Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12  (läst 19838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #75 skrivet: 02 september 2017, 09:42:20 »
Nu fÃ¥r du dom sista beräkningarna frÃ¥n mig  :)
Gjorde några med olika DUT och Framledning
Men istället för Gotland som hade ovanligt varma vintrar utgick jag från Jönköping som jag har för mig någon nämnde.
Vid eventuella jämförelser får man vara uppmärksam på olika DUT och Framledning.

Lite meningslösa data egentligen då en ny nibe modell bör jämföras med en ny Mitsubishi modell

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #76 skrivet: 02 september 2017, 09:43:28 »
 fick inte med alla bilagor sÃ¥ här kommer 2 till
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #77 skrivet: 02 september 2017, 09:45:41 »
Strular lite att få med bilagor så här kommer 2 till
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #78 skrivet: 02 september 2017, 09:54:20 »
Och dom sista 2

Tappade bort mig i vilka DUT och Framledningar jag lagt in så det är lite huller om buller!!!

Även om nibe har mycket synliga kurvor och diagram så säger det inte så mycket för dom flesta angående eventuell besparing och mitt råd är att få energiberäkningar från dom olika märken och modeller som det handlar om.

MÃ¥nga tycker ett COP pÃ¥ 2 över Ã¥ret är ganska lite men det är faktiskt en besparing pÃ¥ 50% och "bara" det är riktigt skapligt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #79 skrivet: 02 september 2017, 10:13:59 »
Är det något som man kan tycka är lite vilseledande reklam på framsidan i ett produktblad av nibe är det texten "med ett SCOP-värde på över 5,0*"

Gäller att man kollar noga vilka förutsättningar det är för att fÃ¥ fram dessa siffror  dÃ¥ jag gissar pÃ¥ att en del tittar pÃ¥ just SCOP.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #80 skrivet: 02 september 2017, 11:08:39 »
Nu fÃ¥r du dom sista beräkningarna frÃ¥n mig  :)
Gjorde några med olika DUT och Framledning
Men istället för Gotland som hade ovanligt varma vintrar utgick jag från Jönköping som jag har för mig någon nämnde.
Vid eventuella jämförelser får man vara uppmärksam på olika DUT och Framledning.

Lite meningslösa data egentligen då en ny nibe modell bör jämföras med en ny Mitsubishi modell
Tack. :)

--- Mats ---

Utloggad Inegrepus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #81 skrivet: 03 september 2017, 17:07:47 »
Tusen tack TS och Mats för era beräkningar. Det verkar ju ifrån TS ambitiösa uträkningar som om energibesparningen vid olika utetempraturer och framledningstempraturer ligger ganska smalt inom ett intervall 15900-16800 om man bortser från kirunaberäkningarna. Dessutom lär ju som sagt 3-fas maskinen ligga lite bättre.

På Nibe har jag deras Gotlandskalkyl om besparning 18250 kwh/år. Kommer Nibe ligga lika stabilt vid tempändringar som SW75?
I så fall skiljer det ju nästan 2000 kwh/år! Om vi räknar med lite prisuppgång på el så är det ju 2000 skr/år. Om jag nu hamnar på 95 000 för nya SW75-3fas och 110 000 för Nibe 2120. Då lönar det sig med Nibe efter ca 7-8 år. Lite inflation på det så kanske jag kan spara ihop 20 000 på 15 år. Inte illa, men i stort är det en så liten skillnad att det mer då handlar om driftssäkerhet, livslängd, service, garantier andvändarvänlighet, design etc.

Känner mig fortfarande inte säker på vad jag skall välja. Bara förvirrad på en högre nivå ;-D

Och tusen tack för engagemanget på sidan! Helt outstanding för en novis i ämnet!!!


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #82 skrivet: 03 september 2017, 17:49:36 »
Ja livslängd och servicekostnad kommande ca 15 år kan vara en gigantisk parameter i kostnader och vilken som är bäst där kan ingen svara på.

Nu är dom stora beräkningarna inte min förtjänst utan den stackaren som sitter och matar in allt i dataprogramen,  jag lägger bara in förutsättningarna  :)

Nya SW75YAA är högst troligen vassare än den "gamla" som beräkningarna bygger på men hur mycket bättre vet jag ännu inte.
Bytte själv i veckan till nya SW75YAA men kan inte ge sÃ¥ mycket info ännu förutom att den är tystare och gigantiskt stor jämfört med den gamla vilket bÃ¥dar gott för kondensor / förÃ¥ngaryta  tummenupp

Känns en återförsäljare eller montör bättre/seriösare så är det ett tungt val mellan olika märken som du nu har.

Oavsett om du väljer nibe, Mitsubishi eller nÃ¥gon annan sÃ¥ kommer du fÃ¥ en besparing  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #83 skrivet: 03 september 2017, 20:52:41 »
Är det något som man kan tycka är lite vilseledande reklam på framsidan i ett produktblad av nibe är det texten "med ett SCOP-värde på över 5,0*"

Gäller att man kollar noga vilka förutsättningar det är för att fÃ¥ fram dessa siffror  dÃ¥ jag gissar pÃ¥ att en del tittar pÃ¥ just SCOP.
Håller med. Att försöka att få ner jämförelsen till en eller få siffror som inte inkluderar en ekonomisk jämförelse med andra leverantörers modell i samma varierade förhållanden ökar risken för feltolkning.

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #84 skrivet: 03 september 2017, 21:14:41 »
Tusen tack TS och Mats för era beräkningar. Det verkar ju ifrån TS ambitiösa uträkningar som om energibesparningen vid olika utetempraturer och framledningstempraturer ligger ganska smalt inom ett intervall 15900-16800 om man bortser från kirunaberäkningarna. Dessutom lär ju som sagt 3-fas maskinen ligga lite bättre.

På Nibe har jag deras Gotlandskalkyl om besparning 18250 kwh/år. Kommer Nibe ligga lika stabilt vid tempändringar som SW75?
I så fall skiljer det ju nästan 2000 kwh/år! Om vi räknar med lite prisuppgång på el så är det ju 2000 skr/år. Om jag nu hamnar på 95 000 för nya SW75-3fas och 110 000 för Nibe 2120. Då lönar det sig med Nibe efter ca 7-8 år. Lite inflation på det så kanske jag kan spara ihop 20 000 på 15 år. Inte illa, men i stort är det en så liten skillnad att det mer då handlar om driftssäkerhet, livslängd, service, garantier andvändarvänlighet, design etc.

Känner mig fortfarande inte säker på vad jag skall välja. Bara förvirrad på en högre nivå ;-D

Och tusen tack för engagemanget på sidan! Helt outstanding för en novis i ämnet!!!

Din kalkyl nu är ungefär samma som jag visade innan, det vill säga med den modell vi ser är NIBE driftmässigt så mycket billigare att även om ROT-avdraget blir det sämre (verkar oklart), så kommer NIBE över 10 år att bli den mest lönsamma. Det vore bra om det gick att få ett par av kalkylerna bekräftade från NIBE. Det de rimligen kommer att visa är att om temperaturen blir kallare, ökar vinsten med NIBE. Om du behöver varmare framledning, ökar vinsten med NIBE. På samma sätt om det blir varmare minskar vinsten. Men som du ser, siffrorna är relativt stabila, och NIBEs blir rimligen lika stabila, bara lite mer ekonomiska. Underhåll och livslängd är omöjliga att gissa på, så låt oss bara utgå från att det inte går att förutsäga hur de påverkar, det vill säga betrakta båda leverantörerna som lika.

TS Comfort har gjort ett hästjobb! Oerhört snällt. Trots det saknas två saker, som rimligen hade visat en ännu större vinstökning med NIBE:
1. Ingenstans finns en ökad framledningstemperatur förbi 50 grader med. NIBE klarar 63-65 grader, vet inte vad Mitsubishi klarar, men vet att den klarar de högre temperaturerna sämre. Hade det funnits med hade vinsten med NIBE ökat.
2. I alla kalkylerna har elförbrukningen hållits på samma som nu. Det som borde hållits på samma som nu är husets energibehov. Det vill säga när vi flyttar kalkylen till Jönköping (kallare) skulle elförbrukningen gått upp, och därmed belastningen på pumpen. Det hade rimligen visat en ökad relativ vinst för NIBE.

Så länge det inte finns kalkyler för en annan Mitsubishi modell, hade jag om jag var du valt NIBE. Bortsett från om den går sönder finns det bara ett läge den inte vinner ekonomiskt: Om det blir mycket varmare ute. I det läget vinner du ekonomiskt (det vill säga din elkostnad minskar). Tryggaste valet (minst risk): Antingen vinner du relativt sett (mest ekonomisk drift), eller så vinner du i fysiska kronor (ovanligt varma år med låg kostnad).

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #85 skrivet: 03 september 2017, 22:02:07 »
Svårt att göra folk nöjda här ::)
Nog var det väl 55 grader i Framledning på någon?

Bifogar 3 till energiberäkningar till,  tror jag fick med samma uppgifter och bara höjt framledningen till 57, 60 och 63.

Vilken Framledning man kan få och när det är lämpligt att elpatronen istället går in och stöttar beror på modell.
Zubadan modellerna är bättre på högre Framledning men nu var det inte så höga framledningstemperaturer så då har han fått förslag på SW75.

Har inte kollat direkt på energiberäkningarna men troligt är att elpatronen har stöttat mer.

Nu blir det inga fler beräkningar på en "gammal" modell då den som sagt inte är aktuell för kunden och det blir lite pannkaka att göra jämförelser mot den senaste modellen från annat märke.

Om nÃ¥gon inte tycker dessa beräkningar är korrekta sÃ¥ fÃ¥r ni kontakta kontakta konstruktören dÃ¥ jag bara är budbäraren ,  det jag vet är att beräkningarna har visat sig stämma ganska bra med verkligheten i dom hushÃ¥ll som hört av sig 1-2 Ã¥r efter installation.

Önskar lycka till i ditt val inegrepus vilket märke och modell det än blir  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #86 skrivet: 04 september 2017, 05:55:12 »
Denna SH75VHA? 
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #87 skrivet: 04 september 2017, 12:02:35 »
Det är ett äldre datablad som du publicerat så det är inte för dom "gamla" SW75VHA som sålts under 2017.

Bäst är att potentiell kund ber sin återförsäljare /montör lägga in dom specifika förutsättningar för fastigheten och få en energiberäkning på en eller två modeller som kan vara intressanta.

Vore dock intressant om du hade fått tag på datablad för nya SW75YAA då jag inte sett dessa ännu
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9727
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #88 skrivet: 04 september 2017, 13:41:47 »
Tror jag hittade en spec för nya modellen:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #89 skrivet: 04 september 2017, 14:50:55 »
Det gick snabbt  :)

Kan vara rätt då flera uppgifter stämmer mot produktbladet och aa i modellen tror jag står för 3-fas

Står dock en stjärna före aa i modellbeteckningen och jag har inte koll på om det finns olika modeller för andra världsdelar och vad som i så fall skiljer dom åt prestandamässigt.
Ser inget datum så det framgår då inte om det är det senaste eller om det har skett justeringar.

Tyckte det var kul förr att leta uppgifter men nuförtiden är det bekvämare att ställa frågan på forumet tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!