0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
För övrigt är det inget problem att göra en fungerande och anpassningsbar regulator. Det förekommer i kraftvärmeverk, pumpstationer och även andra ställen, både i hem och det offentliga. Vem vill ha en pumpreglering som ändrar sig med 1 Hz i minuten i ett fjärrvärmenät? Vem vill köpa en linjärautomation för bilindustrin som inte är anpassningsbar efter befintligt maskineri? Jag påstår inget annat än att det bör finnas en möjlighet för användaren (i mitt fall är jag mekatronikingenjör med ett förflutet inom konsultbranschen där jag arbetat både med konstruktion av hårdvaran men även inom driftsättning av diverse processutrustning främst inom fjärrvärme) Just nu är det elkonstruktion av automation som består av siemens hårdvara (simotion) och siemens F-Cpu. Regleringen borde gå att komma åt även i en värmepumpsanläggning, det finns ju andra fabrikat där man kan påverka regleringen. inte minst finns det system i Nibes sortiment som klarar detsamma. (split)
man kan ju också säga att det är tråkigt att lägga 120000 kr på en anläggning där man inte kan justera regulatorn...
Nej det är inte jag.Om ni skulle lägga upp en loggfil, kan två saker hända. Antingen hittar någon i forumet nånting konstigt, och ni kanske kan fixa det. Eller så hittas inget, och ni får medhåll från flera (alla?) att det är något fel med regulatorn. Vad har ni att förlora?Det är i alla fall minst 2 personer i denna tråd som hade problem, men tack vare råd härifrån hittade vad problemet var, och kunde åtgärda det.
Ja den trege reguleringen har vert omtalt i lang tid i denne tråden. Har sendt kurve til Nibe Sverige men de nekter å uttale seg. Send en epost til nibe og legg ved bilde fra nibeuplink. Hadde jeg visst om hvor lang tid det tar for å få stabil temperatur hadde jeg sett litt mer på andre pumper, iallefall når viljen til å gjøre forbedringer er fraværende.
Stenhuset, vet inte exakt vad du frågar efter, men kompressorfrekvensen återgår ju omedelbart till vad den var före vv-körningen. VB-tempen tar ca 5 minuter att gå ner till lägsta värde, för att efter ytterligare 10 minuter vara uppe på normal-temp (+-2 grader) igen. 5 minuter gäller nog vb-pumpen också. Gradminutrarna däremot, kan säkert ta 45-60 minuter innan dom är ikapp, speciellt om du har kopplat så att GM har räknat ner under vv-laddningen. Men det är ju ingen brådska att köra fast, bara det är klart till nästa vv-körning. Ju längre tid det tar, desto lägre övertemp mot bör, och högre cop.
Det är i alla fall minst 2 personer i denna tråd som hade problem, men tack vare råd härifrån hittade vad problemet var, och kunde åtgärda det.