0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skönt att höra att jag är på rätt väg. Gällande värmen så var det innan vi satte in LLVP som det var kallt. Den som byggde huset har satt genomgående slutna element och då ca 5-6 cm över golv så det lär ju inte vara nämnvärd strömning bakom dem. När vi satte in LLVP så slutade man att frysa.En sak som gör mig nyfiken är att när en försäljare av BVP dimensionerade gjorde han det efter ett effektbehov av 50W/m2 trots att huset redan har 60W/m2. Jag ifrågasatte det men det spelade ingen roll sa han. Jag är säkert för dåligt insatt för att förstå resonemanget.
@Smurfen - det är just det jag inte riktigt förstår om jag har eller inte. Har försökt klura ut hur jag ska få reda på "rätt" dimensionering för kåken länge.@Jiri - har hittat olika beräkningsverktyg online för att beräkna behoven men det är stört omöjligt när man inte själv byggt huset och då inte har koll på u-värden för material som använts etc. Andra sidor pratar om olika effektbehov baserat på antal ytterväggar osv. Inte helt enkelt att hitta något som stämmer.
Gällande Luft/Vatten kan man säkert ta i hur mycket som helst och ändå stå med 3 kW ut från maskinen i -20 och resten på spets. Så frågan om L/V verkar för mig betydligt mer fokuserad kring att täcka 70% av årsenergibehovet och att den kompletterande pannan ska säkra effektbehovet vid DUT!? Detta för att göra investeringen så lönsam så möjligt IOM att maskinerna verkar pila iväg i pris snabbare än BVP gör när man tar nästa storlek. Spontant kändes det ju rätt att titta på 17/20kWarna men då fick man ju en prisbild som var nära nog en installation av en hel BVP-anläggning.