0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Nu är det väl bara Nibes styr som inte funkar riktigt bra. Daikin vet jag inte hur den funkar men ägarna är nöjda. Thermias funkar nog som det är tänkt men dom har skydds funktioner som gör att vp går som on/off en stor del av tiden men styren kanske är korrekt.
vad är felet Rickard , har du ett hus som tar i toppeffekt 12 kw 55/45 system 0,287 lps är konstant flödet du behöver , Vad har du för påverkan på kretsen vid varje effektsteg som går in ?i detta exempel blir det ca 1,2 ° grader du höjer framledningen på tillförd effekt fram till beräknat börvärde Du? Vart är katastrofen och odugligheten ?Tog bort liknelsen
för en standard produkt som jobbar mot ett börvärde tex 40° under den timmen det behövs och tiden för övertempereringen under tempereringen ligger mellan ca 39° -ca 41° är hur bra som helst i villa värden och i fastighetsvärden , vill du ha det 100% mot bör Smurfen då pratar vi Labb miljö , och varje steg som ska gå in måste exakt ligga på hur skalet reagerar exakt hur distributionen ser ut som ska fördela tillförd effekt , Det blir som en Utopi att genomföra. så 99% Duger alldeles ypperligt se % sett vad en del riktigt dåliga on-off system ger , när råden ges , ställ upp Hysteresen !och övertempereringen hamnar som sämst det jag sett på 17° över bör, Du vet att jag bygger lite olika en vad standard lösningarna ser ut ,när det är som varmast ute smurfen då kondenseringen är låg och förångningen hög blir det ca 3° i övertemperering under värmekörningen annars hamnar jag på ca 2° ,,, också nära 99% på ON -OFF med standard styr som alla på marknaden kan hantera , när vi bygger större system kaskadkopplat ligger vi ännu närmare börvärdena ,vi släpar vid större varmvatten utag men det jobbar standard styret ifatt med någon grads övertemperering .fördel.. Vem som helst kan gå in i pannrummet med normala kunskaper inom VVS och tillverkarens styr och Handha anläggningen , cocacola
Att hamna runt 3 grader över börvärde är inte så svårt kollade en logg (råkade bli julafton) när ute tempen var runt nollan och då låg vp 2,9 grad över bör efter ca 1,5 timmes gång tid brine in 5,1 grader vid start 2,2 grader på slutet så där ligger min vp och tuffar på också och jag är helt klart en amatör. Finns säkert massor med vp som går riktigt uselt så helt klart duger 99% men 100% är bättre och dit man bör sträva.
Bopakoster ,, jag gissar lite hur dem tänkt nu Vid varje effektökning som sker måste den nog vara så pass "stor" att det på något sett ska påverka parametrarna som säger till kompressorn ,, mer eller mindre Ett Rad system /golvvärme är trögt , Huset är trögt Ligger du -1° från börvärdet påverkar det inomhusklimatet väldigt lite , vi får stabila reglersekvenser så upplever jag regleringen , cc
Nja, jag tror att man gjort snikvariant, en automatlåda som lägger in en "lämplig" växel för att det är billigare att tillverka. Jämför med bilarnas automater, dom har fasta växlar förr bara tre nu 7 eller fler.. alla utom remjoojen som verkligen var en "växel" som var helt variabel över hela varvtalsregistret