0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ditt börvärde (44)stämmer med kurvorna.Har du ökat gradminutrarna så tillåts vb ut sjunka till en lägre temperatur innan kompressorn startarmen den värmer också till en högre temperatur innan den slår av.OBS!! om jag har fattat det hela rätt.
ok, nu har det varigt mellan -13 till -18 grader dom senaste 24hstarter = 11stdrifttid = 22h 20mindragit = 55 kwinne temp = 20-21,5TS = 0 Thumbsupså pumpen verkar gå bra nu. och kurvan verkar vara bra när det är kallthar inte ändrat något på den ligger på 8, -2ska jag skurva den till -3 om jag tycker det är för varmt vid varmare väder?kurvan är ju bra när det är kallt ute.kan tillägga att jag nu börjar bli nöjd dock ökar mängden sprit i sytemet.. (säkerhetsventil släpper ut lite)detta har jag läst om i en annan tråd att jordvärmen kan göra när det kommer KB-retur under minusgrader. hoppas jag inte behöver vara orolig för detta.
ok. kb in ligger mellan +3 till +1 grad.kan det ha något med väderomslag att göra? har slagit sig lite nu.. ca -15 bara mot -20 för ca 1 timma sedan..TS grad ligger på -500 nu ändrade den tidigare.. kanske man skulle testa typ -550en till fråga.. kan man höja mellantiden för kompressorn ligger nu på 20min vad gör en sådan ändrig..(ni får ursäkta alla dumma frågor.. men man vill veta alla funktioner på pumpen)
Tag med i beräkningen att effekten sjunker när kb sjunkerJag har ingen data på 30 modellerna, men om vi tittar på motsvarand e15 så blir det följande om vi tittar på vb 50 ºCkb +5 ger 10,5 kWkb 0 ger 8,5 kWdu behöver altså 2kW tillskots el om kb sjunker med 5 grader.
då testar vi med -800 och hoppas på -20 ºC i natt också tackar så mycket CarMan
Citat från: Fredrik_norrland skrivet 05 februari 2006, 12:36:15då testar vi med -800 och hoppas på -20 ºC i natt också tackar så mycket CarManGår det att ändra till -800?Inte enligt manualen. "Gradminutersunderskott innan tillsatsvärme kopplas in. När elsteget har minskat gradminutersunderskottet med 100 i förhållande till sitt inställda startvärde kopplas det ur. Värdet är inställbart mellan -30 och -500."