0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med induktans menar jag INTE impedans det är två helt skilda saker och fördubblad induktans är inte lika med fördubblad impetans (men det vet ju alla som kan lite om växelström).
Ja om jag har en elmotor som jag kör med lägre frekvens får jag lägre induktans och kan (måste) minska spänningen för att inte få överhettning i lindningarna.Men är det ekonomi att köra en större pump lägre frekvens?
Och sist men inte minst det är inte du och alla andra som tror att det är mycket att vinna med frekvensstyrning som ska eller kan övertytga mig, eftersom jag ändå har lite förståelse för hur en elmotor fungerar måste det vara någon som vet och kan förklara.
Det skulle vara interesant och få veta om dom tänker "övervarva " motorn, för om jag inte missminner mig så ökar den induktiva ressestansen till det dubbla vid en frekvensökning till det dubbla. Det innebär ju att verkningsgraden minskar med stigande varvtal så frågan är hur mycket det "kostar" och vad vinsten egentligen blir med varvtalsstyrning av en markvärmepump.För det är ju så att för att få ut en viss effekt måste man stoppa in motsvarande effekt, minskar då verkningsgraden så kanske den vinst man skulle få ut äts opp av förlusten. Det skulle vara kul om någon som har mer fakta än några vaga minnen kunde dela med sig av sina kunskaper, som ni kanske förstår så tillhör jag inte dom "varvtalsfrälsta" ännu, men man kan ju ändra sig.
Men att diskutera med de "varvtalsfrälsta" är inte lätt, försökte redan i mitt 3'e inlägg.Visst finns fördelar med varvtalsstyrd kompressor, som jämnare framlednings temperatur, mindre start/stopp och/el. ingen tillsats och detta utan att använda sig av acc-tank. Det är troligen så också att detta är ett steg i utvecklingen oavsett det behövs eller ej.
Var i jag skiljer mig från många andra på forumet, är att jag är övertygad om att den inte har bättre COP vid någon last än vad en vanlig VP har, skulle ha skrivet ett inlägg om detta men har i stort sett tröttnat på forumet.
Ridax, kan du inte köra med veckotimer istället för (om du nu köpt tillägget) dygnstimer? Om jag kommer ihåg i morgon ska jag kolla vilka timers vi normalt kör med.
Citat från: ackeka skrivet 29 januari 2006, 23:17:00Men att diskutera med de "varvtalsfrälsta" är inte lätt, försökte redan i mitt 3'e inlägg.Visst finns fördelar med varvtalsstyrd kompressor, som jämnare framlednings temperatur, mindre start/stopp och/el. ingen tillsats och detta utan att använda sig av acc-tank. Det är troligen så också att detta är ett steg i utvecklingen oavsett det behövs eller ej.Anledningen att det är svårt för er att diskutera, beror på att ni har så dåliga argument MOT varvtalsstyrning. Med bra argument som klart visar att de traditionella pumparna är överlägsna i alla avseenden hade det inte varit några problem för er att diskutera.
Nu vet jag inte hur många det är som har hävdat att det blir så mycket bättre COP, tycker inte det är det argumentet som har varit ledande i diskussionen (i den här tråden i alla fall)? Argumenten har ju varit att en varvtalsstyrd pump är flexiblare och lättare att dimensionera. Man kan dimensionera dem kraftigare än "vanliga" pumpar, utan att det orsakar problem i andra ändan. Därav följer att man får mindre tillskott och alltså på så sätt sparar el och samhällsresurser. Det var energibesparingen...Sedan är det ju de andra argumenten som jämnare framledningstemp, lättare att dimensionera, kan arbeta med mindre vatten i systemet, mer varmvatten, maximalt utnyttja adiatorernas värmeavgivningsförmåga osv. Det går ju inte att bortse från dessa faktorer, bara för att de inte automatiskt innebär högre COP. Det finns ju annat här i världen än COP.Jag personligen längtar ju frenetiskt efter en varvtalsstyrd pump. Ett hus där man veckopendlar och drar ner värmen till 11 grader (ja, det är inte alltid det går ner så mycket ju) under veckorna för att dra upp till 21 på helgerna. Med nuvarande pump måste den ju börja arbeta ett dygn i förväg för att den inte orkar få upp tempen. Med en flexiblare pump så hade jag kunnat välja en betydligt högre effekt.
Så om man har rätt dimensionerat och heller inte snabbt vill kunna höja sin värme 10 grader så behövs ingen vartalstyrd kompressor? Känns som ett bra argumenten mot för säkert 90% av alla VP-ägare. För att det inte leder till någon ökad COP äv vi ju överens om.
Digital.Vad ska dom bäva inför, förklara och övertyga mig.