0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Avfrostar den "fast det inte behövs" så är det ju reklamation som gäller.
Å andra sidan så var ju HE serien utrustad med ett "gaffelspan" angående temperaturen som styrde avfrostning.....
Problemet består i att maskinen har svårt att veta om det är kallt och torrt, eller varmt och fuktigt.Det är ju som bekant temperaturen på gasen i innerdelen som styr avfrostningen.Det skulle ju kunna vara så att en programmering skulle kunna känna av om gastemperaturen kom ner till en bestämd nivå, och detta i relation till utetemp.
Nej, det är nog bara att gilla läget för stunden.Gläds åt den besparingen ni gör med dagens pumpar.
Svenska fläktfabriken tillverkade för en massa år sedan en luftvärmepump modell jättestor med en r-22 maskin och en r-502 den sistnämnda arbetade bara vid utetemperaturer lägre än -15 grader och saknade helt avfrostning!!!
CiteraJepp, det är en supermaskin jag har. Med minst 4,4kW ut vid -17. CiteraTyvärr är innedelen med luckan "superplastig"Ska montera en HE9 nästa vecka, men jag trodde att innedelen skulle vara rejälare.
Citat från: vpgr skrivet 20 januari 2006, 01:06:46Problemet består i att maskinen har svårt att veta om det är kallt och torrt, eller varmt och fuktigt.Det är ju som bekant temperaturen på gasen i innerdelen som styr avfrostningen.Det skulle ju kunna vara så att en programmering skulle kunna känna av om gastemperaturen kom ner till en bestämd nivå, och detta i relation till utetemp.Men HE-modellerna har givare både för såväl gas- som och utetemperatur, så jag fattar inte var problemet sitter för konstruktörerna. Tack och lov sitter Toshiba ägarna i samma båt... Vilken maskin är det som ger 4,4 KW vid - 17 grader ? m,v,h. Kjell. Har utetermometern den som enda funktion att styra temperaturshiften? Citat från: vpgr skrivet 20 januari 2006, 01:06:46Nej, det är nog bara att gilla läget för stunden.Gläds åt den besparingen ni gör med dagens pumpar.Jepp, det är en supermaskin jag har. Med minst 4,4kW ut vid -17.
Vilken maskin är det som ger 4,4 KW vid - 17 grader ? m,v,h. Kjell.
Citat från: kjell62 skrivet 20 januari 2006, 23:44:19Vilken maskin är det som ger 4,4 KW vid - 17 grader ? m,v,h. Kjell.Uteffekten för Toshiban kan jag inte uttala mig om, det jag hänvisade till med Toshiban är att även den tokavfrostar när det blir tillräckligt kallt. T.o.m. värre än Panasonics HE modeller enligt GÄST (tror jag det var som nämnde det)Min HE12 gav mig ut 4,4kW strax innan tempen ute sjönk så mycket att den började tokavfrosta. Måste dock påpeka att min HE12:a inte kan representera övriga HE12:or eftersom jag gjort en modifikation på min. I och för sig tror jag inte att modifikationen påverkar COP än eftersom jag inte nyttjar den som planerat, men säker kan jag inte vara. Däremot misstänker jag att COP försämras p.g.a. min modifiering när det är svinkallt och den tokavfrostar.
Citat från: Martin X skrivet 21 januari 2006, 00:35:54Citat från: kjell62 skrivet 20 januari 2006, 23:44:19Vilken maskin är det som ger 4,4 KW vid - 17 grader ? m,v,h. Kjell.Uteffekten för Toshiban kan jag inte uttala mig om, det jag hänvisade till med Toshiban är att även den tokavfrostar när det blir tillräckligt kallt. T.o.m. värre än Panasonics HE modeller enligt GÄST (tror jag det var som nämnde det)Min HE12 gav mig ut 4,4kW strax innan tempen ute sjönk så mycket att den började tokavfrosta. Måste dock påpeka att min HE12:a inte kan representera övriga HE12:or eftersom jag gjort en modifikation på min. I och för sig tror jag inte att modifikationen påverkar COP än eftersom jag inte nyttjar den som planerat, men säker kan jag inte vara. Däremot misstänker jag att COP försämras p.g.a. min modifiering när det är svinkallt och den tokavfrostar.Ja, jag inser att Toshiban inte kan lanseras som "kirunapumpen" med "tokavfrostningarna" under -20. Men den "rockar fett" ner dit. Och vid kortare besök i tokavfrostningarnas land så rockar den lika fett när den återvänder till rätt sida om -20. Det kunde jag konstatera redan första vintern. Och i mitt fall talar statistiken för att det inte blir speciellt frekvent. PS. Skönt med formuleringen "T.o.m. värre än Panasonics HE modeller". Sen att formuleringen är fel torde stå klart för alla och envar[/color] eftersom tokavfrostningar redan vid -17 för Pana måste anses sämre än Toshibas som börjar "toka" först vid -20. För vid -17 försörjer min pump fortfarande hela huset med värme utan stöd, vilket knappast skulle vara fallet om den redan där "tokavfrostade". Sen kan jag ju som förmildrande omständighet för Toshibans tokavfrostningar säga att det inte är några 14 minuter det rör sig om vid dom temperaturerna utan snarare om 6, troligen på att det grundläggande i avfrostningsstyrningen inte är totalidiotiskt eftersom is i princip alltid saknas på förångaren vid dom temperaturerna, vilket maskinen tycks märka. Det blir ju förstås inte bra av detta, bara mindre dåligt.Och om man tycker detta är dåligt, så förstår man hur vansinnigt man måste tycka det är med pumpar som t.o.m. stänger av sig vid -20.
"En gång per halvtimme" är faktiskt värre än Panasonics 40 minuter efter avslutad avfrostning.