0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har faktiskt inte reflekterat över att flödet skulle variera på on/off-värmepumparna när de går on/off, trodde att styrningen bara var aktiv när kompressorn gick, men kanske är det så att flödet dramatiskt minskar i samma sekund som kompressorn stoppar - är det verkligen så? (Det är ju omöjligt att få någon som helst deltaT över kondensorn när kompressorn står still, så cirkpumpen borde stanna eller gå ned på minvarv, gör dom verkligen det?)Till Zyberdude.Som jag tolkar det så "vill" tillverkarna ha en deltaT på mellan 5 och 10 grader över kondensorn för att kylprocessen skall fungera bra.Mot detta faktum ställs vetskapen om att cirkulationen och värmedistributionen i ett system kan förändras rätt mycket om man låter flödet variera väldigt kraftigt.Som en kompromiss låter man därför deltaT bli högt vid höga uteffekter (så lågt flöde som möjligt i förhållande till den höga effekt som levereras) och vid låga effekter låter man deltaT bli lite lägre än önskat så att flödet i systemet inte skall bli för lågt.Idealet vore ju i dessa fall en bypasslösning som tillåt värmepumpen att gå med optimal deltaT oavsett uteffekt, det gör också att man kan låta den externa cirkpumpen gå som tryckstyrd i externa kretsen, det ger den externa kretsen möjligheter att ha lika difftryck över alla termostater, stammar och radiatorer oavsett om termostater stryper eller ej.En bypasslösning kan man ju montera, men det lär vara omöjligt att bestämma om värmepumpen skall arbeta med "optimal deltaT för maximal COP" eller om tillverkarnas förutbestämda "kompromiss" rörande det varierande deltaT som nu finns får råda oavsettt bypass, arbetstank eller värmepump kopplad direkt mot systemet.Som jag tolkar det så kan dessa värmepumpar (reglerprinciper) kanske fungera bra i en "typanläggning" men omöjligt i alla sveriges olika systemlösningar.För att det skall fungera bra borde det erbjudas större möjligheter att påverka reglerparametrarna, och en mer fullödig information om vid vilka deltaT COP är som högst, även om det skiljer beroende på den uteffekt som värmepumpen ger vid varje enskilt tillfälle.Kanske är det så att maximal COP fås vid låg deltaT om effekten är låg, och vid hög deltaT när effekten är hög, men därvidlag svävar vi i ovisshet för det är inget som tillverkarna informerar om.