0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bergen77, lite gissningar baserat på dina grafer. Har du alltså ca 40 grader framledning vid +5 grader ute?Det motsvarar kurva 11 ungefär. Skyhögt! Jag kör på 5, uffen tror jag hade 3 på golvvärmen.Inte undra på om termostaterna stänger.
Och då blir det kortslutning
Jeg mener at varmepumpen skal levere jevn temperatur til tanken uavhengig av om det er sol eller ikke, kaldt ute eller varmt ute.For å klare det må frekvensen reguleres raskere enn i dag.Når varmepumpen klarer dette så skal jeg begynne å justere på varmekurven. Vi løser ikke problemet med å justere på varmekurven, varmepumpen skal lage en temperatur som jeg senere bruker videre i boligen som jeg vil. Det er ikke mye forlangt.Jeg vil at varmepumpen skal styre minst mulig med mindre jeg via modbus ber den om å endre denne temperaturen. Men i første omgang må den overbevise meg om at den klarer oppgaven.
Man sitter på avstånd och tänker på vad det kan vara som är fel , olika gubbar här på forumet sliter håret även jag och försöker få ihop det , men det verkar som att det inte räcker , vet inte om det kan vara så att CP-VP rör om i grytan så pass att det blir en häftig turbulens med varierande temp på returen , att VP får hicka och inte vet vad den ska göra ( bara ett huggskott )med olika temperaturer som kommer inDet är klart att VP ska kunna hålla en jämn temperatur i tanken , det är detsamma som det finns raddar eller GV en last som VP ska dra , så ska det inte göra något med eller utan tank. har mina funderingar är det en GT på returen ger den rätt värde om den inte klarar sitt arbete så kan det bli lite fel . hög returtemp kontra framtemp , GT25 sitter i tanken är den på plats ( det är väl ett rör ned i tanken som den sitter i ) nedtryckt riktigt , om alla värden är riktiga så ska VP kunna hantera att reglera värmen på ett bra sätt , är den trög i uppfattning av gällande värden och inte reglerar som den ska , så är det i regulatorn det sitter i , där ska nog Nibe ta sitt ansvar tillsammans med programmakarna , det måste ju finnas i programmet något som kan förändra det , sen är det frågan om gemene man kan komma åt denna del