0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Svaret på Rickards senaste inlägg är nog att den primärt reglerar mot framledningen och då spelar det ingen roll om den ligger på -300 eller -500 om diffen mellan är och börvärde är väldigt liten. Först när den passerar gränsen för tillskott kommer den att trycka på ordentligt (min egen observation).En alternativ metod som Niben kan använda sig av är att den mäter hur snabb gradminuterförändringen är dvs gm/m och på så vis använder gm att styra på. Det kanske ändå blir samma sak som att styra mot bvT.?
BT25 kan få sköta gradminutregulatorn, och tempgivaren på framledningen före tanken kan sköta temperaturregleringen när kompressorn är i drift och producerar värme.Det blir rätt värmebalans ändå.
Men hoppar inte tillskottet in när den passerar gränsen för tillskott?Har aldrig sett en regulator som är lika trög oberoende av skillnaden mellan är och börvärde...Ja, en ren i-regulator då, och de självsvänger alltid.De kan inte hitta rätt.
Hur kan det bli rätt om fel framledning går ut på rad och styren inte märker det ingen optimal löning enligt mig i alla fall.
Bt25 måste användas om man inte har kontinuerlig cirk genom vp har man det behövs den inte och ska inte användas för då blir det fel gm beräkning vid vv laddning.
Du kan ju kolla på tex min tidigare logg hur fel regleringen blir med din lösning en av grunderna i reglering är ju att mäta på den temperaturen som är viktig dvs i det här fallet den temp som går ut på huset alla andra temperatuter är mer eller mindre oviktiga. Allt beror på vad man anser viktigt jag anser rätt framledning på rad är prio 1 och då mäter man på den tempen du är av en annan åsikt