0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Samma här, men det är ju lite som att jultomten kom tidigt i år. Man blir lite sugen på att skaffa en logger 2020 och optimera pumpen lite, i denna tråden högst upp på värmepumpar berg/Thermia: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0 står det en bit ner om att optimera genom att minska antalet starter och tillskottsbehov att man kan ändra gradminuter, är det nåt man ska/bör göra eller ska man låta den gå ett tag så man vet hur den beter sig och kanske lärt sig lite mer själv?
Hej på er alla,Sitter här med nyligen driftsatt Inverter Medium i nybygge strösslat med värme/kylbatterier i ventilation.Har precis samma bekymmer som trådskaparen Mlöf. Växel 1-2 pendlar vid manuellkörning och används aldrig i värmeproduktion.Har en 100liters arbetstank (4-rör). Mitt bekymmer är att huset är oerhört snabbt pga minimal värmebuffert ("luftburen" värme) så VP's oförmåga att gå på utlovad mineffekt gör att rumstemp pendlar. Framledning skjuter över bör med 10 grader vid varje körning vilket gör att det tar ännu längre tid innan integralen kommer ner för att trigga nästa start.Frågor:Mlöf, du skriver 5kW inom parantes för 3-12 maskinen? Har jag missat något? Trodde M var specad till 3kW min...??Någon som vet om integralen går att ändra? Till skillnad från många andra så måste jag nog sänka integralen för att kunna få någon som helst komfort i denna anläggning, det funkar inte med 10 gr diff på bör/är!Detta känns surt.Btw, Thermias doku hitintills är ju ett skämt. Hoppas verkligen det finns ett djupare service-inlogg (jag känner bara till 60-70-80), annars känns detta styret som väldigt begränsat...Bara det att ha 9 växlar? Varför inte låta regulator och frekv.omriktare köra steglöst??? Blev det jobbigt med gradminuterna då? 😄 Crazy...