0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har nu plockat bort termostater på övervåningen för ett litet test.....tycker den gått bra men i natt efter vv laddning -13 ute stannar den
På din graf ser man tydligt att dem ed jämna mellanrum varvar upp till 30 Hz för att säkerställa smörjningen, kan du kolla hur länge de där "uppvarvningarna" pågår?Skulle vara intressant att veta.
Efter att ha testat inställningar enligt resonemang från Rickard och Magnus K så är vi på spåret. Efter att ha ställt shunten för klimatsystem 2 (golvvärme) manuellt så blev regleringen mycket stabilare. Fortfarande lite svaj efter en vv-körning som jag tror beror på en inställning som vp levereras med nämligen det att efter en vv-körning så återgår kompressorn till den frekvensen den hade innan. Som idag tex när kompressorn arbetade hårt innan vv-laddningen så gick den från 64 hz till 55 hz som den alltid kör med vid vv-laddning för att sedan gå tillbaka till värme och 64 hz. När vv är klart är framledningen hyfsat varm och i kombination med att den gasade på igen så tickade gm ganska fort. Ligger man då när 0 i gm så hinner regulatorn inte med.Det andra stoppet idag berodde på att det helt enkelt inte fanns något behov då solen tittade fram och värmde. Sammanfattningsvis så har jag två tips. 1. Se till att det inte finns för mycket termostater i anläggningen som kan påverka flöde och effekt, se Rickards resonemang tidigare i tråden. 2. Ni som har behov av att dela systemet i två eller flera kan nog skippa Nibes shuntpaket och bygga shunten själv utan automatik då den inte fungerar speciellt bra ihop med vp, se Magnus Ks resonemang tidigare i tråden.Det finns en annan slutsats också och det är den att hade det bara funnits "normala"regulatorinställningsmöjligheter hade det i mitt fall sannolikt gått att justera bort problemet. Jag tänker fortsätta jaga Nibe om detta.Ditt problem Magnus 944_Driver är kanske lite av det jag har och det är att vid vissa driftfall med litet värmebehov är effekten för hög och vp hinner inte med. Återigen så hade detta sannolikt kunnat justerats bort bara möjligheten fanns.