0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Så här vill jag ha det, isolerat och fint! 😂
Behövs det ingen isolering beroende på vilket köldmedium som används?Atrian har väl bara en fläkt ute. Thermian vill jag minnas är rätt dyr och ska man ha en stor pump springer det iväg till samma kostnader som BVFår se vad rörmokarn säger, hoppas han hör av sig imorrn, har dock en känsla av att han kommer övertala mig om bergvärme och en vissmann maskin 😄
Jag förstår dig , om du har en fundering på detta med frysrisk så rekommenderar jag en split , där allt vatten finns i huset , något dyrare men 100% fri från frysning , det blir ett växlarpaket på insidan och en kylkille ,som kopplar det , röris får inte koppla det , men för övrigt är det inte svårt att fixa själv oavsett vad du väljer , dina breddgrader är nog detsamma som mina när det gäller minusgrader ( småland med högland och dalar som kylan ramlar ned från )angående flöden , du säger du behöver 0,15L/sek är det vid -15 , det är nog efter shunten , före shunten kan det vara större delta ( pannans kapacitet mycket varmt ) shunten omfördelar värmetillägg till systemet , men i slutändan om den öppnar fullt så måste VP kunna ge samma flöde konstant med deltaT på 10C om du har raddar , Cirken ska då ställas 0,15L/sek och VP kan då leverera deltaT ( det går att höja flödet och ha ett mindre delta , har för mig att VP för att gå bra ska ha ett delta på ca 5-7C , antalet kw blir detsamma och raddarna blir lite jämnvarmare ( men klarar VP detta utan att ge förmycket eller för lite ) så den ger det flödet du behöver med helt öppen shunt mycket svårt att få till det med flödet ,någon här på forumet har jag läst om har tur att flöden och delta lirar perfekt , men det är bara att säga grattis till dom ( spelar nog ingen roll vilken VP du tar ) då en inverter varierar i varv med olika kw beroende på utetemp och beräknad framledningstemp, on/off kommer det iaf att bli vår och höst , det finns ingen VP som kan klara hela huset och gå ned till ca 1,5kw om det behövs så lite , med flera start och stopp men det är något som man får leva med . Du får fundera på hur du vill ha en funktion , så går det att få ihop lösningar med olika montage , men det är du som väljer , tala gärna om hur du vill ha det , skriv en s.k kravspec här PS samt det med varmvattenvärmning Återkommer senare , dags för hallonlandet +10 här nu och solPS angående smurfens inlägg , så är det kanske så , det finns flera fabrikat med samma montage , dom vet vi inget om vid haveri p.g.a. frysning så är det kört , tror inte att det kommer fram här på forumet , det är bara ett konstaterande : skrot : men det är nog lite otur och ytterligheter , säkring går av någon anledning VB-pumpen stannar och folket bortresta
Vp lär larma ganska snabbt om ingen cirk sker men det lär inte hjälpa om ingen är hemma. Helt klart kommer det frysa sönder om det blir strömlöst allt för länge men det verkar vara ovanligt att det händer även annars borde det finnas ett antal fall på forumet kan man tro. Jag skulle inte bry mig så mycket om det är splitt eller inte se till att få en effektiv vp av rätt storlek så blir det nog bra. Jag skulle inte köpa en splitt av den anledningen att jag skulle installera vp själv och kyl delen är inget jag fixar själv och det är viktigt att det görs rätt.
Spelar det någon roll hur långt bort från innedelen som utedelen står i fråga om frysrisk? Vill minnas att jag läst att man kan byta köldmedium men det kanske bara är mellan olika gaser?