0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har själv en Panasonic HZ9RKE-5 som värmer mitt hus. Valde bland olika Panasonic enbart för att ja kan styra den med Verisures app. Panasonic gör bra pumpar.En arbetskamrat köpte uppföljaren HZ25TKE till sitt garage. Vet ej exakt storlek men det är ett rejält dubbelgarage med mekhörna och ett utrymme med dörr. Lite drygt 50kvm i alla fall.Jag har haft min sedan 30/6 2017 och han sedan slutet av november 2017.Dom ger bra med värme det kan du va lugn för. Min går som bäst när det är några minusgrader ute. Runt nollan märker man av avfrostningarna. Är det kallare går den kanske ett par timmar. Utedelen rinner det verkligen vatten ur när den avfrostar, det blir inte en frostgnutta kvar.Min kostade precis under 19000kr installerad och arbetskamraten ca 20-21000kr. Helt okej för en bra maskin.
Nya data:Farsans nybyggda garage om 40m2 drog 936 kWh året som gick, 16°C inställd innetemperatur.Samsung Smart 9.Väggar:70 timmer70 + 45 isoleringTak:400mm2st portar:HörmannBlev tydligen 9°C kallt inne i garaget, innan elementen drog igång, men då var det -28.6°C ute.Jag kommer ha Väggar:35mm panel45+95 mm isoleringTak: 500 mm lösullPortar:2st Hörmann
Nu superrea på FH25VEHZ !https://varmepumpshopen.se/produkt/mitsubishi-fh25-vehz-635/9799kr inkl. frakt och WiFi-styrning (AirPatrol?)Svårt att få tag i något bättre för under 10kkr-klassen tror jag. Ska fråga hur länge rean pågår, lutar dock åt ett köp.Detta ger mest VP/kr och det skulle ta 15-20 år att tjäna in en pump med högre SCOP.Edit: Jula har en raid på Zibro SCJA-2516 för 5999:-Skulle ta 15-20 år att tjäna in merkostnaden med en Zibro, fast tvivlar att den håller mer än 7 år.
För det priset kommer deras Mitsubishi modeller knappast troligt från Mitsubishi Electric Sverige, gissar på ett land på andra sidan vattnet men billigt är det Kolla bara så inte installationskostnaden totalt skenar iväg om det behövs tillägg utöver "standardinstallation", fixar man installationen själv brukar det inte vara 5års garanti så detta får man ta med i prisjämförelser.
Nä det är inga piratkopior eller andrahandsortering Gäller bara att kolla så hela modellbeteckningen stämmer så det inte är en Sydeuropa modell men tror det är relativt ovanligt nuförtiden. Med tanke på priset så handlar dom inte av Mitshubishi Electric Sverige och får därmed ingen garanti och support via dom, dom kör egen import från land/länder där inköpspriset är lägre och får då sin garanti/support via det ledet. Förr var det betydligt mer paralellimport än vad det är nuförtiden.Precis som förr så får jämföra priser med vad som ingår i tex garantier/Support/installationskostnad.