagen.Min effektmätare (som mäter någorlunda rätt..) visade att värmepumpen mestadels av tiden idag drog omkring 700W. Framledningstemp och retur har varierat under dagen när jag kollat till och från, ibland låg den på 35/31 och ibland 37/33. Känns som en bra gång på värmepumpen? [/Dina siffror är identiska med mina idag. I mitt fall går cirkpumpen med olika hastighet över tid, styrd av syrmodulen för systemet. Runt 14-15 kWh / dygn för att hålla skön temp i huset en ruggig dag som denna. Inte illa, eller hur?
Dina siffror är identiska med mina idag. I mitt fall går cirkpumpen med olika hastighet över tid, styrd av syrmodulen för systemet. Runt 14-15 kWh / dygn för att hålla skön temp i huset en ruggig dag som denna. Inte illa, eller hur?
Det är lite olika saker det handlar om. Rickards råd avser temperaturdifferensen över värmepumpen. Länken talar om differenser över enstaka radiatorer. Bästa differens över pumpen beror på vad det är för köldmedium i pumpen. Är det R407C verkar optimum ligga runt 9 grader. Är det R410 bör man hålla sig under 5 grader. Det är små skillnader i verkningsgrad det handlar om. När jag kollade skiljde det bara en procent mellan 6,6 och 9,3 grader vid samma medeltemperatur in/ut. Tittar man sedan på värmeavgivningen från en radiator visar det sig att vid en medeltemperatur in/ut på 40 grader ger ett deltaT över den på 4 grader en procent bättre värmeavgivning än 8 graders differens. Så det spelar nog ingen nämnvärd roll var i intervallet 5-10 grader man befinner sig. Det är nog därför det finns så många bud om saken. Det finns inget uppenbart bästa värde. Differenserna avser förhållandena vintertid när det är kallt ute. Vår och höst blir det inte så höga differenser över radiatorerna i och med radiatorvattnet är svalare. Det kan ju då inte avge lika mycket värme vid passagen genom radiatorn.