0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Ska du köpa pump med installation så kan du ju passa på att välja en effektivare pump som klarar lägre temperaturer bättre än vad E9 gör, för det är väl vid de lägre temperaturerna du vill spetsa med luftvärmepumpen. Toshiba eller Sanyo är nog vassare vid lägre temp.Eller varför inte montera in en kamin!?Då får du ju även in mysfaktorn....den är inte att förringa.Lycka till!
Hur många timmar tillskotts el har du under ett år och vilken effekt har du på den?
Tror inte att det är hålet som är problemet snarare pumpens storle.Problemet med l/l vp är att de tappar ganska mycket effekt i de driftfall där din egen inte orkar med skulle nog satsa på en kamin eller störe pump. Eller så är det till att bita i det sura äpplet och köra på med el stegen. Kolla också att du inte måste köra onödigt hög framledning vid typ -3
Pumpen på 5 kW klarar -2 till -3. Känner igen mig där. Samtidigt så skulle det vara 17-18 grader inomhus när det är -10 till -12 ute. Det går inte ihop om det inte var bara en tillfällig köldknäpp. 110 meter borrhål och -1 in, det är som det skall vara. Sen förstår jag inte. 700 timmar i november, vad är det? Verkar inte rimligt även om det är pumpen och inte tillskottet. Är det något speciellt just denna vinter? Rent ekonomiskt sett bör du inte göra något alls under förusättning att det inte är något fel på pumpen. Om det är möjligt att gräva ner en markslinga kan du den dag pumpen går sönder skaffa en ett nummer större pump. Hur är det med isoleringen i källaren?
Okay, jag trodde det var Panasonic som gällde?