0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag hade fortsatt skriva vad jag tänkte, finns det nog en risk för att jag skulle ha hamnat i kategorin "kränker andra".Spårar ur lite till.Återigen från Nibes installationsmanual, inkoppling av klimatsystem....demonteras ett antal termostater, så att tillräckligt flöde garanteras.Det här tolkar jag som att man alltid bör ha tillräckligt flöde i klimatsystemet, så att VP:n kan gå på min-frekvens. Det står inte klart och tydligt att det är så, men det är min tolkning.Vidare ur samma manual:För att säkerställa värmetillförsel vid varmvatten-produktion så kan värmesystemet kompletteras med dett NIBE UKV kärl, tex när det är ett vattenbatteri i FTX-ventilation. (Eller som i bergen77s fall, en viftekonvektor).Mao min-flödet i klimatsystemet (dvs efter tanken) skall fortfarande vara säkerställt, trots tank. Tanken har inte uppgiften att hantera ett för litet flöde i klimatsystemet. Jag inser ju att detta är att sticka ut hakan lite lätt, och lär bli sågad jämt med fotknölarna.Bevisa mig gärna fel med länkar eller nåt, men bespara mig egna tyckanden och hur andra tillverkare gör.
On/off eller inverter har inte med flytande kondensering att göra. On/off kör också flytande.Men vad vi kan se av Bergen77s grafer har han tagit en inverter med flytande kondensering, och "gjort om" den till en on/off med fast kondensering....den enligt manualer ska varva och reglera mot framledning och retur oavsett vad som finns efter VPDen där raden får du nog ge en hänvisning eller länk till.
Har inte den minsta anledning eller vilja att gå in och påskina att jag är bäst , det finns säkert dom som är mycket bättre , men jag tror att sunt förnuft och erfarenhet av olika klimatanläggningar är den bästa skolan , och en del av det finns här på forumet Angående dagens VP och system och de styrningar som finns o, så är det till sist flödena som bestämmer om det ska fungera Det där med gjort om tar jag nog med en nypa salt , oavsett så länge VP arbetar sig uppåt i temperatur så är den flytande , från den lägsta till den högsta , sen att vissa VP stannar i ett läge som motsvarar behovet har jag inte något att erinra om , under förutsättning att flödena stämmer så fungerar det ,men är det vid konstantflöde eller när CP varvar ned , det är frågan , då kan man fråga sig varför det inte sitter en tryckstyrd CP där , som sänker flödet och VP anpassar sig till det , över en tank som s.k. baypass den behöver ju inte leverera mer än det ( inverter ) behövs .När man läser manualer så står det : vi har flytande kondensering , inte bara det ena fabrikat utan alla framhåller det i sina reklamblad ,( har inte kontrollerat om det står direkt i den ) då måste det väl vara så , det är ju bra enligt dom . Nu har jag inte gått djupare in i funktionen men framhåller ändå att VP ska kunna reglera tempen till de önskemål som brukaren har och ställt in , volymtanken som finns är ju en del som är monterad enligt tillverkaren som utjämning för ev för liten volym på systemet . Det jag kan tänka mig är att Bergen77 gör en fabriksinställning och startar om i från början om det är någon parameter som inte stämmer , går det då inte få ordning på det , så är det något med styrsystemet som felar , tröghet och var den trögheten sitter är inte jag man att svara på . jag har inte varit med och tagit fram något blockschema som föregår en programmering , sen att det missas ibland är ju mänskligt men ska rättas till , när problemen uppenbarar sig
25focus, med gjort om menar jag gjort inställningar så att den i princip fungerar med fast kondensering, så ja, ta det med en nypa salt. Han har ju inte kopplat om den på något vis. Angående dina funderingar, en gång i tiden skrev han att konvektorn inte startade förrän gv-termostaterna hade öppnat 80%, så tyvärr höll inte teorin. Sen om han faktiskt behöver hög temp i konvektorn, det vet jag inte. Du skrev om volymtank, lite förtydligande där bara. En volymtank kopplas endast med 2 rör, det är inte så Bergen77 har det. Han har arbetstank. Same, same but different.... Kanske du menade arbetstank?944_driver, jag tror att du sparar pengar på att få vp:n att gå jämn och fint med högre kurva, än dåligt med "låg" kurva. Kan du inte testa och se om det blir bra/bättre? Snälla? Det är säkert många som vill veta, inte bara jag. Sen när du din installation/inställningar följer "normerna", då får vi fundera vidare. Eller tänk så här, om det inte fungerar, då slipper du mitt gnällande! Det kan det väl vara värt?
Har du ställt CP VP i läge för att alltid gå , så den inte stannar när VP stoppar ?