0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Har nu fått kalkyler på nibe 2120 och Mitsubishi sw75.
Mitsubishi VP maxeffekt: 14.2 kW, slår NIBEs 9.2KW med hästlängder. Mitsubishi vid DUT: 5.6 kW, mot NIBEs 7.8 kW. Har inte nibe 2120-12 en maxeffekt på 12kW eller vad står 12:an för?
Ovanligt jämförbara uppgifter från de två leverantörerna. Det räcker för att konstatera att NIBE vinner i det här fallet (just nu är de de enda som gör COP-kurvorna officiella, så de vinner i de flesta fall, dock inte på pris som här.Mitsubishi VP maxeffekt: 14.2 kW, slår NIBEs 9.2KW med hästlängder. Mitsubishi vid DUT: 5.6 kW, mot NIBEs 7.8 kW. Uteffektkurvan rasar rejält för Mitsubishin när det blir kallare. COPen med (2.85 mot NIBEs 3.5). Det underliga är att Mitshubishi skriver det går åt 6.5kW, de kan ge 5.6, och ändå klarar de 100 procent? Provar jag med Jönköping på min webbsida (har inte gotland) så får jag det till att NIBE ger upp vid -13 och 7.2kW, det vill säga nära nog vad de skriver, och att den historiskt ändå inte alltid räckt till.Ser de kommer fram till att du förlorar runt 24000 per dekad på att välja NIBE. Likt vad CTC sa om sig versus NIBE när jag kollade för mitt hus. Så kalkyler och deldetaljer ger samma bild: Mitsubishi förlorar här. Hade kanske vunnit om ditt behov var att värma en simbassäng.--- Mats ---