Om man påstår att en värmepump med varvtalsstyrda cirkpumpar är en "Varvtalsstyrd värmepump" och folk köper den för att de vill ha en varvatslsstyrd värmepump så är man lurad.
Och det var inte så att de i sin säljtext eller manualer gjorde klart att det bara var cirkpumparna som var varvtalsstyrda, man fick verkligen gräva för att vara säker på vad som gällde.
Många som skrev här i forumet när det bekom sig var övertygade om att kompressorn var varvtalsstyrd.
Det är att förminska sina kunder, eller medvetet försöka luras.
Samma sak när vi talar om den nya inverter M, säljer man en produkt som skall ge 3-12 kW så skall den också kunna leverera det, även i en anläggning som kanske inte är optimal.
Exempel.
De som bygger nya hus måste ofta vänta med att bygga garage och ekonomidel för att få huset genom slutbesiktningen.
Man köper då en värmepump (inverter) som är överdimensionerad för att den ju ändå har en så pass låg lägsta uteffekt att den bör fungera skapligt även om husets effektbehov bara är 6 kW, volymen är liten och framledningstempen kanske är lite hög innan garaget har byggts något år senare.
Tror jag att folk blir besvikna när dess minsta uteffekt är 5 kW på grund av envelope.

Som jag förstår det hela, baserat på den diskussion som varit i forumet gäller detta alla som har behov av låg effekt, men har en värmesystem såp ger "höga temperaturer" redan vid låg effekt.
Rätt mig gärna om jag har fel.
Med kundkommunikatör centralt i organisationen menar jag INTE att Thermia skall ta över information och support direkt mot kund, utan att de behöver någon med en ny strategi som bättre tar hänsyn till de krav som dagens konsumenter har.
Alltså fullödig information på nätet, lätt att hitta och ladda ned alla upptänkliga manualer och dockningsalternativ, mm.
T.ex så borde ju envelope-funktionen beskrivas otroligt väl så att både installatörer, vi här i forumet, och kunder som vill och har förmågan kan avgöra om maskinen passar dem eller inte.
Att förlita sig på "installatörer" i allmänhet är INGET säkert sätt att säkerställa funktion, även om det alldeles säkert finns en viss procent av installatörerna som är i nivå med dig och Cougar så är det ju inte alls så att standarden är så hög rent generellt.
Det är min uppfattning, andra får självklart ha en annan uppfattning.
Min agenda cocacola, det är att vi skall få så bra värmepumpar som möjligt, att det skall finnas så mycket information som möjligt, så lättillgängligt som möjligt, och att konsumenterna skall få adekvat information (inte bli lurade) och så bra priser som möjligt.
Jag har ingen erfarenhet av att installera varken Thermia, CTC, IVT eller något annat märke.
Jag har däremot knappat i ett antal anläggningar, men framförallt är det självklart det jag kunnat läsa mig till som jag tar hänsyn till i mina kommentarer.
Se mig som en journalist som granskar överheten, det behövs någon som gräver i skiten, även om det inte alltid är så glamoröst, man får skit i mängder från de som granskas, och även om man från tid till annan har fel.
Jag har aldrig påstått att jag sitter på den absoluta sanningen, men jag böjer mig inte heller för påståenden som inte kan eller vill bevisas med annat än "lita på oss".
Den tiden är över när det räcker för att övertyga en granskare eller skeptiker.
Jag kräver absolut INTE att du eller Cougar skall förklara eller försvara Thermia, det är väl t.ex en sak som Thermia centralt borde tillse, att det fanns
anställd expertis som kunde svara på alla frågor och påståenden i ett forum som detta, eller på andra sajter där deras produkter diskuteras.
DET är att
modernt sätt att kommunicera, inte att hänvisa till en ÅF som i bästa fall gått en kurs på några dar och inte alls fått sätta sig in i de djupare frågeställningar som från tid till annan kommer upp.
Daikin här i forumet sköter det t.ex otroligt snyggt mot både sina kunder, och presumtiva kunder.
Med detta sagt så tror jag att det skulle kunna skötas
än mer proffsigt om det fanns personal som enbart arbetade med att förbättra kundkommunikationen och supporten online.
En del i detta skulle självklart vara mer fullödiga manualer, som var lättare att hitta.
När det kommer till Thermias och IVT val att ha marknaden uppdelad i monopolliknande strukturer så har jag ingen direkt uppfattning, förutom att jag tror att de skulle sälja MER om de gick ifrån den modellen, det skulle ge bättre konkurrens och det skulle bli billigare för kunden.
Kunderna kunde då dessutom låta sin hus-VVS-are som de har förtroende för att installera valfritt fabrikat.
Men det där är ju självklar en fråga för Thermia och IVT internt, det kan jag inte bestämma, och det är inte säkert att jag har rätt heller.
Thermias maskiner, rent generellt, är enligt mig i nivå med de bästa, men de utmärker sig inte på något sätt som jag ser det i alla fall.
Sen har jag på ett högst personligt plan en förkärlek till Svenska produkter, det känns lite surt att både IVT och Thermia har blivit utländska.
Men det är ju en annan fråga, och något som jag som regel håller för mig själv.
Visste man säkert att en maskin var bättre så skulle absolut inte en prisskillnad på 10 000 - 20 000 vara ett hinder för att rekommendera den pumpen.
Ett problem med IVT:s och Thermias strategi (monopol) är att vi i ett forum som detta aldrig riktigt kan ta ställning till vad det innebär att rekommendera Thermia och/eller IVT då priserna är hemliga.
För egen del innebär det att jag ytterst sällan rekommenderar Thermia och IVT, för jag vill inte rekommendera någon en vara som är "Lika bra" som andra fabrikat, men som har ett hemligt pris.
Det ökar risken att de jag rekommenderar en vara skall bli lurad att betala ett överpris för produkten.
SÅ ser jag på saken i alla fall.
Visste man priserna så kunde man i alla fall göra en seriös kalkyl på de olika fabrikaten, men det kan ju inte göras idag.

Inte utan att begära offerter i massor.
www.energioffert.se