0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Vet inte riktigt hur du får det till att jag argumenterar mot mig själv men det spelar ingen roll.
...Det som an tänkas vara annorlunda via olika beräkningsprogram är ventilationsförluster.
Sen om alla andra märken som "döljer" sina effekter och effektiviteter skulle vara sämre än nibe är din åsikt.
Du och jag verkar ha helt olika syn på om respektive märkes beräkningskalkyler är tillräckligt tillförlitliga men jag tror stora drakarna har tillräckligt med likvärdiga parametrar deras program gör beräkningar efter för att dom ska ge tillförlitliga uppgifter
Hur lyckas du räkna och jämföra på vad nya SW75YAA ger för besparing då den inte ens finns med i beräkningsprogramet? Dom energiberäkningar jag sett på forumet på SW75 gäller den gamla modellen.
...Vet inte om det var så mycket frågor.
...Den här tråden kan hålla på i evigheter om man ska tro på respektive märkes energiberäkningsprogram eller inte...Litar man som kund inte på eventuella beräknade kalkyler....
Har inte hängt med i tråden men en sak att ta med i ev kalkyl tycker jag är livslängd och om man ev kan återanvända delar av installationen. Vid en split lösning antar jag att man tvingas köpa allt nytt nästa gång det är dags byta med vatten till utedelen bör det ev gå att återanvända innedelen och ev köpa översättare till styren så den kan jobba ihop med utedelen i alla fall tidigare har det funnits såna lösningar.
Om man lägger in att det är kallare eller en annan årsmedeltemperaur eller att det behövs 60 grader i Framledning så ger energiberäkningsprogramet besked om vilken modell som då passar bäst.Inte säkert det blir en modell med 100% täckningsgrad utan en modell med en del eltillskott kan vara ett bättre alternativ.
Hur långt ner i temperatur dom klarar beror på modell, på nya serien är rekomendationen -20 eller -28 beroende på modell.
...Kan göra en energiberäkning på den gamla SW75 och istället för Gotland kan jag lägga in tex Kiruna...
Tror jag fick med samma förutsättningar som beräkningen som har visats för Gotland.Ändrade dock Framledning från 55 grader vid DUT till 60 grader för att göra förutsättningarna ännu sämre för värmepumpen.La in 3 olika modellerKiruna och 60 grader Framledning är inget drömscenario för en luft/vatten
I Mitsubishis och nibes energiberäkningsprogram lägger man in dessa förutsättningar. Respons av kunder som hört av sig säger att kalkylerna stämt ganska bra.Dessa är inga 100% säkra utfästelser.Vill du har några specifika temperaturer kan man lägga in dessa också och du får själv uppge vad du vill ha för temperaturer i dom olika fält du ser Det är vad jag kan bidra med i denna tråd, om det gav någon annan något är en annan fråga