0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag inser att man måste vara övertydlig här för att inte missförstås. Tabellen avsåg att visa skillnaderna i flöde beroende på effekt. Att gå från 8 kw till 1,5 är helt riktigt orealistiskt. I mitt fall kan de röra sig om att gå från 3 kw till 1,5 vid 0 gr ute.Anledningen till mitt inlägg var att jag tyckte att du fastnade kring väldigt stabila förutsättningar i ditt resonemang.Eftersom vi har konstaterat att flödet är viktigt för bra funktion så kan man fundera kring varför någon form bypassfunktion inte beskrivs noggrannare av Nibe? Kanske kunde de till och med ha en inbyggd i värmepumpen? Det hade min gamla elpanna.
Okej, om man först ändrar kompressorn så att framledning=börvärde, och sen med eftersläpning ändrar cp, justerar igen på kompressorn osv. Det skulle jag kunna köpa, och det blir en snabb reglering. Man kan väl säga att on/off pumparna har i alla tider enbart brytt sig om framledningen, returen blir vad det blir. Och nibe har gjort så på on/off sedan hedenhös, inte sant? Varför i all sin dar har man då fått för sig att man skall stenhårt hålla delta t? Jag tror att det är nånting vi missar/inte förstår. Det är ju inte så att "det har råkat sig så", utan dom har aktivt jobbat för att få det att fungera på det här viset.Och det enda jag kan tänka mig är att returen berättar på nåt vis hur varmt det faktiskt är/kommer att bli i huset, och borde ge en bättre reglering av effekten. Men helt bara mina gissningar.
Bergen har rätt.OM börvärdet på framledningen är 40 grader och värmepumpen går on/off för att värmebehovet är litet så skall gradminuterna starta värmepumpen/kompressorn, men sedan skall ju varvtalet på kompressorn enbart styras så att det når börvärdet för temp på framledningen + kanske 1 grad för att på sikt beta av gradminutuderskottet.Kan man nå denna temp med 20 Hz på kompressorn skall den aldrig varva upp mer än så.Det vi kan sluta oss till är att det är mycket ovanligt med 40 graders börvärde på framledningen när energibehovet är nära 0 grader, och Bergens höga kurva kan därför få anses vara ett av skälen att det fungerar som det gör.Även en regulator designad som jag vill ha det skulle troligen inom någon minut ha ett varvtal som låg en bra bit över 20 Hz, den skulle helt enkelt rätt snart varva upp till det varvtal som krävdes för att få just 40 graders framledningstemp, sen skulle den ligga där tills gradminuterna var 0, och så skulle den stanna.Just så skall en värmepump fungera.Sen kan man alltid diskutera om man på något sätt kunde sätta en gräns för vid vilken utetemp den skulle gå på "on/off-drift", och aldrig tillåtas varva upp mer än till minvarv, men det är liksom en annan sak. Rätt deltaT eftersträvas för att få hetgas och suggastemperaturer som inte skadar kompressorn, och som ger bästa möjliga COP, det har inget (eller väldigt lite) att göra med hur varmt det faktiskt är inne.För att få så snabb reglering som möjligt, även om man har arbetstank, så borde gradminuterna räknas med hjälp av BT 25, men kompressorns reglering av framledningstempen borde ske mot tempgivaren som sitter på framledningen FÖRE tanken, i vart fall så snart den överstiger temperaturen på BT25, då skulle man kunna få till en bra reglering av framledningstemp och en bra gradminutreglering.
Kan man nå denna temp med 20 Hz på kompressorn skall den aldrig varva upp mer än så.Instämmer, och det är så det fungerar idag. Det vi kan sluta oss till är att det är mycket ovanligt med 40 graders börvärde på framledningen när energibehovet är nära 0 grader, och Bergens höga kurva kan därför få anses vara ett av skälen att det fungerar som det gör.Instämmer.Även en regulator designad som jag vill ha det skulle troligen inom någon minut ha ett varvtal som låg en bra bit över 20 Hz, den skulle helt enkelt rätt snart varva upp till det varvtal som krävdes för att få just 40 graders framledningstemp, sen skulle den ligga där tills gradminuterna var 0, och så skulle den stanna.Men motsäger inte det första stycket?Rätt deltaT eftersträvas för att få hetgas och suggastemperaturer som inte skadar kompressorn, och som ger bästa möjliga COP,Nu pratar du om delta t över vp, och det är säkert sant. (Kylteknik, kan inte sånt)Men nog måste väl delta t över radiatorer och golvvärme vara viktigt?