Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode  (läst 12242 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Länge sedan man skrev, är mest inne och läser.  :)
Andra gången jag anlitar en firma för installation, första gången (Klimatteknik) var man ju nybliven villaägare med noll koll.  .,;-
Jag har tur när jag väljer att anlita "proffs" för att installera värmepumpar för nu är det dags igen, annan firma såklart !  ::)

Ett långt dokument för dom som orkar och är intresserade.  wave

Se andra inlägget om ni inte vill ladda ned, "Tågråttan" klistrade in istället.  tummenupp
« Senast ändrad: 30 oktober 2017, 12:23:21 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3053
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Jag klistrar in det här, vill du att jag ska radera detta så gör jag det.


Det var en gång den 6/10-2016 en installation av två st värmepumpar från Daikin, en Caldo x25 på
övervåningen samt en Nexura x25 i källaren för att den ska vara tyst (sitter där vi sover). Första
installationsdatumet (30/9-2016) ställdes in med kort varsel, ca 15 min pga kort om folk/sjukdom
samt ett akutjobb på en närliggande industri.

Allt var tämligen förberett, Caldon monterades på föregående pumps plats (som jag redan
monterat/tagit bort) med stativ uppmätt och klart för utedelen så den var bara att ställa på plats, el
framdragen, rörgenomföring i väggen ja manegen var krattad så att säga!

I källaren var lecablock nedgrävda och klara för markstativet.
Ett hål borrades i väggen och elen togs från ett vägguttag på insidan.
Dagen för installationen var jag ej ledig men min sambo var hemma, jag kom dock hem vid ”slutet”
av installationen.
Påpekade att det saknades div kanaldelar för att få rördragningen snygg men fick till svar att dom
hade han inte.
Installatören packade ihop i all hast och åkte utan att städa i källaren.
Själva installationen kändes ”stressad” och det estetiska lämnade en del att önska, ledningsdragning
var slarvigt utfört, rörkanaler/skarvar/hörn och avslut dåligt utfört eller till och med saknades.

Även tätning i väggarnas rörgenomföring saknades (endast lite silikon/latexfog hjälpligt fogat), i
källaren inget ”rörgenomföringssystem” alls !
Är även tveksam till att vakuumsugning utförts tillfredsställande eller alls men säljaren lovar att så
skett enligt installationsteknikern, ber honom att också komma och titta på installationen.

25 oktober kommer säljaren och besiktar installationen varvid det avtalas att han kontaktar mig för
åtgärdande av felen någon gång under vecka 44 vilket ej sker.

10 November åker jag upp till kontoret i Stenungsund och påtalar att nu får det vara nog varvid
säljaren åker direkt hem till mig och åtgärdar felen.
Slutar det där?
Nope!

I början på Januari 2017 kommer det ett "tjutande ljud" från innedelen i källaren, oftast efter
avfrostning som är kvar i ca 30 min eller mer.
Rören är mycket korta, ca 150 cm från inne till utedel vilket är för kort enligt
Daikin som rekommenderar ca 3 m.
Är i mailkontakt med Daikin som ber mig ta frågan med installatören.
Vid ac-drift under sommaren visar det sig även att Caldons dräneringsrör är tätt och läcker vatten
inomhus.
Oljud från glidlagret i Nexuran kommer också ibland?
Ser också att rörgenomföringarna inte är skumtätade.
Semestrar mm kommer emellan men vid kontakt med installatören 21/8-2017 ber jag om en full
genomgång/”ominstallation” av både pumparna eftersom jag tvivlar på vad den första installatören
egentligen gjort.

24/8-2017 kommer en kille och går igenom pumparna och skumtätar ”nästan” alla genomföringar,
insidan i källaren missar han. Fixar läckan på dräneringen.
Tömmer ur köldmedia i nexuran eftersom rören är så korta samt säger att ett kretskortsbyte
eventuellt kan lösa felet med ”tjutandet”.
Han påtalar också att ett viss ljudnivå får man acceptera från innedelen.
Det förstår jag också och accepterar det men biljud utöver fläkt och ”luftbrus” samt ljud vid
avfrostning ska det inte vara.
Samtalet pågår fram och tillbaka angående ”oljud” och jag säger bl a att jag vill ju inte verka gnällig
men nu är det som det är varpå han säger ”att man kan ju inte be kunderna hålla käften”, tyvärr
reagerar jag inte där och då på det.
Börjar väl bli gammal och har lugnat ner mig, orkar inte hetsa upp mig så mycket längre, blir mest
ledsen över att det inte finns någon yrkesstolthet längre.

29/8-2017 ringer jag installatören och påtalar den missade tätningen i källaren mm.
Att det nu är fel på nexurans innedel kan jag ju inte belasta installationsföretaget för men när man
på 4 ggr inte lyckas att slutföra en installation tröttnar man!
Jag bad dem komma och hämta nexuran och ta tillbaka den för att jag inte ”orkar” mer helt enkelt.
Min gamla Panasonic sitter fortfarande kvar så jag kan använda den.
Säljaren återkommer och säger att Daikin menar att man får ha några försök på sig att åtgärda fel
innan man beslutar om något annat.
Ett byte av innedel föreslås men jag avböjer trött på eländet som jag är, säger att jag åter ska
kontakta Daikin.
Jag frågar om han i sin kontakt med Daikin talade om hur många gånger dom varit hos mig, svaret
på det, ”nej”!

Jag ringer Daikin 1/9-2017 och får prata med en Tomas som är mycket förstående för min situation
och lovar att föra saken vidare och återkomma.
Sen blir det tyst!

Ringer 16/10-2017 och pratar med samma Tomas igen som känner igen vårt tidigare samtal men
som nu menar att det inte är hans ”bord” egentligen, men han hade ju lovat föra det vidare och lovar
nu så igen.
Jag frågar om inte Daikin ställer några kvalitetskrav vad det gäller installation av deras pumpar och
får till svar att Certifiering för hantering av köldmedia ställer dom som främsta krav.
Det förstår väl jag också men lite krav på hur det ”runtomkring” utförs vid installation borde väl
vara av vikt också?'

Tomas Menar också att det är fel att hänga leverantören eftersom det är återförsäljaren som utför
installationen och inte bara åt Daikin. Om så är fallet är det bara att gratulera, återförsäljare kan
montera Daikins pumpar hur tusan man vill bara man är certifierad.

Skickar även ett mail till en Lena Boberg på Daikin som är
marknadskoordinator/presskontakt/kontaktperson med länk på installationsbilder och kort
beskrivning av ärendet.
Har tidigare varit i mailkontakt med henne angående problemen vid installationen.

Idag är det visserligen 29/10-2017 och Söndag men har ej hört något från Daikin ännu!
Så kontentan av detta är att Daikin struntar i hur deras återförsäljare utför sitt arbete bara
dom är certifierade!

Sist ska sägas att säljaren på installationsföretaget nog gör sitt bästa?
Han är trevlig, det är teknikerna som lämnar en del att önska!
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:   15 812 Kwh.
2018:   16 391 Kwh. 
 
Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014.
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad perra83

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Kön: Man
  • FLVP
Usch så tråkigt!!

Det är ju så att vi köper en produk och en installation inget jävla slarv. Som amatör ska man inte upptäcka ALLA brister utan det ska vara så bra att enbart ett proffs ska kunna hitta fel om ens han.
Hoppas det löser sig så du blir nöjd.

Min pump är inte heller perfekt installerad. Ca 2m långa rör och innedelen sitter inte centrerad där den sitter. Funktionen är det dock inge fel på el oljud.
Götenehus -85 155m2 1,5 plan
FLVP Nibe 410P -08
Cronspisen 3m3 ved/år
LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17
Acetec PD-250 -14
Verklig årsförbrukning enligt elleverantör 11301 kWh
Tot förb
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Tågråttan,

Helt ok !  tummenupp
Tyckte det blev för långt att skriva i en tråd, men det funkar ju lika bra eller bättre ser jag!  :)


perra83,

Tack!  :)
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Uppdaterar lite.

Fick svar från produktchefen på Daikin, mailat honom tidigare.
Mailade 2 november, han svarade efter ett par timmar!  tummenupp

Citera
Hej Thomas,

Tack för ditt mail.
Det är inte mig du har talat med dessa två gånger.
Jag har kikat på dina bilder och det ser tråkigt ut fram tills de gjorde om installationen. Efter det blev det lite bättre men kanske inte så som du vill ha det. Dessvärre är det svårt att avgöra om det var möjligt att få till det bättre än det blev då man inte känner till förutsättningarna för installationen. Det känns som om du inte fortfarande är nöjd, även efter ominstallationen.
Jag har framfört detta till ansvarig säljare som får ta detta med din leverantör då jag anser att en viss yrkes stolthet måste man ha.
Dock så har vi valt att inte agera poliser i sådana fall då vi inte har full kännedom om förutsättningarna samt att det blir svårt att agera opartiskt. Av denna anledning rek. Vi alltid att diskutera med installatören. Skulle det inte vara tillfredsställande så anser jag att du måste vända dig till ARN. för en opartisk utvärdering.

Mvh
Tomas ****

Mitt svar:

Citera
Hej Tomas!


Tack för ett snabbt svar!

Förstår att ni inte agerar "poliser" men om man på 4 ggr inte lyckas få till en installation som är ok då tröttnar man och är ganska färdig med den installatören?

Förutsättningarna har jag beskrivit och kan väl inte vara så mycket bättre eller? 👍

Bara att i princip ställa/hänga sakerna på plats förutom ett hål i källarväggen!

Man kan ju undra hur det blivit om han skulle anlagt för stativet i källaren också? 🤔

Hade detta skett när jag var yngre och "stubinen" kortare hade jag skruvat ner pumpen och ställt in den på deras kontor, nu är jag äldre och lugnare! 🙂

I mitt sista samtal med säljaren (*******) bad jag dem komma och hämta pumpen (Nexuran) för att jag nu är rent ut sagt skittrött på det här! 💩

Grämer mig som tusan att jag inte valde Svensk Villavärme AB istället trots prisskillnaden.

Vi får väl se vad min installatör säger?


Trevlig Helg!

Ska tillägga att det var säljaren som var hos mig 2:a och 3:e gången för att åtgärda felen.

Lägger till en länk med bilder på "före och efter åtgärder", https://photos.app.goo.gl/SQt6tehB4nZEK0jV2 .

Glömde skriva tidigare att Nexuran i källaren tjuter igen, kommer och går så fort det kryper ner mot "nollan" eller under! FiR

Så där är jag nu, inte hört mera än så länge.  dontknow
« Senast ändrad: 14 november 2017, 12:19:10 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad elolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är det för stollar som varit hos dig?

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Vad är det för stollar som varit hos dig?

Sorry för att svaret dröjde!  wave

Jag väntar med att ange namnet på företaget tills jag vet vad som sker. Sc:,h
Men jag kan ju ge en ledtråd;)
Har fortfarande inte hört ifrån dem?

Daikin Sverige verkar enbart intresserade av att höra hur installationer utförts när det går bra!?
Tvivlar på att dom kontaktat min installatör?
Till dagens datum har jag inte hört något och kommer inom kort att återigen göra ett personligt besök på "installationsföretaget".
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorry för att svaret dröjde!  wave

Jag väntar med att ange namnet på företaget tills jag vet vad som sker. Sc:,h
Men jag kan ju ge en ledtråd;)
Har fortfarande inte hört ifrån dem?

Daikin Sverige verkar enbart intresserade av att höra hur installationer utförts när det går bra!?
Tvivlar på att dom kontaktat min installatör?
Till dagens datum har jag inte hört något och kommer inom kort att återigen göra ett personligt besök på "installationsföretaget".
Hej Thomas,
det var ett ovanligt påhopp från din sida att vi endast är intresserade av höra talas om bra installationer, vi är öppna och lyhörda för allt men framför allt så fokuserar vi på själva produkten såsom jag skrev till dig. Missnöje skall riktas till installatören alternativt till ARN då vi inte kan sätta oss in i den biten.
Hur som helst så har vi varit i kontakt med återförsäljaren i fråga i detta ärende och han hävdar att du vägrar honom tillträde. Är det en korrekt information från honom ?

Mvh
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29477
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Har det bytts kretskort för att bli av med tjutet?
Om så är fallet, men problemet kvarstår så borde det väl vara i Daikins intresse att undersöka det närmare då det gäller själva maskinen.
Att man inte certifierar alla installatörer själv är begripligt, tyvärr verkar det vara rätt vanligt med installatörer som inte håller måttet, även om de är certifierade.

OM jag skulle få en värmepump monterad skulle jag vara hemma, kontrollera certifikatet, och läsa på innan installation, för att undvika t.ex. för korta rör och slarvigt genomförda vägg-genomföringar och vakuumsugning.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har det bytts kretskort för att bli av med tjutet?
Om så är fallet, men problemet kvarstår så borde det väl vara i Daikins intresse att undersöka det närmare då det gäller själva maskinen.
Att man inte certifierar alla installatörer själv är begripligt, tyvärr verkar det vara rätt vanligt med installatörer som inte håller måttet, även om de är certifierade.

OM jag skulle få en värmepump monterad skulle jag vara hemma, kontrollera certifikatet, och läsa på innan installation, för att undvika t.ex. för korta rör och slarvigt genomförda vägg-genomföringar och vakuumsugning.
TS har fått information av oss via mail att ett kretskortsbyte troligtvis inte påverkar ljudet i systemet. Maskinen har installerats med betydligt kortare rördragning än vad vi föreskriver och det är i de flesta fallen orsaken till att köldmedieljud kan uppkomma.
En annan anledning kan vara att serviceventilerna ej är fullt öppna eller att det föreligger en förträngning någonstans i rörinstallationen, ex. knäckt rör.
Om en maskin har installerats enligt föreskrift och driftstörning uppkommer så är normal procedur att produkten reklameras och en ny skickas ut om inte felet/orsaken kan åtgärdas enkelt på plats.
En returnerad maskin till oss kontrolleras alltid i våra testriggar som vi har byggt speciellt för att kunna kontrollera orsaken.
/Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29477
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Då verkar ni ju ha en vettig strategi.  tummenupp
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då verkar ni ju ha en vettig strategi.  tummenupp
Jag tror det. Vi har en seriös hantering av alla reklamationer och har inget egenintresse av att vilseleda eller inte ta ansvar.

Mvh
D

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Daikin_

Påhopp och påhopp!
Jag ringer till er och blir lovad "hjälp"/"jag ska föra detta vidare" , skickar mail som ej besvaras.

Var har jag skrivit att jag nekar honom tillträde? Han behöver bara ringa eller har jag förbjudit det också?

Jag sa i mitt sista samtal att dom kan hämta pumpen för att jag är skittrött på de här!

Jag vill inte ha en firma som ska hit 5 ggr  eller mer för att slutföra en installation!
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin_

Påhopp och påhopp!
Jag ringer till er och blir lovad "hjälp"/"jag ska föra detta vidare" , skickar mail som ej besvaras.

Var har jag skrivit att jag nekar honom tillträde? Han behöver bara ringa eller har jag förbjudit det också?

Jag sa i mitt sista samtal att dom kan hämta pumpen för att jag är skittrött på de här!

Jag vill inte ha en firma som ska hit 5 ggr  eller mer för att slutföra en installation!
Hej Thomas,

det ligger även i vårt intresse att slutkunderna har ett fungerande system.
Dock så ansåg jag att du uttryckte dig som att vi inte är intresserade av att hjäpla till utan bara vill ha positiv feedback och så är verkligen inte fallet.
Jag talade med vår försäljningschef som hade gett säljaren i uppdrag att prata med din installatör och återkopplingen var enligt återförsäljaren att han inte fick tillträde till dig. Jag har inte sagt att du har nämnt det utan jag ställde en fråga till dig här på forumet.

Mvh
Daikin

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Hej Thomas,

det ligger även i vårt intresse att slutkunderna har ett fungerande system.
Dock så ansåg jag att du uttryckte dig som att vi inte är intresserade av att hjäpla till utan bara vill ha positiv feedback och så är verkligen inte fallet.
Jag talade med vår försäljningschef som hade gett säljaren i uppdrag att prata med din installatör och återkopplingen var enligt återförsäljaren att han inte fick tillträde till dig. Jag har inte sagt att du har nämnt det utan jag ställde en fråga till dig här på forumet.

Mvh
Daikin

Gott så, nu börjar vi komma någonstans!  ;)  tummenupp

Dom är så välkomna så, för att hämta pumpen!  "love"
Säljare och chef har vid varje samtal sagt att detta ska lösas, vilket inte sker.  :::_)
Det var därför jag tröttnade och bad säljaren diskutera med sin chef om upphämtning av pumpen vid vårat sista samtal.

Trevlig helg !
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29477
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu fungerar ju inte konsumentköplagen riktigt så att man kan kräva tillbakatagande av en produkt hur som helst.
Skulle de ta tillbaks maskinen så är det väl i så fall ren goodwill.
Kanske lär dom sig något i alla fall, att det inte går slarva hur som helst med vilka kunder som helst.  tummenupp
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2267
Som jag ser det hela så har ÅTERFÖRSÄLJAREN hela ansvaret i detta och inte DAIKIN. Felet Daikin har gjort är att dom inte direkt hänvisat tillbaka till den som sålt dom som bär hela ansvaret i detta. Sen har man som kund ett ansvar att hålla sig uppdaterad vad som gäller ang konsumenttjänst/köplag och garantier. Av egen erfarenhet så vet jag att så korta rör ofta skapar ljud i innerdelen och oftast är det ljud från expventilen som fortplantar sig in alt att rören blivit strypta någonstans vilket också bilderna påvisar. Jag själv tycker att det blir väldigt konstigt när forumet används i syfte att få som man vill i en affär och att den enda som förlorar på detta är Daikin som inte gjort något fel. Jag själv anser att Daikin Sverige är en av dom mest seriösa distributörer som finns som jobbar både långsiktigt med höga kvalitetskrav. Hade detta varit mitt system så hade jag skickat ett mail till den som sålt det hela till mig och sagt att inom två veckor skall hela installationen vara fackmannamässigt utförd annars anlitar jag någon annan som plockar ner grejorna och fakturerar er.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1577
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #17 skrivet: 02 december 2017, 12:00:55 »
Hej "Gäst 999" dina inlägg är uppskattade  tummenupp
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 2m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
Som jag ser det hela så har ÅTERFÖRSÄLJAREN hela ansvaret i detta och inte DAIKIN. Felet Daikin har gjort är att dom inte direkt hänvisat tillbaka till den som sålt dom som bär hela ansvaret i detta. Sen har man som kund ett ansvar att hålla sig uppdaterad vad som gäller ang konsumenttjänst/köplag och garantier. Av egen erfarenhet så vet jag att så korta rör ofta skapar ljud i innerdelen och oftast är det ljud från expventilen som fortplantar sig in alt att rören blivit strypta någonstans vilket också bilderna påvisar. Jag själv tycker att det blir väldigt konstigt när forumet används i syfte att få som man vill i en affär och att den enda som förlorar på detta är Daikin som inte gjort något fel. Jag själv anser att Daikin Sverige är en av dom mest seriösa distributörer som finns som jobbar både långsiktigt med höga kvalitetskrav. Hade detta varit mitt system så hade jag skickat ett mail till den som sålt det hela till mig och sagt att inom två veckor skall hela installationen vara fackmannamässigt utförd annars anlitar jag någon annan som plockar ner grejorna och fakturerar er.

Som jag ser det så har Daikin ett ansvar för vilka återförsäljare som säljer och installerar deras grejor. På deras hemsida är det tydligt vilka man ska vända sig till men även vilka som säljer deras maskiner utan att vara återförsäljare/serviceombud och där gäller inte Daikins garantier.

I Daikins kärnvärden ingår bla 'Absolut trovärdighet - ett åtagande att bygga upp relationer baserat på förtroende och öppenhet med kunder, kollegor, affärspartners och samhällen.' Det kan man inte bygga utan att ha kontroll och styrning av sina återförsäljare.

Om det är en återförsäljare som brister i kompetens, utförande, pålitlighet osv kommer de med säkerhet i slutänden inte att vara kvar som ett Daikin ombud. Det är alltså Daikin centralt som behöver gå in och styra upp de fall som av någon anledning inte kan lösas mellan kund och återförsäljare. Det gäller i ännu högre grad misstanke om att hårdvaran inte motsvarar uppställda krav.

Nu gäller det här förstås inte bara Daikin utan kan säkert appliceras på många märken och deras organisation.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2267
Gokväll, så du menar att varje kund som inte kommer överens med sin installatör som slarvat så skall Daikin centralt gå in och betala och fixa allt? En liten liknelse 1: Benders takpannor får betala ett nytt tak till en kund där snickaren slarvat med underarbetet och det läcker in?  Liknelse 2: Norsdsjö färg får betala en ommålning av ett hus där målaren inte tvättat huset innan han målar och färgen flagnar?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2133
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #20 skrivet: 02 december 2017, 17:40:03 »
Den som sålt varan är ansvarig, sån är lagen punkt!

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
Gäst 999 jag tycker din liknelse stämmer dåligt. Jag har inte hävdat att Daikin ska gå in och betala allt. Det jag skrev är att Daikin (förhoppningsvis) ställer krav på vem som får installera deras produkter och sköter dom sig inte borde dom åk ut. Är det ett fall som helt spårat ur eller fall där maskinerna inte håller måttet är det väldigt svagt om dom inte tar ett producentansvar, naturligtvis för sin egen del och sitt rykte.

Mike Jag har inte diskuterat lagen utan det moraliska producentansvaret. Möjligen inte krävande men förpliktigande om man vill vara kvar på marknaden som ledande aktör.

Men den här frågan kan säkert mr Daikin själv svara på mycket bättre
« Senast ändrad: 02 december 2017, 21:12:22 av VP-News »

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Gäst 999,

Du har helt rätt!
Men om Dakin har min installatör på sin hemsida och dom inte utför sitt jobb ordentligt, då behöver dom veta detta!
Och jag antar att Dakin satte mig i kontakt med min installatör?

"Hej,

Vad roligt att du är intresserad av Daikins produkter. Du angav att du var intresserad av Luft/Luft.
Vi har skickat dina uppgifter till en av våra återförsäljare.
Vill försäkra oss om att du har fått kontakt och hjälp från en Daikin återförsäljare nära Kode.

Svara gärna på detta mail och berätta hur det gått.

Vänliga hälsningar Daikin Sweden
www.daikin.se
Tel: 010 -722 24 00"



Jag kontaktar dem och blir lovad "hjälp"/"jag ska föra detta vidare" men det går trögt, då får man väl vädra sitt missnöje?

Du skriver att; "Hade detta varit mitt system så hade jag skickat ett mail till den som sålt det hela till mig och sagt att inom två veckor skall hela installationen vara fackmannamässigt utförd annars anlitar jag någon annan som plockar ner grejorna och fakturerar er." .
Det är ju delvis en bra ide faktiskt  tummenupp !
Men att dom försöker göra en ytterligare en fackmannamässig installation med facit i hand, nja!  :-\

__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2267
Skriv ner dina klagomål som du har kvar och glöm inte att inkludera att du vill ha pumpen med så korta rör flyttad så du får upp rörlängden. Sätt sedan en realistiskt datum då det hela skall vara klart och skicka till dom och säg att när det datumet passerats så går du till en annan som får åtgärda problemen för dig och du kommer fakturera hela summan till installatören. Kräv också att dom svarar på ditt klagomål så du kan påvisa att dom läst det och att om du inte fått svar inom tre dagar så anser du att dom godtar det hela.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #24 skrivet: 07 december 2017, 18:22:28 »
Länge sedan man skrev, är mest inne och läser.  :)
Andra gången jag anlitar en firma för installation, första gången (Klimatteknik) var man ju nybliven villaägare med noll koll.  .,;-
Jag har tur när jag väljer att anlita "proffs" för att installera värmepumpar för nu är det dags igen, annan firma såklart !  ::)
...

Hej! Ska jag tolka ditt inlägg som du är missnöjd med Klimatteknik i Kungälv? Funderar själv på att anlita dem. Behöver jag fundera ett varv till?

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Hej! Ska jag tolka ditt inlägg som du är missnöjd med Klimatteknik i Kungälv? Funderar själv på att anlita dem. Behöver jag fundera ett varv till?

Dom sålde bl a Haier Kti-18 vid den tiden (2004) som inte var någon höjdare (R407 köldmedium), uppgifter om effekt/förbrukning var felaktiga.
Fick bytt till en Haier Ksi-20 (2005) med R410 köldmedium som inte heller höll måttet, krånglade med avfrostningen, återstartade ej vi strömavbrott mm, slutade med att jag plockade ner pumpen och baxade in den på deras kontor och har sedan inte hört från dem, jo förresten, dom lämnade offert när jag skull byta 2016.  :)

Många verkar ju nöjda nu för tiden så dom har nog bättrat sig men jag håller mig borta!  :)

Lycka till!  tummenupp
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Då har "kylkillen" varit här och gjort om installationen i "källaren"!

Han kom 2/1-2018, sågs och segrade!  *roflmao*

Sicken kille, tänk om han hade kommit första gången!   ::)
Har aldrig varit med om maken till noggrann installatör, blev mycket bra!  tummenupp tummenupp tummenupp tummenupp tummenupp
En installation enligt alla konstens regler med vägning av köldmedia, vattenpass vid uppsättning av plastkanaler och mycket mera!
Jag tycker hans lösning på längre rör är grym istället för att flytta utedelen eller göra en "ring" av rören!

Kort sagt, en GRYM kille!  :)
Och beröm till installationsföretaget/säljaren som fick mig nöjd, nu lämnar vi detta bakom oss och ser fram emot ett gött 2018 tycker jag!  tummenupp   wave

« Senast ändrad: 05 januari 2018, 11:38:35 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29477
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Snyggt, så där gör tydligen min son också om det blir för korta rör annars.
Kul att det uppskattas av någon att det finns de som lägger manken till.
Enda potentiellt svaga punkten skulle väl vara om säkerhetsbrytaren inte är tillräckligt vattentät för att sitta så pass långt ned på fasaden. (Jag har ingen aning vilken IP-klassning den har)
Har varit med om ett par installationer dit jag blivit utkallad som felsökare med brunnen säkerhetsbrytare som felorsak, men kan väl anta att fukten trängt in.
« Senast ändrad: 08 januari 2018, 10:14:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Snyggt, så där gör tydligen min son också om det blir för korta rör annars.
Kul att det uppskattas av någon att det finns de som lägger manken till.
Enda potentiellt svaga punkten skulle väl vara om säkerhetsbrytaren inte är tillräckligt vattentät för att sitta så pass långt ned på fasaden. (Jag har ingen aning vilken IP-klassning den har)
Har varit med om ett par installationer dit jag blivit utkallad som felsökare med brunnen säkerhetsbrytare som felorsak, men kan väl anta att fukten trängt in.

Självklart måste man kunna ge beröm om det blir bra!
Brytaren är har IP54-klassning så den ska väl klara sig ett tag?
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29477
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
IP X4
Kapslingen exponeras för strilande vatten under 10 minuter, med hjälp av strilbåge där varje dysa ger 0,07 l/minut vattenflöde. Alternativt används standardiserat spridarmunstycke med 10 l/minut vattenflöde. Om spridarmunstycke används är exponeringstiden 1 minut/m2, dock minst 5 minuter. Vattenstrilningen utförs från alla riktningar på kapslingens ytor.

Acceptansvillkoren för IPX4 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2133
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2018, 18:33:02 »
Hmmmm, jag tycker det ser ut som rören går nedåt in i kanalen. Om det regnar kommer ju kanalen i så fall att vattenfyllas och fryser det sedan på kommer det inte att bli bra...

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Hmmmm, jag tycker det ser ut som rören går nedåt in i kanalen. Om det regnar kommer ju kanalen i så fall att vattenfyllas och fryser det sedan på kommer det inte att bli bra...

Tack, ska hålla koll på det och täta/byta anslutning eller göra dräneringshål om det blir så.
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29477
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanalerna dräneras väl i alla skarvar, och dessutom just vid vägg-genomföringen där slangen för kondensvattnet sticker ut.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2133
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #33 skrivet: 30 januari 2018, 18:30:58 »
 Ja, nu tänkte jag inte pp vägggenomföringen utan där rören från utedelen går in i kanalen.

Snyggt är det i vilket fall.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29477
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, kanske hade varit bättre med kanalen ovanför brytaren för att slippa det.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle tro att det aldrig skulle hålla tätt. Vattnet rinner ut.

/D

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Tyvärr är det inte slut!  :(

Det tjutande ljudet från Nexuran (X25) i källaren försvann ej trots förlängda rör och är tyvärr kvar!  Sc:,h
Har alltså "tjutit" från och till sedan början på 2017.   :'(
Har lagt en "fråga" angående detta i "supportdelen"help
Installatören har dessutom varit hemma hos mig (15/3-2018) och konstaterat att den låter och Daikin utreder nu detta med fabriken.

Ska bara tillägga så att det inte uppstår några missförstånd att min installatör hanterar detta utomordentligt!  tummenupp
       
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
14/5-2018,  Daikin jobbar vidare på att lösa mitt problem "på bästa sätt" om vad som kan vara fel/ska göras angående min "tjutande pump".
Finns tydligen ytterligare en pump med samma problem som min?  :-\
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
29/5-2018,

Fortfarande inget svar från Daikin.  dontknow
Förstår egentligen inte problemet, installatören har gjort allt för att avhjälpa men ljudet kvarstår
och om det nu är två pumpar det är fel på så ska det väl inte behöva dra ut så på tiden för att avhjälpa två reklamationer?
Är det fel på produkten, byt ut/ta tillbaka/återköp, eller?  dontknow
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
29/5-2018,

Fortfarande inget svar från Daikin.  dontknow
Förstår egentligen inte problemet, installatören har gjort allt för att avhjälpa men ljudet kvarstår
och om det nu är två pumpar det är fel på så ska det väl inte behöva dra ut så på tiden för att avhjälpa två reklamationer?
Är det fel på produkten, byt ut/ta tillbaka/återköp, eller?  dontknow
Ring in direkt till kontoret på 0107222400 och be att få prata med supporten. Se om det är ett öppet fall gentemot fabriken eller inte. Mvh Daikin

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Ring in direkt till kontoret på 0107222400 och be att få prata med supporten. Se om det är ett öppet fall gentemot fabriken eller inte. Mvh Daikin

Thx!  wave




« Senast ändrad: 05 juni 2018, 12:22:56 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
5/6-2018,
Ringde igår men det var "kalla handen", det gick INTE att kolla om det förelåg någon reklamation/ärende mot fabriken angående min pump!  Sc:,h
Som privatperson kan man bara vända sig till sin installatör/återförsäljare enligt kvinnan på Daikin.  >:(
Så ingen hjälp där tyvärr!  dontknow
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2133
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
Anmäl till ARN

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Anmäl till ARN
Tar ju långt tid om jag nu skulle göra detta!
Jag tror ju på att min installatör a:gl försöker lösa detta men att "saken" nu ligger hos Daikin .,;-.
Just nu fungerar den skitbra, den är ju avstängd!  ::) *roflmao*
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2133
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
Det tar lång tid men erfarenheten är att ett företag inte vill hamna där utan lösa problemet istället. Dvs redan när de fått reda på att ARN fått in en anmälan så kan de höra av sig.

Det finns dock en kategori företag som gör tvärt om och väntar på utslaget innan de gör någonting överhuvudtaget.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Det tar lång tid men erfarenheten är att ett företag inte vill hamna där utan lösa problemet istället. Dvs redan när de fått reda på att ARN fått in en anmälan så kan de höra av sig.

Det finns dock en kategori företag som gör tvärt om och väntar på utslaget innan de gör någonting överhuvudtaget.

"Filar" på ett mail till Masanori Togawa, President och CEO för Daikin Japan. Lyckats att få tag på hans mail och även telefon faktiskt.

__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan alltid reklamera till din leverantör, denne reklamerar till oss. Vi skickar alltid ut enheter som reklameras av våra återförsäljare, helt förutsättningslöst. Om vi begär in den reklamerade enheten från installatören för kontroll (det händer faktiskt, speciellt om hela enheter reklameras) så förbehåller vi oss rätten att neka garanti om kontroll hos oss visar att inget fel föreligger. Men vi nekar aldrig en återförsäljare rätten att reklamera och vi skickar alltid ut enhet om återförsäljaren kräver det. Någonting låter fel i din installatörs förklaring.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Vad mer ska jag göra då?
Min leverantör har pratat med er!
Jag har försökt ringa Daikin men ni kan inte hjälpa mig.
Det gick bra att hjälpa mig och komma i kontakt med en installatör  och genomföra ett "köp".
Men när det nu är problem saknas den goda viljan?
Hur svårt kan det vara att hjälpa till när man ringer istället för att hela tiden hänvisa till installatören?

Min installatör och jag fick inte en så bra start om man säger så men han löste det och jag blev nöjd trots att jag gnällde på honom här i forumet, eloge till dem!

Vad mer är det jag ska bevisa?

__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad mer ska jag göra då?
Min leverantör har pratat med er!
Jag har försökt ringa Daikin men ni kan inte hjälpa mig.
Det gick bra att hjälpa mig och komma i kontakt med en installatör  och genomföra ett "köp".
Men när det nu är problem saknas den goda viljan?
Hur svårt kan det vara att hjälpa till när man ringer istället för att hela tiden hänvisa till installatören?

Min installatör och jag fick inte en så bra start om man säger så men han löste det och jag blev nöjd trots att jag gnällde på honom här i forumet, eloge till dem!

Vad mer är det jag ska bevisa?
Hej Thomas,

Jag vet inte med vem installatören har pratat. Vet ej heller vem som har rek. en installatör (jag ?)
Du skall inte behöva bevisa något, endast kräva att din enhet (inomhus?) byts ut. Din installatör reklamerar till oss och vi skickar en ny till honom. Din kommer i retur till oss. Vid godkänd reklamation så krediteras den till installatören.
Det är inte frågan om att den goda viljan saknas utan det är frågan om lagen och vem som har ansvaret. Då installatören är vår motpart och inte du, så kan vi inte skicka en ny enhet till dig och sedan kräva installatören på betalning om garantianspråket ej godkäns. Det skulle han bara bestrida.  Skicka ett PM till mig med installatörens namn (firmanamn) så skall jag be killarna att titta på detta imorgon.
/Daikin

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Thomas,

Jag vet inte med vem installatören har pratat. Vet ej heller vem som har rek. en installatör (jag ?)
Du skall inte behöva bevisa något, endast kräva att din enhet (inomhus?) byts ut. Din installatör reklamerar till oss och vi skickar en ny till honom. Din kommer i retur till oss. Vid godkänd reklamation så krediteras den till installatören.
Det är inte frågan om att den goda viljan saknas utan det är frågan om lagen och vem som har ansvaret. Då installatören är vår motpart och inte du, så kan vi inte skicka en ny enhet till dig och sedan kräva installatören på betalning om garantianspråket ej godkäns. Det skulle han bara bestrida.  Skicka ett PM till mig med installatörens namn (firmanamn) så skall jag be killarna att titta på detta imorgon.
/Daikin
Inläggen från Thomas som jag tolkat dom säger att han använt er sida för att begära offerter. Så på så sätt tror jag att han anser att det är ni som rekommenderat leverantören som svarade på hans förfrågan som gick via er sida.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad mer ska jag göra då?
Min leverantör har pratat med er!
Jag har försökt ringa Daikin men ni kan inte hjälpa mig.
Det gick bra att hjälpa mig och komma i kontakt med en installatör  och genomföra ett "köp".
Men när det nu är problem saknas den goda viljan?
Hur svårt kan det vara att hjälpa till när man ringer istället för att hela tiden hänvisa till installatören?

Min installatör och jag fick inte en så bra start om man säger så men han löste det och jag blev nöjd trots att jag gnällde på honom här i forumet, eloge till dem!

Vad mer är det jag ska bevisa?

Hej Thomas,

Idag så tog jag upp detta med ansvarig säljare som (du?) hade kontaktat också ?
Det klarnade upp lite i ärendet.
Visade sig att det hade fastnat hos säljaren (misskommunikation) efter att din installatör hade kontaktat honom.
Jag rek. att byta ut inomhusenheten så att ditt ärende kan få ett slut.

Hoppas att det löser sig nu.
Trevlig helg !
Mvh
Daikin

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
28 Juni installerades en ny enhet.  tummenupp
Har testat den genom att köra kyla en "stund", sedan växla till värme en "stund", tillbaka till kyla sedan värme igen, inget "tjut".  tummenupp
Även växlat till "värmepanelen" utan något "tjut" vilket kom nästan omgående med den gamla enheten.
Den nya beter sig helt annorlunda gentemot den gamla vad det gäller ljud/gångljud och reaktionen vid ändring av driftslägen (snabbare), känns tystare men det kan vara inbillning? dontknow :)
Vi får se vad som händer när kylan kommer men för nu verkar det jättebra, håller tummarna!  :)
Har bett om återkoppling för den gamla enheten, något måste ju vara galet med den?

Ha en go sommar!  wave

 
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad perra83

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Kön: Man
  • FLVP
Va skönt att höra! Kör nu kyla så mycket du orkar.
Götenehus -85 155m2 1,5 plan
FLVP Nibe 410P -08
Cronspisen 3m3 ved/år
LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17
Acetec PD-250 -14
Verklig årsförbrukning enligt elleverantör 11301 kWh
Tot förb
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
28 Juni installerades en ny enhet.  tummenupp
Har testat den genom att köra kyla en "stund", sedan växla till värme en "stund", tillbaka till kyla sedan värme igen, inget "tjut".  tummenupp
Även växlat till "värmepanelen" utan något "tjut" vilket kom nästan omgående med den gamla enheten.
Den nya beter sig helt annorlunda gentemot den gamla vad det gäller ljud/gångljud och reaktionen vid ändring av driftslägen (snabbare), känns tystare men det kan vara inbillning? dontknow :)
Vi får se vad som händer när kylan kommer men för nu verkar det jättebra, håller tummarna!  :)
Har bett om återkoppling för den gamla enheten, något måste ju vara galet med den?

Ha en go sommar!  wave
tummenupp
Trevlig sommar!

Mvh
Daikin


Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storå Nerike
  • Antal inlägg: 54
  • Kön: Man
Grattis till att du/ni äntligen fått detta uppklarat!
Ha en god och svak sommar thomas.   a:gl
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Tack alla, wave kyla blir det!  tummenupp
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Hej alla och god fortsättning på det nya året!  wave

God fortsättning är det tyvärr inte med min Nexura som börjat tjuta igen!  FiR
Samma beteende som den förra, har den inställd på 17-18 celcius, då håller den ca 21-23 celcius i källaren .
Går ej att ha högre för då blir det bastu!  :) Den förra gjorde likadant, och ja!, ingångshålet för rören är tätat!  tummenupp
Skulle få återkoppling på den förra enheten om det förelåg något fel med den men jag har ej hört något ännu?  dontknow

Kommer att lägga upp en video när jag "redigerat" klart den med flera klipp från olika dagar.  tummenupp

__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Har även kontaktat min installatör ska jag tillägga!  help  :)




« Senast ändrad: 07 januari 2019, 20:35:57 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Robin_89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Daikin XRH40
Har även kontaktat min installatör ska jag tillägga!  help  :)




Fyyy!!! Lider med dig, min xrh har ett liknande tjutande problem runt 0an oxå, får ej ngt svar från ÅF heller.. följer din tråd.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man

Fyyy!!! Lider med dig, min xrh har ett liknande tjutande problem runt 0an oxå, får ej ngt svar från ÅF heller.. följer din tråd.

Det kommer svar, jag är inte orolig!  :)
Min installatör a:gl har skött sig grymt bra efter en lite "dålig start" som blev bra i slutänden!  tummenupp
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Min installatör a:gl har kontaktat mig och har så att säga satt "bollen" i rullning!  tummenupp :)
Vi får se vad Daikin i Stockholm tycker om mina "ljudklipp"?  Sc:,h

Ha de gött så länge !  wave

__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Löste problemet, nu är det tyst(-are)!  tummenupp



Köp en Daikin men behåll din gamla pump!   *roflmao*
Startade upp min gamla Panasonic E12-DKE som jag inte skruvat ner ännu och den leverar faktiskt värme trots sin ålder, 55 grader i utblåstemperatur!

Skämt o sido, ;) det har hänt lite under åren!
Den är ju inte tystare, jo inget tjutande då såklart men annars så är det en milsvid skillnad i "fläktljudet" till Daikins fördel!


__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 5828
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ja det finns en hel del gamla E9 0ch E12DKE som stånkar vidare  tummenupp
Skitiga värmepaket och lite oljud från lager brukar vara det som för lite extra oljud från när den var ny.
Men visst märker man att det har skett framsteg på dom ca 15år sedan den kom, men kanske inte den galna skillnad många tror  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Ja det finns en hel del gamla E9 0ch E12DKE som stånkar vidare  tummenupp
Skitiga värmepaket och lite oljud från lager brukar vara det som för lite extra oljud från när den var ny.
Men visst märker man att det har skett framsteg på dom ca 15år sedan den kom, men kanske inte den galna skillnad många tror  ::)

Bytte faktiskt yttre lagret men det låter ändå från motorn, lager från Jula som nog inte var så bra, lite dyrt dock också tycker jag men låg närmast för inköp.
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Bollen har "landat" hos Daikin nu!  tummenupp
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 5828
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
”Plötsligt händer det” som i Lottoreklamen  tummenupp (tror det är lotto!!! )
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
”Plötsligt händer det” som i Lottoreklamen  tummenupp (tror det är lotto!!! )

Triss!  tummenupp *roflmao*
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Nu har det gått två veckor sedan "Bollen" landade hos Daikin i Tjeckien och ännu inget svar om hur Daikins "tankar" går.  Sc:,h
Slipper dock det mesta av "ljudproblemet" eftersom jag allt som oftast somnar i soffan på övervåningen.  *roflmao*
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har det gått två veckor sedan "Bollen" landade hos Daikin i Tjeckien och ännu inget svar om hur Daikins "tankar" går.  Sc:,h
Slipper dock det mesta av "ljudproblemet" eftersom jag allt som oftast somnar i soffan på övervåningen.  *roflmao*
Jag vill poängtera att alla beslut om att reklamera eller/och byta ut en maskin åligger åf att göra. Daikin lägger sig inte i denna procedur. Däremot kan vi i efterhand avslå gentemot åf om vi ej godkänner reklamationen. Med det sagt så behöver åf inte avvakta svar från oss för att starta en garantireparation.
Mvh
D

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Detta kan nog inte kallas en garantireparation?
Åf har redan gjort en "garantireparation" eller vad kallades utbytet av tidigare enhet?
Tre försök att åtgärda och samma fel kvarstår därför inväntar vi ett svar från Daikin!
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Detta kan nog inte kallas en garantireparation?
Åf har redan gjort en "garantireparation" eller vad kallades utbytet av tidigare enhet?
Tre försök att åtgärda och samma fel kvarstår därför inväntar vi ett svar från Daikin!
Du kan reklamera ett fel hur många gånger som helst.
Vi uttalar oss aldrig om en installerad enhet, för att göra det behöver vi ha den till oss.
Jag förstår inte vad åf väntar på.
Om du är missnöjd så reklamerar du och åf byter enheten.
Finns inga rutiner där åf avvaktar svar från oss.
Med vänlig hälsning
D
Nu skall det sovas efter tre dagar i Europa.
God natt !

Konsument

  • Gäst
Konsument
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #71 skrivet: 10 februari 2019, 08:36:48 »
Efter tre försök att reparera varan har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. tummenupp

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #72 skrivet: 10 februari 2019, 09:04:59 »
Efter tre försök att reparera varan har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. tummenupp
Fel....

Efter TVÅ försök att åtgärda ett fel så KAN kunden ha rätt att häva köpet om SAMMA fel inträffar en 3:e gång.  Vi hävning så räknar man av den nytta som kunden har haft av varan.
« Senast ändrad: 10 februari 2019, 09:08:00 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 5828
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Fel....

Efter TVÅ försök att åtgärda ett fel så KAN kunden ha rätt att häva köpet om SAMMA fel inträffar en 3:e gång.  Vi hävning så räknar man av den nytta som kunden har haft av varan.

Blir lite konstigt med avräkning för nyttan man haft då kanske besparingen uteblivit istället för att felen som varit är anledningen till ”förlorad” besparing om man inte kunnart använda sen som tilltänkt.
Så det borde i så fall gå jämt upp  ::)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Vi får se var det landar?
Daikin har så rätt angående rutinerna för att reklamera men nu är det en annan rutin den här gången.
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #75 skrivet: 10 februari 2019, 12:31:04 »
Blir lite konstigt med avräkning för nyttan man haft då kanske besparingen uteblivit istället för att felen som varit är anledningen till ”förlorad” besparing om man inte kunnart använda sen som tilltänkt.
Så det borde i så fall gå jämt upp  ::)
Man räknar på den nytta kunden haft under den tid som varan använts.  I det här fallet var det väl ett svagt missljud som uppstod ibland, så min gissning är att varan använts normalt hela tiden den varit installerad, men det är ju inget som jag behöver anstränga mig att reda ut.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Den har väl använts normalt men när man har den bredvid sängen så uppfattas inte ljudet som svagt!
Ibland hörs det högre än så men inte så ofta som tur är!  :)
Men jag struntar i vilket, köper jag en produkt för runt 20000 kr förväntar jag mig att den fungerar som den ska!

Tre försök att åtgärda, första försöket ; rören var för korta enligt Daikin (installationsmanualen säger minst 1,5 m) men det var nog hårfint. Gas tappas ur och eventuellt kretskortsbyte föreslås (kretskortsbyte görs dock inte eftersom det inte anses kunna hjälpa) men ljudet kvarstår.

Andra försöket: rören förlängs och en ominstallation utförd tummenupp enligt alla konstens regler av en Fantastisk tekniker  salut (många skulle nog behöva lära av honom) men ljudet kvarstår.

Tredje försöket : ny enhet installeras och allt är frid och fröjd till en början men ljudet återkommer sedan igen tyvärr!

Jag ställer mig ytterst tveksam till att någon skulle acceptera detta som ok?
Och att hålla på och reklamera "varje år" är väl inte ekonomiskt försvarbart?
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 5828
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Man räknar på den nytta kunden haft under den tid som varan använts.  I det här fallet var det väl ett svagt missljud som uppstod ibland, så min gissning är att varan använts normalt hela tiden den varit installerad, men det är ju inget som jag behöver anstränga mig att reda ut.

Skrev mest generellt om man inte kunnat utnyttja ett aggregat som ska ge en besparing men på grund av ”problem” inte går att använda som tänkt och besparing kanske helt uteblivit och man står med kostsamt banklån istället.

Hur det är i detta specifika fallet har jag inte en aning om  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
En månad räknar vi idag, inte ett knyst har jag hört ?  Sc:,h

"Edit 21/2-2019"  *roflmao*

Hembesök av "Daikin" idag, pumpen visade sin sämsta ("ljud-") sida och jag min bästa sida ? !   ;)
Så arbete pågår, bra Daikin ! tummenupp
« Senast ändrad: 21 februari 2019, 19:51:39 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vem är "Daikin" ?

Med vänlig hälsning
D

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
Vem är "Daikin" ?

Med vänlig hälsning
D

haha Tomas du kanske har varit dit i sömnen  :o

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1577
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #81 skrivet: 25 februari 2019, 19:59:16 »
Här e han
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 2m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?

Hoppas inte, är i Phuket och laddar batterierna inför en intensiv arbetsperiod som ligger framför mig....


/D

haha Tomas du kanske har varit dit i sömnen  :o

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
Hoppas inte, är i Phuket och laddar batterierna inför en intensiv arbetsperiod som ligger framför mig....


/D

ja vissa har det bra  ;)

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Då "skriver" vi 6/4-2019 och våren är här!  *roflmao*

Vårfåglarna sjunger men Daikin är tysta!  ;)
Har till och med kontaktat Daikin Japan (17/3-2019) men inte fått mer än ett "autosvar" från dem.

Och för övrigt inte ett knyst från någon och jag börjar ärligt talat bli trött och  FiR >:D  nu!
Jag troddde man skulle slippa att bli riktigt, riktigt irriterad men det måste tydligen till?
Fantastisk kundvård!  .,;-

Så på måndag får jag väl sätta igång lägga tid och "dåligt humör" på detta.....  :(

 
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 203
  • Kön: Man
Då så!  :)
Anledningen till att jag ej hört något var att det inte fanns något att höra av sig om!  :)
Daikin vet helt enkelt inte vad som är "fel"?  dontknow
Tycker dock man kan höra av sig ändå men "dom" bad om ursäkt för detta!  tummenupp a:gl
Så nu återstår att häva köpet eller byta till en annan Daikinpump?  .,;-
Funderar och sover på saken!  :)
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme