0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu är det kanske inte lysrörens temperaturer som är det mest intressanta utan elektroniken/driftdonens temperaturer, det är där dom höga temperaturerna kan uppstå.
[/quote IR kameran var vad jag kunde se riktad mot fästpunkten för lysröret samt glimtändare m.m, inte själva röret./quote]Det är inte fästena och glimtändarna utan drosslar och driftdon som kan bli mycket varma vid "felaktiga" förutsättningar
Nu blev jag förvånad, att det verkligen skulle bli så varmt i ändarna på lysrör. Jag ville kolla om det stämmer med lågenergilampor också. Det verkar det göra ! Bifogad bild är från en ca 2 år gammal IKEA lampa som lyser för det mesta.När jag tog IR bilden hade lampan varit tänd ca 10 minuter. Temperaurer fortsätter att stiga lite till, men verkar stabilisera sig vid ca 110 ºC på varmaste stället.Mvh,Gunnar
På min lampa är socken klart kallast, men den kyls säkert en hel del av armaturen. Dessutom tog det några sekunder att få på maskeringstape på den innan jag kunde ta bilden (Det går inte att mäta vettigt med IR på metallytor).Intressant är också att elektronikkapslingen är kallare än själva lysröret !//Gunnar
Vad är det för ir kamera du använder är det en sån som man kan kolla runt i huset och hitta kalldrag/ och om det är dåligt isolerat?