0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Ja, du har rätt om valet on/off + tank (om man har plats för det och ser det som en bra lösning) vs inverter med bypass, priset bör bli rätt likt.Jag är inte tvärsäker på vad jag skulle välja idag om jag hade plats och lust att sätta in en tank.Skulle inte förvåna mig om on/off med tank är väl så effektivt.Med en on/off-värmepump kan man ju göra en grundjustering som ger rätt flöde över radiatorkretsen och "mindre fel deltaT" än på inverter med nuvarande styrning, och då har man i alla fall stabila förutsättningar för driften, det får man aldrig med inverter.Så jag tycker inte att man kan jämföra en överdimensionerad on/off med en inverter på det sätt du gör.Blir flödet för högt så kan man ju låta deltaT bli 10-12 grader istället för 7 grader t.ex..Det blir inte mer fel än på invertern, men som sagt, fasta förhållanden som gör att flödet är stabilt i systemet.
Jag har faktiskt inte reflekterat över att flödet skulle variera på on/off-värmepumparna när de går on/off, trodde att styrningen bara var aktiv när kompressorn gick, men kanske är det så att flödet dramatiskt minskar i samma sekund som kompressorn stoppar - är det verkligen så? (Det är ju omöjligt att få någon som helst deltaT över kondensorn när kompressorn står still, så cirkpumpen borde stanna eller gå ned på minvarv, gör dom verkligen det?)
Det gör våra system idag./D
Tror nog de flesta tillverkarna har olika deltaT beroende på effekt.Frågan är om det är ställbart?Säg att jag får problem med några radiatorer längst bort i slingan som inte får någon värme när kompressorn och cirkpumpen går på mineffekt, kan jag lyfta minvarvtalet på cirkpumpen då - för att få fram värme till även avlägset belägna radiatorer?Och om det går, ändrar du lutningen på hela kurvan, eller ändrar man bara "golvet" i grafen.Samma sak på deltaT övre "taket", kan man sänka maxvarvtalet om man drabbas av sus och brus i radiatorerna.OM det går skulle jag som kund gärna också vilja vet om det finns risker att ändra dessa inställningar och hur det påverkar COP både i det låga och höga effektområdet.