0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Bifogar Mitsubishi info
Verkar då som även nibe har förvirrande modellbeteckningar Tror fasen det bästa vore om alla istället heter som deras dimensionerande effekt (p-design), trodde faktiskt nibes 2120 8, 12,16 och 20 var modellernas toppeffekt men borde ha kollat att så enkelt skulle det inte vara
Jag tolkar det så att NIBE valt att lägga max effekt på F2120-12 vid 9,2 kW när det är -3 °C eller varmare ute. Genom detta går det att uppnå ett extra högt COP för dessa temperaturer. Om man istället extrapolerar effektkurvan från -3 °C och uppåt landar man på runt 12 kW vid +7 °C utan något max-tak. Men förvillande kan det vara, fast de är ytterst få som behöver så hög effekt vid plusgrader.
Lutar som sagt mot Nibe 2120-12 i nuläget. Josth! Du som har en Nibe 2120-12. Är du nöjd?Har fått flera offerter där man tycker sw75 är för klen dör mitt hus och istället föreslår shw112, medan andra tror tvärtom att den bara skulle ge för många start/stopp. Vad tror/tycker forumet?Shw112 skulle landa på ca 100 000 efter ROT.
...Bifogar hela beräkningen istället för bara första sidan som nu var tillgänglig i en bilagaSåg att det var inlagt värmebehov för hela sommaren och det är knappast troligt på Gotland men små summor.
Diagram och kurvor för alla framledningstemperaturer och utetemperaturer kan vara bra och kika på för en del.För dom flesta kunder är det nog mer intressant hur det slår för just deras förutsättningar i ett beräkningsprogram sett över hela året och jämföra med olika modeller och från några tillverkare.Kan se ut att vara relativt hög skillnad på COP eller SCOP ibland men inte säkert det blir stora summor över året och sedan får man ta skillnaden i besparing jämfört med totalkostnaden för installation så man tex tjänar igen en dyrare modell oavsett märke inom överskådlig tid.Är nog inne på att ärligaste sättet att döpa sina olika modellers effekter vore efter dimensionerad effekt ( p-design), men det finns nog nackdelar med det också
Tror tillverkarnas beräkningsprogram är väldigt snarlika så matar man bara in samma förutsättningar så blir det nog ganska rättvisa resultat och det är inte så krångligt.Dessa beräkningar är inget 100% facit då det kan skilja på vad kunden sedan väljer att ha för inomhustemperatur och hur mycket tappvarmvatten som verkligen förbrukas och eventuell egenvärme som verkligen avges.Tror SMHI:s temperaturer duger gott åt beräkningsprogrammen även om dom inte skulle vara många decennier bakåt.Årsmedeltemperauren blir säkert uppdaterad snart då det blir varmare vintrar, åtminstånde i mina trakter. När det gäller pris inkl installation så får kunden det av respektive återförsäljare och kan jämföra totalpris, besparing och vilken payofftid det blir.
Nu argumenterar du emot dig själv: Man vill kunna jämföra var ditt argument. Det vill samma förutsättningar, inklusive temperatur och hus, sida vid sida. Så länge man matar in i olika program så får man olika typer av utdata, som visar liknande saker på olika sätt. Och det tar ofta ett par varv att få förutsättningarna så lika att de visar jämförbara värden. Skälet till man behöver göra det är att leverantörer som är sämre än NIBE döljer sina COP-siffror per temperatur (ute och framledning).Årsmedeltemperaturen SMHI redovisar kallas "normaltemperatur". Det är ett snitt av 30 års data. Den byts inte för att temperaturen ändras, det byts på fasta intervaller. Innan använde man 1931-1960, nu använder man 1961-1990. Nästa blir 1991-2020. Verklig temperatur varierar över åren, därmed också en värmepumps resultat, något som beräkingsprogrammen undviker att diskutera. Om en leverantör använder annan tidsperiod, så kommer beräkningarna att skilja på grund av olika valda perioder.--- Mats ---
Inser nu att offerten på Nibe 2120-12 som skulle hamna på knappt 90 000 är felräknad. Man har dragit 30% på totalsumman som ROT istället för arbetskostnad som sedan ligger till grund för ROT. Så istället lär väl Niben hamna på ca 110 000. Då är det osäkert om det lönar sig i jmf mot Nibe? 16 000 Skr och ca 18000 kvh vs 16000 kvh i besparing. Borde ev löna sig på 10-12 års sikt.Mitsubishisäljaren är övertygad om att SW75-3fas är den mest energieffektiva för mitt hus. Det var väl samma som ni som räknade kom fram till? Shw112 Kostar ca 7-10 000 mer. Och köper jag pool kanske det bästa är att ha en egen pump till den?