0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nei, CP går man cirka samme turtallet som kompressorens frekvens. De følger etterhverandre og stopper helt opp når VP ikke går. Dette er kun mulig med BT25 installert. Jeg får ikke gjort endringer før om en uke da jeg ikke er hjemme.
Efter lite riv i håret , ju mer man spånar desto mer kommer fram : har mina funderingar på Bergen77:s systemär det så att han måste ha en högre temp för försörja fläkten ,( törstig ) lite mindre för GV som har termostater som reglerar , i tanken så blir flödet så stort på kort tid p.g.a. CP matar på kraftigt , rör om ordentligt så returen blir oroligpå något vis , varmt kallt om vartannat med konstiga värden som följd . tyckte mig se att det sitter en pump ut till GV och fläkt , samt att kopplingen på returen till VP och tank är gemensam , det ska nog inte hans fall vara så , returen från GV ska gå in separat så vattnet kan blanda sig i tanken för en jämnare retur , scenario :: flödet från tanken till GV går ut och kommer tillbaka som kallt går in på returen till VP , där VP:s CP har större flöde än CP till GV , vad händer jo VP suger i sig av retur GV , flödet från tank blandar sig lite med returen , GV reglerar samt fläkt äter , så stänger GV eller fläkt av , med påföljd att helt plötsligt stiger returen till VP markant och den får hicka , det blir någon form av en kortslutning , har haft det på en större anläggning 60KW
Rickard, ftx-en kan i värsta fall frysa, helt klart. Men i första hand kommer den att blåsa o-värmd luft. Samma gäller fläkt-konvektorn. Dom innehåller väl inte så mycket vatten, eller? Jag vet inte, gissar lite där.Du skriver: Det enda som skall hända om man har arbetstank eller bypass och nollflöde i externa kretsen är att värmepumpen skall stanna, antingen för att gradminuterna går över 0, eller om det går väldigt snabbt att tempen stiger, att ärvärdet på framledningen stiger till mer än 10 grader över börvärde på framledningen.I extrema fall kan den t.o.m stanna p.g.a. utlöst HP-pressostat.Det är ju det som händer hos Bergen77! Jag anser att enda godkända orsaken till att den får stanna är gm=0. Om den stannar pga 10 grader för varm framledning eller i värsta fall HP, då är det nånting som är fel. Du skrev att tanken är en stor bypass, helt rätt. Enda skillnaden är hur länge det tar innan innan det "skiter" sig. Har man tillräckligt stor tank, stannar VP:n på gm=0. Hm, Ide! Är det därför det inte fungerar hus Bergen77? Har han så hög framledning så den inte hinner räkna gm till 0 innan tanken är "full"? Om alla termostater är fast tar det 20 minuter att höja tempen 4 grader (tidigare inställt delta t), det är 80 gradminuter det! Och då räknar jag med effekten 4 kw.Mao han behöver mycket större tank, eller mycket högra delta, eller öppna termostater.Kan det här stämma? Blir osäker nu.
Har du ställt CP VP i läge för att alltid gå , så den inte stannar när VP stoppar ?
Kanske där problemet ligger , tror att om det är ett flöde hela tiden så känner VP på ett annat sätt , det blir inte en stor skillnad på flöde in ock ut , när den startar så har den ett värde på deltT att arbeta efter . det är inte fel att prova
Velg ekstra 3 rørs tank så har dere koblingskjemaet jeg benytter, BT25 sitter på tanken.
Magnus, jag förstår inte varför du så envist hävdar att man skall göra något annat än att fixa till regulatorn. För att hittills 2 fall av 4, har det visat sig att det inte var regulatorn som var problemet. Jag anser att man ska fixa problemet, inte fixa symtomen. Källan är inte okunnig. Envis kanhända, men jag är värre.Däremot har han inget direkt med inlägget att göra, det är mina slutsatser. Bergen77:s krav inte är orimligaÖnskemålet måste väl ändå vara att hålla en bra temperatur i huset, till minsta kostnad?Jag ser inget ändamål med att hålla 40 grader i tanken.IVT/Bosch har ju värmepumpar som klarar att reglera tempen med bypass monterad, så det är bevisat att det inte finns några som helst problem med detta i normalfallet.Dom har valt att använda/kräva bypass, och har följdaktligen styrning för det. Inget konstigt med det.Det finns inget i 1255:ans installationsmanual om bypass, förutom om man har pool. Då är det bypass med backventil. Min slutsats, den skall inte vara där. Har man den trots allt, skall det vara med backventil, så att den inte påverkar negativt.Du kanske kan visa en logg eller graf på en IVT/Bosch som går bra med inget/för lågt flöde i klimatsystemet? Det var ju bevisat.Bergen77:s (tillfälligt) höga kurva skulle inte ge hans värmepump särskilt dålig livslängdHan har onödigt hög kurva, som ger många start/stopp och högre driftstryck. Det är receptet för kortare livslängd. Hur mycket kortare, det vet jag inte. Men kortare.Vi måste ha i åtanke att de allra flesta kunderna inte får värmepumpen injsusterad på ett korrekt sätt, vare sig av installatören, eller genom sin egen kompetens.Helt sant. Installatören kostar pengar, så fort det brummar åker han ut! Han ställer in en kurva som brukar funka. Är det nyinstallation kanske han ställer in golvvärmeslingorna enligt protokoll också. Nån finjustering blir det nog inte. Här kanske en självjusterande regulator har en roll. Nu är jag inte så insatt i övriga fabrikat, men är det någon som är i närheten av självjusterande? de nya invertrarna som inte fungerar som de skaThermians problem är jag inte insatt i, men var det något i min graf som inte var ok? Regulatorn går helt säkert att få bättre. Det går helt säkert att få den självreglerande. Det skulle innebära ännu mindre som kunderna kan mixtra med. Men det hjälper inte bergen77. Den skulle helt säkert fortfarande att styra efter utetempen, mao han skulle inte få sina 40 grader när det är +5 ute.Det handlar ju om att Bergen77 har justerat bort sig. Jag är helt säker på att det går att justera bort sig på en IVT/bosch också. Och han är inte första eller den sista. Dock högst ovillig att följa de råd och ge den information som frågas efter.Men så här då. Om Bergen77 skulle göra en fabriksåterställning. Inget mer. Börja från 0. Och så följer han din utmärka guide hur man justerar in systemet. Skulle det vara nåt att enas kring?Eller bara sänka kurvan, så skulle jag vara nöjd. Men det var ju inte att tänka på enligt Bergen77.Och slutligen, inlägget VAR skrivet med en gnutta ironi, eller frustration, beroende på hur man ser det.