0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Får verkligen hoppas att det inte är ett "Thermia" reklam trick Är det inte så att har du behov av en liten vp (5-6kw i dagens mått) så kan du kanske klarar dig med ett djupt hål, typ 200meter istället för 120-130 meter.
Frågan är väl hur mycket mer av förluster man får när man ökar frekvensen, och vilken vinst man gör. Det är ju tillförd effekt x verkningsgrad som bestämmer uteffekten och med högre frekvens får man lägre verkningsgrad så jag undrar
och då kanske det blir billigare att ta en pump med lite större effekt.Jag ställde samma fråga i en annan tråd och då blev det helt tyst, och jag undrar fortfarande hur man kan se så stora fördelar med varvtalsstyrning av en markvärmepump,
JAG ÄLSKAR studs studsnya tekniska saker men jag tycker INTE om när någon utan att kunna visa upp fakta påstår en massa saker
Du får förlåta mig men det jag menar är att om frekvensen fördubblas det induktiva motståndet hos en elmotor oavsett vilken last den drar och det blir ju då en förlust som inte står i relation till något utfört arbete, hoppas att du förstår vad jag menar.Och jag vill fortfarande att någon visar hur det blir efektivare och inte bara säger att så är det