0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Martin X skrivet 21 januari 2006, 09:28:04"En gång per halvtimme" är faktiskt värre än Panasonics 40 minuter efter avslutad avfrostning.Fast å andra sidan förtäljer ju inte du om din avfrostar i 6 eller 14 minuter, kanske för att det "gagnar dina syften", skulle det vara så att du medvetet utelämnat denna information så får väl andra dra sina slutsatser om dina ekonomiska intressen.
"En gång per halvtimme" är faktiskt värre än Panasonics 40 minuter efter avslutad avfrostning.
Nu när luften är så torr (-24,4 grader, daggpunkt -29,3grader, relativa fuktighet 66%) så skulle pumpen kunna gå minst 1 dygn i sträck utan att avfrosta. Då skulle min (modifierade) HE12:a ge ut 3,5kW med COP 1,8, men de evinnerliga avfrostningarna gör att medeleffekten bara blir 2,5kW och COP 1,5.
Jag skall erkänna att Panasonic inte är speciellt bra på att tala om i servicemanualerna hur avfrostningarna exakt fungerar, i HE manualen fattar man nada om avfrostningen, men utetemperaturen är en parameter och sannolikt är risken minst att sabba maskinen om man lurar upp utetemperaturen!Problemet här blir sannolikt att maskinen uppfattar det som köldmediebrist?? när rörtemperaturen plötsligt blir låg när utetemperaturen är hög!Återgår vi till rörgivaren så är det inte rörtemperaturen i utedelen som vägleder kompressorn i vp-drift, jag tror det är riskfritt att testa rörgivaren i utedelen, sen att den kan larma osv!
Känner i lilltån att vpgr har missuppfattat frågan!Värmepumpen från fläktfabriken funkade utan avfrostning klockrent från -15 och neråt. Jag kan tänka mig att bästa sättet att lura avfrostningen är att växla via utetermostat på något vis in ett fast motstånd med samma resistans som rörgivaren i utedelen har vid + 1 grad, vad detta kan medföra i form av orimliga värden som kan ge upphov till larm och avstängning vet jag inget om, det är bara att testa!