0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hur hittar man rätt pumpeffekt för att få pris/prestanda (läs så lite spets som möjligt)
Med andra ord så ska man helst ha golvvärme och i andra hand trippelraddar och avsluta med en fläktkonvektor så man kan få ner returtempen tillräckligt för att kunna köra vidare med pumpen.
@ lunk Umeå - verkar stämma rimligt med mina gissningar. Med andra ord så ska man helst ha golvvärme och i andra hand trippelraddar och avsluta med en fläktkonvektor så man kan få ner returtempen tillräckligt för att kunna köra vidare med pumpen. Tänker att inkommande från pumpen till pannan, som du säger, är för kallt mot behov men borde inte pannan kompensera detta utan att behovet av att stänga av pumpen skulle finnas?Har sett att det finns LVP som har högre framledning idag så att det borde gå att köra 55/45, eller? Anledningen till frågan är att ska jag konvertera blir det raddar för det finns varesig tid eller intresse av att bryta upp alla golv.Jag gissar att mina hypotetiska tankar slutar med BVP även om jag av princip gillar iden med LVP bättre i det att jag åtminstone återanvänder delar av problemet från global warming.
Jo blir det så blir det nytt. Dock vet jag att frugan kommer vilja ha fortsatt minst 22-23 grader inne och när jag tittar på 33or så verkar till och med de ha svårt att nå effektbehovet kontra de mått jag kan få till men nu är jag ju rudis på det där med att räkna effektbehov kontra över och undervåning etc så jag kan nog ha fel på det. Ska jag konvertera vill jag nog dra själv men behöver klura hur jag kan få hjälp med att få dimensioneringen rätt.Har läst ett antal trådar om både CTC och Bosch som är de två alternativ jag ser om jag skulle gå med LVVP men har svårt att hitta en lösning som ger mig samma bekvämlighet som med direktelen och VVB.Jag vet att här kommer det inte funka att gå och trycka på en knapp 30-60 minuter innan dusch/bad vilket verkar vara ett måste för alla som har värmepump.Således var min fundering att låta (säkert emot alla spartips) i så fall köra VP till värme och förvärmning av VV och sedan behålla den 3 år gamla VVBn på 300 liter för att toppa. Slipper legionellakörningar men missar säkert något annat.Är det någon som plitat ihop en installationsguide för LVVP? Kräver ju ingen kyltekniker vad det verkar utan mer en VVSare och elektriker.