0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det där med cop kontra frekvens skulle faktiskt vara väldigt intressant. Jag har ingen aning om hur det är. Dock får jag ett problem om jag får högre cop med högre frekvens. Dom högst oexakta beräkningar på cop som jag har gjort, tyder på mycket högt cop på 20 Hz. Det är den enda frekvens som jag kan beräkna uteffekten utan att ljuga allt för mycket, så hur det är på andra frekvenser har jag ingen aning om. Jag kan alltså inte mäta uteffekten, bara lita på vad nibe ger för info. Men elen mäter jag.Det jag har att komma med är att med lägre frekvens, så har man lägre förluster i lager och friktion, samt att värmeväxlarna blir kraftigt överdimensionerade. Dom är ju dimensionerade för full effekt. Hur det är med kylprocessen vet jag inte, är inte kyltekniker.
Smurfen,Sänker den effekten samt cp så bör framledningen sjunka ganska snabbtDet blir inte så. Eftersom VB-pumpen håller delta t (och den gör ett bra jobb) så blir framledningen = retur + delta t, oberoende vad kompressorn gör. Så länge den är i gång förstås.Jag har ingen aning om vad du har för effektbehov, trodde din 8:a var lagom. Man tar naturligtvis en som räcker till, men jag skulle inte gå overkill.
Smurfen, den ändrar delta vid olika utetemp, inte effekt. Iofs ökar effekten när utetempen sjunker, men det är en annan sak....Uffen, jo i princip, men då blir kylteknikern ledsen, du kan få för lågt delta över VP:n. Den här biten kan inte jag, har bara hört på andra.25focus, det jag vet om uteffekten, är att på min-effekt skall den ge 1,5 kw. Men det är om kb är -5 grader.Vid kb ca 0 grader, skall den ge ca 2 kw, enligt nibes diagram.Jag har mätt el-effekten, och fått väldigt låga värden... Det var nån som påstod att frekvens-omvandlaren skulle kunna ge ut störningar, vilket medför att ett billigt mätinstrument kan visa fel. Jag har använt en fluke77, dvs en standard multimeter. Jag har läst av elmätaren till huset, och det är samma sak där. Om elmätaren skulle visa fel, skulle jag ändå inte bry mig, det är ju den som bestämmer vad jag betalar!944_driver, jämförde du mot elpatron, eller hur var det?
Och Uffen, om du ställer den på fast fart och en eller flera termostater stänger, då får resten av system för högt flöde. 25focus, det var nog med en tång kopplad till fluken som jag mätte. Så det borde stämma då? Och elmätaren får vi väl anta stämmer? Kunde kolla med elpatron.Men inte är det väl så mycket att göra, jag får väl leva med högt cop bara. Och nej, jag tänker inte berätta hur högt, då far all eventuell trovärdighet åt fanders.
Smurfen, dubbelfel kan man tycka vid första anblicken, om man enbart tittar på temperatur-regleringen.Men det kan faktiskt vara en riktigt finurlig grej, av flera orsaker. Säg att moster agda äger 200 kvm hus, och ska byta till VP. En installatör uppskattar effektbehovet till 10 kw, och väljer en 3-12:a. Man ser att det är lågtemp radiatorer som vill ha delta t =10. DUT är samma som för alla andra i området som har monterat vp. Man ställer in det i klimatsystemsinställningarna och så sköter vp:ns vb-pump resten! Och så en lämplig värmekurva. Klart! Enkelt att göra, och skitviktigt! Jamen säger flödes-polisen, nu har vi varierande flöde, det vill vi inte ha. Men har vi det?Delta t 10 vid 10 kw ger flödet 0,239 l/s. Delta t 4 vid 4 kw ger flödet 0,239!Hm, det där blev lite för bra, om vi tar 12 kw i alla fall, så ger det 0,287. VP:n kan trots allt ge det ibland.Det ger en variation på 20%. Är det ett problem? Vet inte. Tror inte det.En annan grej är, om huset ovan har 10 rum, och i varje rum sitter en radiator som ger 1 kw.Total effekt alltså 10 kw, det är -18 grader ute så deltat är 10 och flödet 0,239. Men så går en termostat fast. Vad händer? Först inget. VP kommer att ge 10 kw, flödet kommer att vara 0,239. Men flödet över varje radiator har ökat. Då minskar avkylningen, så returen stiger, och därmed framledningen. Det känner regulatorn av och kommer att sänka effekten till 9 kw, och cp:n kommer då att sänka flödet till 0,215. Varje radiator har igen delta t 10, dvs rätt flöde.Mao har vi en "tryckstyrd" cp! Dock är den lite långsam att reglera jämfört med en riktig...Baksidan är då den långsamma regleringen av kompressorn, för den ÄR långsam. Den skall vara långsam. Den skall inte behöva vara snabbare är att den kan reagera på utetemperaturen. Eventuell innegivare är också en långsam process. Termostater är väl det snabbaste, men om nu inte alla går fast på samma gång så är det inget problem. Det är bara att se på min graf, där är det en termostat som inte gör annat än går upp och fast...