0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Slang och kabelkanal verkar vara dyrt!Låter märkligt att elaren inte kontrollmätte, alternativt vägrat koppla in då någon annan dragit kabel och kopplat.
Det åligger den som ansluter apparaten att kontrollera att allt är rätt i elanslutningspunkten. Man kan inte utan att kontrollera att blå verkligen är nolla och att jord är grön/gul samt att dom övriga tre färgerna verkligen är tre olika faser koppla in en anläggning. Speciellt om man inte dragit ledningarna själv. Så det är utan tvekan den som spänningssatt maskinen som är ansvarig. Vem som dragit fram matningen har ingen betydelse, MEN är det glapp i centralen är naturligtvis den som kopplat där ansvarig.När man kopplar in en maskin i en befintlig säkerhetsbrytaren kollar man aldrig kablage/centraler som är befintliga utan man tar för givet att den som dragit dit "strömmen" är kvalificerad för jobbet och gör bara en säkerhetskontroll i anslutningspunkten
Hur kunde det bli glapp i nollan?Kopplade ni in nollan på en klämma som redan hade en kabel i sig?Vi hade ett brandtillbud för några år sedan där någon kopplat in två stycken fasledare på samma klämma på skenan, en av de två ledarna kommer nästan säkert att få dålig anslutning för eller senare, speciellt som i vårt fall där det var enledarkabel.Vi fick strömlöst i uttagen i delar av huset, när jag kontrollerade elcentralen var en av fasledarna bränd ca 50 mm från skenan, och den låg bara ett par mm från masonitskivan på väggen, bara tur att det inte börjat brinna som jag ser det.
Nej, jag menar att man INTE kontrollerar vad andra gjort för man tar för givet att det är korrekt utfört och av en yrkesman. Däremot kollar man vid anslutningspunkten att det där är rätt men är det ett glapp tidigare i anläggningen så är det troligt att det inte upptäcks. Och glappet samt följdfelet är den som orsakade glappet som har ansvaret för.
OM man blir informerad om att det är en ej behörig person och inte kontrollerar hela vägen till centralen så har man inte utfört sitt uppdrag som jag ser det i alla fall.Är det färdigt inkopplat till skyddsbrytare sedan tidigare, t.ex. en gammal matning till en elpanna som man använder är det ju en annan sak.Jag skulle i vart fall inte lita på att det var korrekt gjort om någon annan kopplat in brytaren, men jag skulle nog bara kontrollmäta, inte öppna centralen och kolla på vilka plintar kablarna satt.Det skulle jag bara göra om jag visste att en icke behörig installerat.Jag vidhåller min misstanke om att installatören kopplat fel men skyller på "amatörerna".Lärdomen här är väl att man om man vill "hjälpa till" så skall elektrikern få sköta den faktiska anslutningen av kablarna i både central och vid maskinen.Då får dom problem att skylla ifrån sig.