0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Som jag ser det hela så har ÅTERFÖRSÄLJAREN hela ansvaret i detta och inte DAIKIN. Felet Daikin har gjort är att dom inte direkt hänvisat tillbaka till den som sålt dom som bär hela ansvaret i detta. Sen har man som kund ett ansvar att hålla sig uppdaterad vad som gäller ang konsumenttjänst/köplag och garantier. Av egen erfarenhet så vet jag att så korta rör ofta skapar ljud i innerdelen och oftast är det ljud från expventilen som fortplantar sig in alt att rören blivit strypta någonstans vilket också bilderna påvisar. Jag själv tycker att det blir väldigt konstigt när forumet används i syfte att få som man vill i en affär och att den enda som förlorar på detta är Daikin som inte gjort något fel. Jag själv anser att Daikin Sverige är en av dom mest seriösa distributörer som finns som jobbar både långsiktigt med höga kvalitetskrav. Hade detta varit mitt system så hade jag skickat ett mail till den som sålt det hela till mig och sagt att inom två veckor skall hela installationen vara fackmannamässigt utförd annars anlitar jag någon annan som plockar ner grejorna och fakturerar er.
Länge sedan man skrev, är mest inne och läser. Andra gången jag anlitar en firma för installation, första gången (Klimatteknik) var man ju nybliven villaägare med noll koll. Jag har tur när jag väljer att anlita "proffs" för att installera värmepumpar för nu är det dags igen, annan firma såklart ! ...
Hej! Ska jag tolka ditt inlägg som du är missnöjd med Klimatteknik i Kungälv? Funderar själv på att anlita dem. Behöver jag fundera ett varv till?
Snyggt, så där gör tydligen min son också om det blir för korta rör annars.Kul att det uppskattas av någon att det finns de som lägger manken till.Enda potentiellt svaga punkten skulle väl vara om säkerhetsbrytaren inte är tillräckligt vattentät för att sitta så pass långt ned på fasaden. (Jag har ingen aning vilken IP-klassning den har)Har varit med om ett par installationer dit jag blivit utkallad som felsökare med brunnen säkerhetsbrytare som felorsak, men kan väl anta att fukten trängt in.
IP X4Kapslingen exponeras för strilande vatten under 10 minuter, med hjälp av strilbåge där varje dysa ger 0,07 l/minut vattenflöde. Alternativt används standardiserat spridarmunstycke med 10 l/minut vattenflöde. Om spridarmunstycke används är exponeringstiden 1 minut/m2, dock minst 5 minuter. Vattenstrilningen utförs från alla riktningar på kapslingens ytor.Acceptansvillkoren för IPX4 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.