0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... och i mitt jobb ingår att kritiskt granska olika tester och efter några år lär man sig att hitta fel och brister som gör att resultaten i testerna inte går att lita på
Har inte diskussionen gått lite överstyr? TS undran handlade om hur fan ni som har EcoEL+EcoAir klarar av VV med era påståenden!Helt klart att det är väl inget problem med nån sort av ELPANNA, det är först när man har kopplad till VP som tänkt komplement till uppvärmningen med avstäng ELPANNA som problemet börjar? Olika tillverkare har sina egna lösningar(bra eller dåliga)man får väl rätta sig efter egen uppfattning utan att svärta ner andra.Är det inte dags att sluta vända och vrida fakta till sin egen favör och föra tråden på avvägar? Eller är det nån sorts korståg mot CTC?Nu plötsligt har vi hamnat med konstiga påståenden.Verkligen det är stor skillnad på LVVP+i250(EcoEL)som hör ihop, och EcoHeat(BVP)med inbyggt kompressor i innerdelen.Till LMF: mjukvara verkar vara orsak. Det är samma för mig med EcoAir+EcoAir V3 från 2010 får jag fram uppgifter gällande för BVP.Med vänlig hälsning Jiri
Vad är skillnaden på Ecoheat och gamla Ecoel den utan växelventil förutom att dom värms av olika typer av vp och skriv inte effekten för det brukar vara när luft vatten ger bra med effekt vv är som sämst vid nån plus grad ute.
Blev nyfiken efter att följt tråden och googlade "CTC lite varmvatten", TS verkar inte vara ensam om att tycka att vv-volymen kunde va bättre. Googlade samma på Thermia och Nibe och helt ovetenskapligt kunde jag dra slutsatsen att CTC inte är bästa valet om man ska ta simborgarmärke i duschen //snuppesno
Men vid lite mera normala temperaturer värmer väl ecoel även övre delen av tanken med kompressorn men det ger ju begränsat med vv och då borde det vara en bra lösning att spetsa med en beredare efter.
dom vill inte vill värma vv med elpatron och fortfarande ha bra cop på värmen.
Jag har elpatronen satt till 38 grader och då går den normalt aldrig in, eftersom pumpen håller övre pannan varmare utan hjälp av patronen. Jag har under cirka 10 år aldrig haft några problem med varmvatten utan att använda extra VV, trots att vi duschar 3 stycken efter varandra ibland.
Problemen som vissa har med varmvattnet beror säkert till viss del i att man vet vilka möjligheter som finns att säkra varmvattentillgången. jag har i varje fall inte sett några inlägg om schemalagda körningar med exempelvis pumpen.Jag har elpatronen satt till 38 grader och då går den normalt aldrig in, eftersom pumpen håller övre pannan varmare utan hjälp av patronen. Jag har under cirka 10 år aldrig haft några problem med varmvatten utan att använda extra VV, trots att vi duschar 3 stycken efter varandra ibland.Skulle man ändå få problem, kan man schemalägga varmvattenkörningar flera gånger varje dag, antingen med enbart värmepumpen eller med pumpen plus elpatronen. De här möjligheterna finns ju inte bara för att det är roligt, utan de är ju till för att användas ihop med övriga inställningar om det behövs.Väljer man enbart pumpen, så häller den 50-55 grader i undre pannan och runt 50 grader i övre pannan under den inställda tiden. Väljer man att elpatronen ska hjälpa till, kan man höja temperaturen till 80 grader i övre pannan. Med sådana inställningar kan man välja bort varmvattenhöjningarna övriga tider på dygnet.Med sådana inställningar fyllde jag lekande lätt ett badkar innan vi byggde om badrummet och tog bort badkaret härom året.Skulle mot all förmodan inte detta räcka, kan man ju alltid spärra värmepumpen en timme eller så, då går även nedre patronen in och håller 60 grader i undre pannan.Min erfarenhet är, att folk som klagar ofta inte vet hur anläggningen fungerar eller inte orkar läsa igenom användarböcker ordentligt.
Blir lite tråkig stämning när det kommer svordomar och påhopp.- - - Exempel nr 1 vi säger 35 grader nedre panna 48 grader övre panna ingående kv 5 grader snabb tappning typ dusch eller bad nedre panna värmer vv till 22 grader övre till 35 grader allt vatten värms av vp till ok cop. Exempel nr 2 höjer vi tempen i övre panna till 65 grader värmer nedre till 22 grader övre till 52 grader men då är det ju endast de första 17 graderna som värms av vp de resterande 35 värms helt av elpatron.
som jag tolkvar det så använder ni en kombination av förhöjda börvärden i nedre delen av tanken