Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 143335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad McTornberg

  • Nördar ner mig i bergvärme, golvvärme, kurvor, delta och varmvattenförbrukning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #285 skrivet: 22 december 2017, 17:25:11 »
Snyggt, hoppas det blir ordning på räkneverket.
Är det mycket skillnader?
Villa med krypgrund vid Vänern. 128 kvm + 44 kvm biyta.
Bvp Thermia Inverter M 3-12kW installerad 20161029.
200m borra, 15m till berg, 17m foderrör. 
Konverterat från elradiatorer till vattenburen golvvärme i 115 kvm (lagt alla rör själv mellan 160902-161201) över krypgrund med 170mm isolering, tre vattenradiatorer i garage, sovrum och tvättstuga, elgolvvärme i groventre, badrum och uterum.
Acetec PD250 sorbtionsavfuktare inkopplad våren 2014 i krypgrund, luft-luftvp och Keddy superkassett insatt feb 2004 som extravärme.
161103 bvp inkopplad först för varmvatten, raddar i garage, sovrum och tvättstuga.
161209 golvvärmen inkopplad.
Förbrukning 2012: 20 600 kWh
Förbrukning 2013: 17 000 kWh
Förbrukning 2014: 17 100 kWh
Förbrukning 2015: 16 000 kWh
Förbrukning 2016: 16 800 kWh
Förbrukning 2017: 11 900 kWh
Förbrukning 2018: 12 000 kWh

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #286 skrivet: 22 december 2017, 17:46:28 »
Oj vad spännande.
Berätta mera och bilder
 :)
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #287 skrivet: 26 december 2017, 09:09:59 »
Det ser lite annars ut i menyerna, men annars rätt lika. Har egentligen inte hittat nÃ¥got speciellt nytt ännu. Men nu kan jag iaf ställa standbyflödet, det kunde jag inte i förra versionen. Och räkneverket verkar räkna, fÃ¥r hoppas att det funkar  tummenupp

Bifogar några bilder
« Senast ändrad: 26 december 2017, 09:12:58 av Inverter 3-12 »

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #288 skrivet: 28 december 2017, 22:48:36 »
Nu kör jag också 6an.
Ungefär likadant som tidigare men det är lite förtydligande runt säsongsintergralen. Bra.
Sen kanske det finns ändringar som inte syns.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad LogitechZ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #289 skrivet: 05 januari 2018, 19:13:57 »
Godkväll!

Hur är det med drifttiden med den nyaprogramvaran? Har dem löst den buggen? Såfall behöver jag också få min uppdaterad snart för e lite trött på att den ändras :) Förövrigt supergrym bergvärmepump är så himla nöjd! :)
200kvm 1,5 plans villa + garage 40kvm, Thermia Inverter Medium 3 - 12 installerad 20170314, 3,5m till berg, 6m foderör, 180m borrhål, Luft luftvärmepump Panasonic NE12MKE, Hade en Viadrus 22 vedpanna innan med 2st 750l Ack-tankar. Ca 11000kwh hushållsel.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #290 skrivet: 06 januari 2018, 19:54:12 »
Så nu är man med en M sedan en vecka och nån dag... Varmt varmvatten och tyst och fint går den! Tidigare en Thermia Villa Classic.
Har lite funderingar och har läst igenom forumet och hittat en del svar - tack!
Nån som vet om det går att få tag i någon mer fullständig manual till maskinen? Bruksanvisningen känns väldigt tunn för en vetgirig.

Vad betyder t.ex ett "L" i displayens överkant?

När jag trycker på tappvattenbost så varvar kompressorn upp till vx 7-9 (lite olika) sen stänger den av helt och slår på tillsats steg 2. (har steg 1 och 2 tror jag)
Varför värmer den inte varmvatten med kompressorn i första hand? Alla gånger jag testat har den legat på eller 1-3 grader över börvärdet på värme så det borde ju finns kräm kvar att t.ex göra varmvatten med HGWn. (HGWn går för bara in då och då som jag sett)

På ämnet tappvattenbost så var det installatören som sa att den är bra att aktivera. Inte så mkt motivering. Står inget om den i bruksanvsning - vad är syftet med funktionen. Mer eller varmare vatten?

Första dygnen lÃ¥g varmvattentemp kring 60 grader. Sedan runt 70 grader. Nu sen tvÃ¥ dygn tillbaka pÃ¥ ca 60 grader (viktade värdet). Det enda jag rört runt inställnigar är att den ska börja värma vid 44 grader istället för vid 40 som den stod frÃ¥n  fabrik. Den ändringen gjorde jag dag 1.

Min M levererades med version 6 av Genesis.

Just ja, mitt räkneverk på drifttimmar verkar backa när jag stängt av VP för att rensa filter och avlufta. Ska bevaka det lite mer närmaste dagarna.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #291 skrivet: 06 januari 2018, 23:17:51 »
Hej och välkommen i vårt M gäng

Roligt att våra diskussioner hjälp dig.
Jo, instruktionerna som följer med värmepumpen är lite "tunna"
Vet inte om det finns någon djupare instruktioner.
Det är nog tänkt att din installatör ska ha alla svar.
Inte så roligt om man göra en egen djupdykning.

Detta med tappvarmvattenbost har jag inte lekt någonting alls med.
Om jag får gissa så gör den varmvatten till ca 60-63g sen tar elpatron över. Det är svårt att tillverka varmare vatten med kompressorn.
Det är nog efter det som L syns i displayen som betyder legionella och legionella körningar avslutas med elpatron för att få varmare varmvatten än 60-63 g.

Men behöver du ha tappvarmvattenbost aktiverat jämt? Kan vara onödigt.
Det ska man väl använda om ett helt fotbollslag ska duscha.
Den gör väl varmare vatten och det blir i slutändan mera varmvatten.

HGW är en liten värmeväxlare som tar lite energi från "värmebäraren" och gör varmvatten av energin.
Det går nog inte att använda HGW som en bost för det är alldeles för liten effekt på den.
Men HGW är duktig på att underhålls värma varmvattet och tillverka en sakta stigande temperatur på varmvattet.
Nu måste värmepumpen jobba lite hårdare för att HGW ska aktiveras samt att den funktionen ökar i effekt med stigande effekt uttag från värmepumpen.
HGW kan bara vara aktiv i normalt värmeläge dvs mot huset. Det går att ställa in en övre temperatur på HGW.
Det är nog därför ditt varmvatten är lite olika temperaturer. Sen faller temperaturen i varmvattenberedaren om du använder varmvatten.
Gör du stora vatten uttag måste värmepumpen växla över till att bara göra varmvatten.

Jaså den hoppar i tid.
Jag har uppdaterat för en dryg vecka sedan och ännu har min inte hoppat.

Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #292 skrivet: 08 januari 2018, 21:13:46 »
Min verkar inte heller ha hoppat nÃ¥got, nollade alla timmar och kwh mätaren natten mot nyÃ¥r. SÃ¥ detta Ã¥r ska det mätas  tummenupp

Har även satt en kwh mätare på krypgrundsavfuktaren som nollades samtidigt.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #293 skrivet: 08 januari 2018, 21:42:32 »
Jag har aldrig vågat trycka på nollningen just för att inte störa tidsräkningen. Vad händer. Kan man välja vad man vill nolla el nollas allt

Jag ska nog montera en elmätare inom en snar framtid.
Tävling kanske ::)
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad mpostma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #294 skrivet: 09 januari 2018, 09:43:14 »
Jag har nu själv haft Invertern M i ett år nu. Uppgraderat en villa i norra göteborgstrakten (1,5 plans, 200m2 bo och biyta) från 76 från en oljepanna. Så tyvärr inte så mycket referens. Sedan var jag som Holländare mer bekant med gasolvärme, men tyckte att bergvärme var ett ganska bra alternativ om man ska satsa på något som förhoppningvis ska ge billigt och pålitlig drift i framtiden. Jag har bara loggat lite på oljeförbrukningen och har hört rykten om gamla förbrukningen.

Min åsikter så länge:
Thermia's "bruksanvisning" är ju riktigt skratretande. Ingen riktigt info eller bakgrund om vad instälningar gör. Gulliga videorpå youtube om hur man ändrar kurvan eller ¨så.
Installatören har gjord ett bra jobb och har löst praktiska saker som krånglade på ett smidigt sätt. Jag kan ha åsikter om visa detaljer. Men inga större miss.
Jag har pillat lite på varmvatten inställningen. Varmvatten tillåtedes kyla ner till 40 grader innan den gick igång och värmer upp. Det tyckte jag är för kallt. Tar men en dusch med vatten som är 40 grader, då blir det snart kallare (särskilt då jag har några varmvattenrör som går genom källarplattan som kylnar ner ännu mer). Att duscha med vatten som fort kommer under 38 grader är ingen höjdare så jag höjde till minimum 43 grader. Det funkade kanon.

Efter installationen har tillsatsskyddet gått in en gång. Detta kunda jag ju lösa själv tack vare min egen tekniska koll. Installatören hade faktiskt lite extra dokumentation utöver detta som Thermia erbjuder, men det var på en äldre modell så stämmde inte på detaljer. För mig löste sig detta. En annan kund hade nog behövt sitta i kyla en dag innan ÅF hade kommit och fixat detta enkla fel. Jag tror nog det var lite luft kvar någonstans som orsakade detta. Efter detta har det funkat klanderfritt i ett år.

Jag tyckte även att loggarna och graferna är inte jätte tydliga.

Och nu har jag läst lite om säsongintegral. Ett värde som står bara på -500. Jag tror den har någon betydelse på äldre on/off modeller, men här har det väl ingen betydelse.

Sedan undrade jag också om de olika växlar. Verkar som min behöver en mjukvara uppdatering. Verkar som man måte jaga Åf på detta, för det kommer väl inte som en update på telefonen.


BVP: Diplimat Inverter M (borrad 180m)
FTX: Fläktwoods RDAF Mini

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #295 skrivet: 09 januari 2018, 10:56:39 »
Hej och välkommen
Har du levt i Sverige länge. Du är duktig på svenska.

Jo, bruksanvisning lämnar luckor.
Bra att det löste sig för dig.

Säsongsintergral är bara i drift på våren, sommaren och hösten. Den används till att räkna ner sakta så det inte blir onödiga säsongs stopp och säsongs starter. Den börjar räkna ner/upp från 17g ute. Det värdet går att ändra.

Vilken Genesis har du.
5an och 6an funkar bra.
Försök få din installatör att uppdatera annars.
Eller rättare sagt han/hon ska uppdatera.
Genesis 3 fungerar inte alls bra. Genesis 4 halvbra.

Vilken kurva har du? DÃ¥ med tanke att det har varit olja tidigare i huset.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad mpostma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #296 skrivet: 09 januari 2018, 13:19:28 »
Hej och välkommen
Har du levt i Sverige länge. Du är duktig på svenska.

Jo, bruksanvisning lämnar luckor.
Bra att det löste sig för dig.

Säsongsintergral är bara i drift på våren, sommaren och hösten. Den används till att räkna ner sakta så det inte blir onödiga säsongs stopp och säsongs starter. Den börjar räkna ner/upp från 17g ute. Det värdet går att ändra.

Vilken Genesis har du.
5an och 6an funkar bra.
Försök få din installatör att uppdatera annars.
Eller rättare sagt han/hon ska uppdatera.
Genesis 3 fungerar inte alls bra. Genesis 4 halvbra.

Vilken kurva har du? DÃ¥ med tanke att det har varit olja tidigare i huset.

Tack! Jag har nu bott 7 år i Sverige så jag har haft lite tid på mig att övna. :)

Nu tror jag at jag har en 43 kurva med en +1 mellan 0 och 5.

En vecka sedan bytte jag filtren pÃ¥ FTX och dÃ¥ kände jag att den var gott och varmt inuti. Särskilt vid PTC värmaren. DÃ¥ funderade jag igen om den ska inte gÃ¥ att stänga av. Kolladde detta, men iom att detta är en rotationsvärmeväxlare skulle det innebära större nackdel förutom att inluft blir kallare. 16grader inluft som  är mycket mycket bättre än frysen inlyft. Det märks inte med drag. Bara att jag behövde höja kurvan med en grad. VÃ¥gar inte säga hur mcket det ska jämnas ut, men teoretisk borde det vara mycket effektivare att lÃ¥ta värmepumpen sköta värmen en en elpatron i FTX. SÃ¥ tidigare var det en 42 kurva. Jag har tidigare funderat över eftervärrmaren, men inte reflekterat sÃ¥ mycket över den. Enligt installatören gjorde det inte sÃ¥ mycket. Men om den ändÃ¥ gÃ¥r pÃ¥ 25% är det 250 Watt. Ganska mycket effekt om man har det kontinuerligt.

Jag har inte sett integralen på något annat än -500 (även olika säsonger) . Bara när man precis hade pumpen stängt av helt och sätt igång den, så såg jag den snabbt räkna ner till -500.

Jahar för mig att jag har Genesis 3. (pumpen leverades i början av 2016/12)

Jag tror inte jag bör säga mer om bruksanvisningen. Som tur lämnade installatören även manualen för installation och driftsätning. Där hittar man tex koder för avancerat meny. Inte direkt att jag har behöv att pilla på allt, men jag vill se lite grejer. (momentan varvtal går bara att se där).

Nu har jag kommit i stadiet att jag skulle vilja optimera lite mer. Vi installerade 3 glas fönster pÃ¥ övervÃ¥ningen och det gjorde att det är gott och varmt där, men ännu kallare pÃ¥ nedervÃ¥ningen. Nu gjorde jag med en IR tempmätare en mätning pÃ¥ varme. NÃ¥gra element har en väldigt lÃ¥g Delta T (nästan  samma värde eller högst en halv grad skillnad). Jag funderar ändÃ¥ pÃ¥ att strypa dem lite (pÃ¥ returventilen). Nu med en utetemp runt -2 gick temperaturen till elementen pÃ¥ ung. 38 grader med en returvärde som varierar mellan 32 grader pÃ¥ visa element till kanske 37.7 pÃ¥ nÃ¥gra element.
BVP: Diplimat Inverter M (borrad 180m)
FTX: Fläktwoods RDAF Mini

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #297 skrivet: 09 januari 2018, 13:49:09 »
Tidräkningen verkar inte fått fnatt igen nu tycks det bara öka dag för dag... Kommer bevaka ett tag till.

Har lite intrimningsfunderingar. Har en del av huset 1-2 grader kallare än resten vilket antingen betyder att det är luft kvar i de raddisarna eller så har det lossnat så mkt skit att en eller flera termostater satt igen (har MASSA skit i magnetitfiltret som jag tömmer typ varannan dag). Har dessutom lite högt dt på värmesidan - ca 15 grader. Igår fick jag för mig att justera kurva från 40 till 44 och "vips" så är det mer jämnvarmt. Dt har oxå sjunkit och är ca 8-10 grader nu (vilket får anses bra antar jag). Idag på förmiddagen gjorde jag en rejäl avluftningssväng på alla raddisar samt på expansionskärlet. Pös både här och där. Hustempen dock fortsatt jämn. Tidigare med gamla VP hade jag runt 10 graders dt och i regel jämn temperatur i hela huset. Kan givarna på gamla VP och nya visa så olika så att kurva 40 på gamla VP motsvarar 44 på nya?

I samband med att jag justerade till 44 så steg ju följaktligen framledningstempen lite och i morse hade jag då "all-time-high" på varmvatten-topp på 79°C. Ju varmare ut på radiatorerna desto mer varmvatten gör HGWn tycks det. Nice! (familjen är verkligen übernöjda över mer/varmare varmvatten än vad vår gamla Classic nånsin orkade göra :) ).

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #298 skrivet: 09 januari 2018, 16:15:07 »
Luftade du expansionskärlet???? Det ska väl normalt aldrig luftas  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #299 skrivet: 09 januari 2018, 19:17:32 »
Luftade du expansionskärlet???? Det ska väl normalt aldrig luftas  Sc:,h
Mjoo... Efter att systmet varit helt nertappat efter installation av ny VP så samlas det lite för mkt luft i expansionsledningen - därav att man normalt alltid monterar en avluftningsventil på expansionskärlet. Jag använder den eller ibland luftskruven på toppen av magnetitfiltret som sitter på samma höjd vid sidan/ovan värmepumpen. Lite luft i expansionsledningen gör kanske inget i sig då det inte påverkar värmespridningen i huset direkt men luft har ju en tendens att röra sig lite hit och dit och förr eller senare kan den ju leta sig till radiatorerna och där vill man ju inte ha den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!