0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för denna information.Det klargör en hel del.Med ett om 15 °C (32-17) och fläktläge 3 så får du ut just nu strax under 3,2 kW (flödet är 10,6 m3/min)De flesta värmepumpar idag har en effektbegränsning när du reducerar fläkthastigheten och maskinen går inte upp i högsta frekvens.Prova ställ fläkten på 5 så får du se vad som händer.P.S. vi håller på och mäter ett par maskiner just nu för att se om någonting annat kan vara med och störa./DaikinDet kan förklara att du upplever maskinen som svag.
Om man kör XR40 på läge 5 låter den som en orkan och jag har svårt att tänka mig många står ut med det ljudet om det är i hemmamiljö. Om man tittar på luftflödet så motsvarar läge 3 vad många pumpar skickar ut i läge 4.
Ja så är det.Jag har faktiskt kört utan värmepump i november för att testa hur förbrukningen blir sedan treglasfönstren sattes in.Gud vad skönt att slippa fläktljud och ojämn temperatur mellan rum.Kostnaden blev 250:- högre än förra året med värmepump.Det vet i sjutton om det inte är värt.Kör vidare med elradiatorer i december så får vi se...
En fråga som jag inte sett i hela tråden och som borde vara ganska viktig: Hur är husen isolerade? Ett hus på 60 kwm i zon 1 borde ligga och kräva mellan 4,5 kw och 5 kw vid minus 25 °C. Ett roligt test skulle vara att sätta in två 2kw värmefläktar och se vad dom klarar av att värma upp, klarar dom att värma upp huset till 20 °C ja då lär inte pumparna leverera det dom säger.
Att den skulle låta som en orkan vet jag inte. De flesta maskinerna på marknaden ligger mellan 44-47 dB. Men det är klar att ju lägre fläkthastighet desto lägre ljud./D
Ett annat litet tips är att hyra en värmekamera och fota huset när det är kallt, då får man en hyfsad bild hur isoleringen funkar i huset. Inte så att det inte kan vara fel på pumparna utan mest att man letar på fler ställen som kan fela i det hela
Ja men då är det ju solklart att den levererar mindre än 2000W![/quote. 2000 w vid -35 då låter det som det är väääääldigt välisolerat iaf😜
Citat från: Mike skrivet 03 december 2017, 17:30:48Ja men då är det ju solklart att den levererar mindre än 2000W![/quote. 2000 w vid -35 då låter det som det är väääääldigt välisolerat iaf😜Jag beklagar om jag var otydlig, jag menar alltså själva storstugan. Det sitter element i kök (som nu är avstängt) och ett i varje sovrum, tror att de är på vardera 600 watt. Om alla element skulle gå, inklusive de som nu var på, så tror jag att det blir 4600 watt på hela stugan. Nu var alltså 400 watt på i toaletten och 600 watt i hallen. Dessutom var ett sovrum stängt. Med lite huvudräkning borde det då motsvara cirka 3 kilowatts värmebehov för de delar som inte hade egen värme eller var stängda. Dock kan det ju antas att hallen hjälper till att värma den angränsande köksdelen något.3 000 watt på ungefär 40 kvadratmeter borde ju om inte annat stämma i -25 grader, det ger ändå 75 watt per kvadratmeter, och det är dessutom något lägre takhöjd än normalt på vissa ställen.