0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: runte skrivet 23 januari 2006, 11:33:33Det verkar som att din pump ger för liten effekt, är det likadan maskin som "jonny 00" har?(den nya)Sen kan ju mätprobens läge variera mellen olika användare som i sin tur kan ge olika resultatJag och jonny 00 har samma maskin , tror bestämt att min maskin ger för lite effekt,vid -15 får jag bara 33-34 grader ur maskin hur jag än försöker "optimera" den med Hi Power , 30 grader börvärde etc(21 grader inomhus). Mäter på 3:ans fläkt och proben sitter precis vid "vingen" . Har nu kontaktat Ventutveckling , de ska titta på maskin (efter en bra portion övertalning)...Stå på dig!!!!! Meddela resultatet av "titten"
Det verkar som att din pump ger för liten effekt, är det likadan maskin som "jonny 00" har?(den nya)Sen kan ju mätprobens läge variera mellen olika användare som i sin tur kan ge olika resultat
Men jag måste tillägga att vid vissa förhållanden lyckas jag inte att få dessa värden jag nämner här ovan. T.ex. när temp. in är för lågt. Ett annat ex. är när luftfuktigheten är för hög.Micke
Men du har ju som du skriver, 2-glas och relativt dåligt isolerat, byggnorm 70/60???Jämför mig, 3-glas och relativt bra isolerat, byggnorm 80.Och ändå klarar du dig med bara pumpen till -10?
Men det kanske inte är så dåligt ändå, -7 alltså? Du har väl självdrag och kanske inte ens ordentliga tätningslister kring fönstren? Det brukar väl vara så ibland i lite äldre hus.
Blir till att mäta -15 ikväll, kanske -10 imorgon bitti (f:m) -5 senare i helgen.John
Själva grejen med VP är ju att spara energi. Extrapolerar jag mina värden så skulle det innebära ätt VP ger verknigsgrad 1 vid ca -17 grader !!
Det ger ju helt ofattbara P = 0,117 x 1,293 x 1010 x 27 = 4123W Thumbsup