0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Nu får du dom sista beräkningarna från mig Gjorde några med olika DUT och FramledningMen istället för Gotland som hade ovanligt varma vintrar utgick jag från Jönköping som jag har för mig någon nämnde.Vid eventuella jämförelser får man vara uppmärksam på olika DUT och Framledning.Lite meningslösa data egentligen då en ny nibe modell bör jämföras med en ny Mitsubishi modell
Är det något som man kan tycka är lite vilseledande reklam på framsidan i ett produktblad av nibe är det texten "med ett SCOP-värde på över 5,0*"Gäller att man kollar noga vilka förutsättningar det är för att få fram dessa siffror då jag gissar på att en del tittar på just SCOP.
Tusen tack TS och Mats för era beräkningar. Det verkar ju ifrån TS ambitiösa uträkningar som om energibesparningen vid olika utetempraturer och framledningstempraturer ligger ganska smalt inom ett intervall 15900-16800 om man bortser från kirunaberäkningarna. Dessutom lär ju som sagt 3-fas maskinen ligga lite bättre.På Nibe har jag deras Gotlandskalkyl om besparning 18250 kwh/år. Kommer Nibe ligga lika stabilt vid tempändringar som SW75? I så fall skiljer det ju nästan 2000 kwh/år! Om vi räknar med lite prisuppgång på el så är det ju 2000 skr/år. Om jag nu hamnar på 95 000 för nya SW75-3fas och 110 000 för Nibe 2120. Då lönar det sig med Nibe efter ca 7-8 år. Lite inflation på det så kanske jag kan spara ihop 20 000 på 15 år. Inte illa, men i stort är det en så liten skillnad att det mer då handlar om driftssäkerhet, livslängd, service, garantier andvändarvänlighet, design etc. Känner mig fortfarande inte säker på vad jag skall välja. Bara förvirrad på en högre nivå ;-DOch tusen tack för engagemanget på sidan! Helt outstanding för en novis i ämnet!!!