0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
För min del kör jag enligt de fabriksrekommendationer som finns. För flödet har jag valt golvvärme och för varmvatten kör jag nu på ekonomi. Jag har provat och justerat det mesta men har landat i att det enda som påverkat i någon positiv riktning är att ändra i flödesinställningen.Det ligger mycket i det du skriver om termostater Rickard men jag känner för min del att det inte är hela sanningen. Jag har två klimatsystem i mitt hus. I klimatsystem 1 som är det primära har jag radiatorer som har fullt öppna termostater och med en ansluten innegivare med reglerverkan 2 inställd. Klimatsystem 2 försörjer golvvärme och är shuntat från system 1. För golvvärmesystemet använder jag rumstermostaterna men kör på en hyfsat snål kurva som tvingar termostaterna att vara öppna långa stunder för att nå rätt rumstemperatur.Jag upplever att huvudorsaken till mitt problem beror på den oerhört långsamma regulatorn för värmen. I bifogad bild nedan ser ni en närmast perfekt insvängning till rätt värde om det inte var för att det tog ca 10 timmar att uppnå den. Jag vet inte vilken tid som skulle vara perfekt men så mycket förstår jag att denna tid borde kunna reduceras avsevärt. Med en snabbare regulator skulle problemet med eventuella termostater minskas avsevärt.Det som oftast skapar problemet är att regulatorn kommer i otakt varje gång VP producerar varmvatten. Det som gjorde att regleringen blev så stabil till slut på bilden berodde på att jag sänkte VV från normal till ekonomi i går kväll och därför fick regulatorn arbeta ostört eftersom den inte behövde göra VV på 12 timmar.Om det finns någon på forumet som till vardags kan styr & regler så skulle det vara intressant att höra vad ni anser om regleringen. Jag själv tycker att det är anmärkningsvärt att regulatorn inte går att justera i 1255an.//Uffe
Grafen inleds med vv och då står gm-beräkningen still, därav den vågräta linjen. Sedan är det ingen ytterligare vv-produktion i grafen. I bifogad bild ser du vad som händer vid varje vv-produktion.