0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur värmer du dom delarna av huset som inte har el golvvärme ?
Värma med tlluften låter inte som nån höjdare men kanske så man gör i passivhus var ju inte helt ovanligt tidigare heller. Vad ligger effektbehovet på vid dut ?
Varför inte bara köpa en färdig lösning där varmvattnet förvärms i en kopparspiral runt avloppet? Tror en sådan ligger på runt 10.000kr och funkar riktigt bra när man tex duschar.
Det går att ordna vv-förvärming med horisontella vvx också.Tex ett 56mm kopparrör som avlopp från dusch/bad, som lindas med 10mm glödgat kopparrör som lödes fast utanpå, i detta leder du kallvattnet direkt till dusch/badblandarna.Jag ser det som värdelöst att försöka växla några nämnvärda mängder värme ute i marken, från avloppsröret.Det mest kommer att gå ut i marken och inte tillbaka in i huset.Dessutom blandas ju allt avloppsvatten där, en avloppsvvx ska sättas där det är varmast avloppsvatten, dvs direkt efter dusch/bad.Fö är det inte så bra förhållanden för din tilluftsförvärmning då den kommer att ligga i torr sprängsten, bäst fungerar det i vattensjuka marker med hög fukthalt. Precis som i fallet markvp.
1-dygn 2-dygn 3-dygn 4-dygn 5-dygn 6-dygn 7-dygn 8-dygn -18,9 -18,3 -17,5 -16,6 -16,3 -15,9 -15,4 -15,3
Jag har nu ett ftx system och tycker det funkar fint. Att värma med tilluften tycker jag verkar som det behagligaste och energieffektivaste sättet... Vad skulle vara bättre? Problemet med dem är väl att de måste monteras vertikalt? Eller finns det någon variant som klarar horisontellt montage? /Anton
Om det ändå är nybygge med ny trädgård så hade jag slängt ned kollektorslangen i trädgården istället o varit säker på att det fungerade.