0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Du har rätt smurfen On-off tiden är när VP leverera mindre en 3 kW Den startar upp med en envelop , kort smörj körning Och reglerar ner efter det , säkerdrift Man vet exakt vilka timmar på året den går i on off Och när den börjar reglera beroende på förutsättningarna Om man har koll på lite VVS och gradtimmar gentemot Fastighetens utformning , ,
ja du Rickard så alla som inte exakt innehar din så kallade spets kompetens inom styr och regler är regler amatörer Då ställer jag mig i den kön .. även om jag också hackat lite styr fast det va länge sedan En fråga ,,, vad är det i såfall som gör att såna "amatörer " som jag oraklet Cougar perak Lexus och hur många duktiga rörisar/vvsare runt om i landet får våra anläggningar att fungera ?med det styr som tillhandahålles från fabrikanterna ? Kan det ha att göra med vad vi jobbar med ? gott folk .. det som pågår i denna diskussion är en klassiker när det gäller yrkesgrupperna styr/regler VVS styr tror någonstans att dem kan styra bort alla driftproblem som kan uppstå VVS bygger förutsättningar för att ta bort driftproblem och vips är styrs jobb skitenkelt! Det går inte att skapa en förutsättning för effekt i en process att bli av med genom knapptryckningar hur långt ut som helst !cocacola
För det första, det här har inget med spetskompetens att göra, det är grundläggande reglerteknik, och att åtgärda så simpla brister i styren med dyr VVS-teknik är idioti, rent ut sagt.Det komplicerar anläggningarna, och fördyrar dem helt i onödan.Det enda klassiska i denna diskussion är att styr och regler inom fastighet/VVS under lång tid har varit oerhört rudimentär, trots att det finns teknik som kan fixa de där sakerna hur lätt som helst så verkar det vara som att dra en katt baklänges att få till en förändring.Däremot håller jag med dig om att man kan styra för mycket också, att ha termostater som motverkar inverterns arbete är ett sånt exempel, och speciellt då om vi talar om golvvärme, som i sig är så trög att det helt enkelt inte fungerar med termostater, inte ens i teorin.Jag tror att många av reglerproblemen som finns på invertrarna kan bero just på att regulatorerna och termostaterna arbetar mot varann.Men i grunden är det ju regleringen som inte är korrekt utförd, i vart fall på Nibes maskin, om man får tro på de trender som bifogats så gasar ju regulatorn så länge gradminuterna ligger under börvärde, ÄVEN om gradminuterna närmar sig börvärdet - en korrekt utförd regulator börjar ju bromsa om ärvärdet och börvärdet närmar sig varann - och det är ju självklart så det skall vara.Varken mer eller mindre.Thermias växlar på en varvtalsstyrd värmepump är ännu ett stort frågetecken, man kan tro att de brainstormat på en fyllefest och kommit på iden med en nioväxlad inverter, som på en modern dubbelkopplingslåda på en bil, coolt - eller hur. hehe
Har inget instrument för att skapa grafer av loggen, och de grafer som finns där visar inte kompressorfrekvensen.
@ MLÖF Är Det en Bugg i ett styrprogram och man har koll på VVSen konstarera åtminstone jag det rätt fort i och med att anläggningen i så fall inte uppträder reglerar efter beräkning,, Den bygger man inte bort , det har du rätt i Då påkallar åtminstone jag Hjälp från min leverantör . styret i m är likadant som i L i XL serien kan jag göra mer fastighets anpassade applikationer . Här fungerarar det till 100% för mig @Rickard Ta bladet från sin Tunga skriver du ,,, innebär det att slå knäskålarna av en hel ingenjörskår?i ett öppet forum och som forumägare dessutom ?Tål du själv personlig Kritik Rickard!när du framställer Thermias utvecklingsavd på detta vis Borde du skämmas ! ni skall föreställa vara yrkeskollegor Du har aldrig tittat i en Thermia XL L eller M och har inte en aning om hur mycket dem kan göra !Och du framställer dem så här Thermias växlar på en varvtalsstyrd värmepump är ännu ett stort frågetecken, man kan tro att de brainstormat på en fyllefest och kommit på iden med en nioväxlad inverter, som på en modern dubbelkopplingslåda på en bil, coolt - eller hur. hehe står du till 100% för det med och tycker det är korrekt är det dax att ändra dina uppsatta forum regler