0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi vill se siffrorna när pumpen går på värmedrift... vänta gärna ett bra tag tex 10 min..
framstemp 30,2 (30,0) max (59)returtemp 29,4 (53)
Citeraframstemp 30,2 (30,0) max (59)returtemp 29,4 (53)Det är dom siffror du skrev osså brina tempen...Här har du 29,4 mot 30,2... ingen diff just pumpen stod nog stilla!
ok.. här kommer några siffror under som senaste 24htemp mellan +4,6 till -1,222 starter10h 40min kompressor tid2h TS 28kw har den dragit..men varför 2 timma tillskott? det har ju inte varigt kallt...kan någon hjälpa mig?? vad är det för uppgifter ni behöver? b00k
nu får ni ha lite tålamod med mig :-[jag gick ner för att kolla på den.. den stog på -57 pang så stog den på -62 och cirk pumpen startade till borrhåletoch sen poff -67 så startade kompressorn..ska jag vänta nu tills den stannar eller? och se vad den står på då?
CarMan fikar... Börvärdet är den temperatur som styrenheten anser huset behöver för att hålla värmen. I meny 2 ser du bör värdet inom parantes och det faktiska värdet framför. Under en kompressor cykel ökar framledningstemperaturen. För varje minut som går jämförs dessa 2 värden och diffen räknar ned eller upp gradminut-siffran. När gradminuten kommit ned till 0 stannar kompressor. Så smångingom får du "negativ" diff mellan börvärde och faktiskt värde och gradminutrarna som du kan se i meny 2.7-8 nånstans kommer ned till -60. Då ska kompressorn köra igång, men det föregås av att KB-pumpen startar och kör själv ca 30 sek, sen dunkar kompressorn igång.Lite trimning? De flestas åsikt är att en VP långsiktigt mår bättre med färre starter per dygn. I ditt fall kan du börja med att minska antalet starter, ändra -60 till t.ex. -100 i menyn 9.1.4 nånstans. Då bör du komma ned till ca 15 starter, det är OK så länge. Du kan finlira med detta senare. Du måste slå på service menyn för detta, det gör du i meny 8.1 tror jag. Din TS beror nog på att du har legionella-skyddet påslaget, dvs din VP höjer vattentempen till 65 för att säkerställa att alla bassilusker dödas, då krävs tillsats. En del stänger av denna, men låt det vara så länge.TIps är att läsa manualen till att börja med, sedan kan vi tips om några bra trådar på detta forum. Man lär sig snabbt, jag var själv ny på detta i höstas.Siffrorna ser mkt bra ut annars, du verkar köpt en rejäl VP.