0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sotning är 525 SEK/år, men den måste jag ju göra oavsett om jag eldar mycket (uppvärmning) eller lite (mys). Det är sant att jag behöver utrymme för vedförvaring också, det har jag inte räknat med som en kostnad. Den ökar då lite om jag ska elda för uppvärmning jämfört med bara för mys./Anton
Där jag bor skiljer en del eldar man för värme ska panna/skorsten besiktas vart annat år kaminer och tex min panna som används lite så räcker det med besiktning vart åttonde år sotning beror på årsmedel tempen tror jag hade 2 gånger per år när jag eldade på heltid sotar inte ens varje år numera.
Jag är inte emot annorlunda ideer, tvärt om kan du se om du kollar mina trådar. Men annorlunda är inte alltid bättre 720 kWh elgolvvärme kostar kanske 850kr? 50 000kr kostar ca 1000kr med 3% ränta efter avdrag i deklarationen. Tar nog ett tag innan räntan blir högre än så. Använd de till en bvp så kostar det ca 144kr att värma golvet. Då har du en ökad årskostnad på knappt 300kr som säkert tjänas in på högre verkningsgrad. Du tjänar garanterat in det i ökat värde i fastigheten när den skall säljas. 50 000kr för borrhålet är nog högt räknat dessutom. Behöver inte heller så djupt hål om du vill komma ner i pris(vilket jag skulle spara någon annanstans). Jag har 125m och jag har högre effektbehov än ditt hus gissar jag på.Vill du vara innovativ så är bergvärme en bra plattform att utgå från. Vill du testa med luft i markrör kan du förvärma/kyla inluften till ftx. Ger inte så mycket men du får testa iden.Hur stort effektbehov är huset beräknat att ha? Närmar du dig 12 watt per m2 så skulle ett luftburet system kunna fungera bra. Dock bör det inte värma sovrummen. Vårt hus har haft ett effektbehov på ca 30 watt per m2 vid DUT och 22 grader inne. Har aldrig haft golvvärmen igång i vårat sovrum på huvudplanet, då det alltid varit för varmt ändå. Detta trots att två av väggarna är ytterväggar, 3m2 fönster och innerväggarna isolerade. Ändå har vi haft problem att få svalare än i resten av våningen. Hade jag vetat detta hade jag inte lagt någon golvvärme där. Så du kommer nog inte behöva någon värme alls i sovrummen. En människa värmer väl 1 watt per kg om jag minns rätt så värmekällan finns redan
bottenplan:11.58 + 8.58*2 + 0.6 + 6.68 + 4.3-10*0.7 = 33.32 m fasad2.8 m hög fasad -> 93 m^2övervåningsgavlar:2*8*(8.58-0.7)/2 = 63 m^2åstaksgavel:(5.6-0.5-2.8)*(6.68-0.7)/2 = 7 m^2Total fasadyta = 163 m^2Total fönsteryta = 22*(1*1.4) = 31 m^2Total dörryta = 3*(2.1*1) = 6.3 m^2Fasad utan fönster och dörrar = 125.7 m^2Takyta = 1.41*(8.58-0.7)*(11.58-0.7) + 1.15*(6.68-0.7)*(4.28-0.35) = 121 + 24 = 145 m^2*0.9 (vind mer isolerad) = 130 m^2Förluster genom bottenplatta = 12*dTFörluster genom fasad utan fönster och dörrar = 125.7*0.16*dT = 20*dTFörluster genom fönster och dörrar = (31 + 6.3)*1*dT = 37.3*dTFörluster genom tak = 130*0.13*dT = 17*dTFörluster i ventilation (85 % verkningsgrad) = (1-0.85) * 240 m^3/h * 1.2kJ/kg/K * 1 kg/m^3 * 0.28 W/kJ/h * dT = 12*dTTotala förluster = 99 W/K21°C innetemperaturVid utetemperatur0°C: 2079 W-5°C: 2574 W-10°C: 3069 W-15°C: 3564 W (185 m^2 -> 19 W/m^2)-20°C: 4059 W"Gratis" värme från människor (4 st) = 300 Wkyl+frys = 200 Wmatlagning = 100 Wbelysning = 200 Wövrig elektronik = 300 WTotalt "gratis" = 1.1 kW (utan solinstrålning)Behov av tillsatt värme vid DUT (-15°C) = 2.5 kW185 m^2 -> 13.3 W/m^2 vid -15°C
Bygga ett hus 2017 som gör att någon måste vakta huset pga värmen om man reser bort 2 veckor mitt i vintern, tycker du på fullaste allvar att det är vettigt. Sotningskostnaden, man sotar själv om man inte har tummen mitt i handen!!Delar din sambo dina idéer är det ju okej, min hade dödat mig om jag byggt ett nytt hus med nödlösning där ved skulle räknas in som värmekälla, fast det hade jag inte gjort eftersom jag kan räkna ut hur värdelöst det blir i längden.
Men minst lika förödande skulle det vara för min fru om man inte skulle kunna elda pga att det blir för varmt.
Driver du med oss, eller är det kaminmannen som hittat hit? Är det inte lite kallt....?
OK, men hon har alltså bott i ett hus och eldat kontinuerligt en hel vinter åtminstone?Eller är det bara en fix ide?
Smart att ta vara på avluften ftån ftx till vpbn, då den luften alltid är varmare än uteluften. Själv värmer jag brine till bvp med den.Varför ett batteri på tilluften? Du kommer inte vilja värma tilluften om den går till sovrummen. Har du en träfasad så skulle jag göra såhär. Sätt batteriet på friskluften innan ftx. Ta friskluften via luftspalten på söderfasaden. Då kan du få en hel del gratis varmvatten. Kopplade bort min innan sommaren men satte tillbaka efter och fick nästan 40 grader i slutet på augusti så blir säkert 60 grader juni juli. Även denna tid ger det en del. Hade 21 grader i onsdags när det var 10 ute. Sätter du dessutom upp en enkel luftsolfångare för under tusenlappen så kan du få 50 grader även denna årstid och minskar värmebehovet.Med så litet värmebehov som 2500 watt vid -15 är det faktiskt vettigt att titta på en annan lösning än bergvärme. Vad kostar ftxen som jag fattar det har värmepump i sig?
Nu hade jag blixtnedslag i våras, nu kan jag inte se bakåt hur kallt min FTX skickade ut, jag har givetvis nya givare så i vinter ser jag det igen.Om inte minnet är helt ute och cyklar var det -4 eller om det var -5 minns i vintras vid en yttre mätning. Hade själv en fundering att skicka ut den värmen i garaget, men det var innan jag visste att det var minusgrader, det var i vintras när det var ca -15 ute. Kan stämma att det ligger runt 0 vid -10 Jag kan säkerligen få runt 80-90 °C ur min luftsolfångare, men det är inte så intressant om flödet nästintill minimalt. Högt flöde på luften och hög värma då snackar vi Min FTX drog in strax under 30 grader när det var 13 °C ute i går, från uterummet.Luftsolfångaren ägnar jag mig ingen tid alls åt, mer än nöjd är jag iallafall. GDS-Jan skulle väll ta luften till sin värmepump från en LSF, tyvärr upphörde hans existens på detta forum. "Uppfinnarjocke"Jag vet inte ens om jag skulle satsa pengar på en VPB, jag tycker det är dyrt varmvatten och hur dyrt vet man inte innan den är trasig. Men får du 10års helhetsgaranti kanske du ska testa. Vi är 2st och bränner ca 1500kwh/år på varmvattnet med vår el-beredare, då går även diskmaskinen på varmvattnet. Orkar inte räkna nu, men den är iallafall inte intjänad på 10år hos oss.Tar man vår LLVP så var den intjänad första året beroende på hur man vill räkna.
Spontant nu, varför inte en frånluftsvärmepump, kanske står i tråden om jag läser igen... Godnatt
En tanke, varför inte köra en l/l och sätt i största rummet, sätt batteriet framför det och koppla till tanken. Borde ge tillräcklig effekt till golvvärmen för övriga rum. Bättre cop är vpbn. Skippa den å förvärm vv i tanken och led till en elvvb.Sätt utblåset från ftx bakom utomhusenheten så får du liiiite högre cop Montera en magnetventil till kallvatten som avfrostar utedelen.. Har hur många ideer som helst om du vill göra något annorlunda.. Se till att ha luftspalten fri(helst extra stor) ovan alla fönster. Då kan du ha en klädd frigolitbit där som du drar ner likt ett solskydd. Den drar du ner när du inte är hemma/sover/är kolsvart ute så sänker du förluften via fönstret.. Självklart ska du helst ha motorstyrt som även känner när solen tittar fram och öppnar