Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frun förbaskad nu kopplas VV-beredaren in igen CTC Suger brax vid VV tillv  (läst 48428 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
... och i mitt jobb ingår att kritiskt granska olika tester och efter några år lär man sig att hitta fel och brister som gör att resultaten i testerna inte går att lita på
Och uppgifterna man får i manualerna brukar vara kryddade åt rätt håll. Här kommer en bild från manualen till Ecoheat dom har tagit bort uppgiften om vv mängd ur de nyare manualerna från 2010 den jag har är från 2009 men om nån inte tror det stämmer och vill ha en kopia så har jag och kan skicka om jag får adressen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mångsysslare
Har inte diskussionen gått lite överstyr? TS undran handlade om hur fan ni som har EcoEL+EcoAir klarar av VV med era påståenden!
Helt klart att det är väl inget problem med nån sort av ELPANNA, det är först när man har kopplad till VP som tänkt komplement till uppvärmningen med avstäng ELPANNA som problemet börjar? Olika tillverkare har sina egna lösningar(bra eller dåliga)man får väl rätta sig efter egen uppfattning utan att svärta ner andra.
Är det inte dags att sluta vända och vrida fakta till sin egen favör och föra tråden på avvägar? Eller är det nån sorts korståg mot CTC?
Nu plötsligt har vi hamnat med konstiga påståenden.
Verkligen det är stor skillnad på LVVP+i250(EcoEL)som hör ihop, och EcoHeat(BVP)med inbyggt kompressor i innerdelen.
Till LMF: mjukvara verkar vara orsak. Det är samma för mig med EcoAir+EcoAir V3 från 2010 får jag fram uppgifter gällande för BVP.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Blev nyfiken efter att följt tråden och googlade "CTC lite varmvatten", TS verkar inte vara ensam om att tycka att vv-volymen kunde va bättre.
Googlade samma på Thermia och Nibe och helt ovetenskapligt kunde jag dra slutsatsen att CTC inte är bästa valet om man ska ta simborgarmärke i duschen :)

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Har inte diskussionen gått lite överstyr? TS undran handlade om hur fan ni som har EcoEL+EcoAir klarar av VV med era påståenden!
Helt klart att det är väl inget problem med nån sort av ELPANNA, det är först när man har kopplad till VP som tänkt komplement till uppvärmningen med avstäng ELPANNA som problemet börjar? Olika tillverkare har sina egna lösningar(bra eller dåliga)man får väl rätta sig efter egen uppfattning utan att svärta ner andra.
Är det inte dags att sluta vända och vrida fakta till sin egen favör och föra tråden på avvägar? Eller är det nån sorts korståg mot CTC?
Nu plötsligt har vi hamnat med konstiga påståenden.
Verkligen det är stor skillnad på LVVP+i250(EcoEL)som hör ihop, och EcoHeat(BVP)med inbyggt kompressor i innerdelen.
Till LMF: mjukvara verkar vara orsak. Det är samma för mig med EcoAir+EcoAir V3 från 2010 får jag fram uppgifter gällande för BVP.
Med vänlig hälsning Jiri
Vad är skillnaden på Ecoheat och gamla Ecoel den utan växelventil förutom att dom värms av olika typer av vp och skriv inte effekten för det brukar vara när luft vatten ger bra med effekt vv är som sämst vid nån plus grad ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mångsysslare

Vad är skillnaden på Ecoheat och gamla Ecoel den utan växelventil förutom att dom värms av olika typer av vp och skriv inte effekten för det brukar vara när luft vatten ger bra med effekt vv är som sämst vid nån plus grad ute.
Du blandar ihop BVP och LVVP .Där har du skillnaden. I ena fallet kompressor inbyggt i innerdelen ,det andra i ute modulen.
Inga hemligheter med det ,det borde vara enkelt att hitta i manualer om man gör sig besvär, eller hur?
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Helt rätt det är enda skillnaden men hur påverkas vv mängden av vad pannan värms av när pannorna är likadan ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Blev nyfiken efter att följt tråden och googlade "CTC lite varmvatten", TS verkar inte vara ensam om att tycka att vv-volymen kunde va bättre.
Googlade samma på Thermia och Nibe och helt ovetenskapligt kunde jag dra slutsatsen att CTC inte är bästa valet om man ska ta simborgarmärke i duschen :)

//snuppesno

Allt är en fråga om förväntningar. Tråden började med att TS inte fick tillräckligt med vv och därför kopplade in en vanlig elvärmd VVB efter EcoEl, varpå vi andra som har EcoEl och EcoAir påpekade att med rätt inställningar så får TS tillräckligt med VV utan extra VVB.

Då dundrade Smurfen (som har Nibe, inte CTC) in i tråden och kom med goda råd:

Men vid lite mera normala temperaturer värmer väl ecoel även övre delen av tanken med kompressorn men det ger ju begränsat med vv och då borde det vara en bra lösning att spetsa med en beredare efter.
(min understrykning)

... som han baserade på vad han lärt av en bekant:

dom vill inte vill värma vv med elpatron och fortfarande ha bra cop på värmen.

Och hur fan hade han tänkt att värma en extern VVB om inte med elpatron??

Naturligtvis spårar diskussionen ur när någon "trollar" hela tråden genom att ideligen byta argument.

Men Smurfen är dessvärre helt ointresserad av att diskutera själva sakfrågan så jag ger upp.

Men som vi andra CTC-ägare konstaterat: Istället för att installera en extern VVB som drar ström hela tiden så kan man helt enkelt höja temperaturen precis innan man ska ta ett bad genom att köra ExtraVV och då ha övre tanken inställd på exv 75-80 grader i inställningarna för ExtraVV. Självklart värms det då av elpatronen i övre tanken, vem har påstått nåt annat? Men det är fråga om att dra på ett antal kW (4,5? 6? 9?) en kort stund innan man börjar fylla badkaret. Vad kostar det? Inte många kronor... Mindre än att alltid ha en extern elvärmd VVB som ska värma och varmhålla en stor vattenmängd.

Men som sagt, jag ids inte diskutera med någon som inte tycks ha som ambition att hjälpa den som ber om råd utan bara kommer med irrelevanta kommentarer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Problemen som vissa har med varmvattnet beror säkert till viss del i att man vet vilka möjligheter som finns att säkra varmvattentillgången. jag har i varje fall inte sett några inlägg om schemalagda körningar med exempelvis pumpen.

Jag har elpatronen satt till 38 grader och då går den normalt aldrig in, eftersom pumpen håller övre pannan varmare utan hjälp av patronen. Jag har under cirka 10 år aldrig haft några problem med varmvatten utan att använda extra VV, trots att vi duschar 3 stycken efter varandra ibland.

Skulle man ändå få problem, kan man schemalägga varmvattenkörningar flera gånger varje dag, antingen med enbart värmepumpen eller med pumpen plus elpatronen. De här möjligheterna finns ju inte bara för att det är roligt, utan de är ju till för att användas ihop med övriga inställningar om det behövs.

Väljer man enbart pumpen, så häller den 50-55 grader i undre pannan och runt 50 grader i övre pannan under den inställda tiden. Väljer man att elpatronen ska hjälpa till, kan man höja temperaturen till 80 grader i övre pannan. Med sådana inställningar kan man välja bort varmvattenhöjningarna övriga tider på dygnet.
Med sådana inställningar fyllde jag lekande lätt ett badkar innan vi byggde om badrummet och tog bort badkaret härom året.
Skulle mot all förmodan inte detta räcka, kan man ju alltid spärra värmepumpen en timme eller så, då går även nedre patronen in och håller 60 grader i undre pannan.
Min erfarenhet är, att folk som klagar ofta inte vet hur anläggningen fungerar eller inte orkar läsa igenom användarböcker ordentligt.
« Senast ändrad: 10 april 2016, 23:26:33 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag har elpatronen satt till 38 grader och då går den normalt aldrig in, eftersom pumpen håller övre pannan varmare utan hjälp av patronen. Jag har under cirka 10 år aldrig haft några problem med varmvatten utan att använda extra VV, trots att vi duschar 3 stycken efter varandra ibland.

Och på din EcoAir är VPmin 35 grader, eller hur? Så du ligger 3 grader över VPmin i övre tanken. Min PE har VPmin 40 grader och jag har övre tanken (elpatronen) satt till 44 och har precis samma erfarenhet. VPn värmer oftast nedre tanken tillräckligt för att hålla övre tanken varmare än 44 grader. Vid normal användning är det inte elpatronen utan VPn som producerar varmvattnet.

När vi bastar duschar vi ju oftast både före, mitt i och efteråt, alla som bastar, och än så länge har inte varmvattnet tagit slut.

Men nu har Allroadolle installerat en VVB, så då borde han ju stänga av VVhöjning och ställa in systemet bara utifrån vad som krävs för värme.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Blir lite tråkig stämning när det kommer svordomar och påhopp som att jag skulle vara sponstrad av Nibe trots att det inte var jag som tog upp jämförelsen med Nibe framförallt när man kan jämföra med nästan vilket märke som helst av de stora så ger Ctc betydligt mycket mindre vv det visar testet och manualen visar ju vilken mängd Ctc räknar med varför förneka nått sånt ? Sen att flera av er är nöjda med vv mängden gör ju inte att vv tillgången är större men att den räcker bra till era behov. Jag har inte lärt mig nått om pannan av min bekante med Ctc panna jag har visat han en del inställningar däremot har han lärt mig en hel del annat för han är mycket kunnig inom annat. Jag ska försöka förklara varför det kan vara billigare att spetsa med en elberedare än att höja tempen i övre pannan för er som inte hängt med på varför. Exempel nr 1 vi säger 35 grader nedre panna 48 grader övre panna ingående kv 5 grader snabb tappning typ dusch eller bad nedre panna värmer vv till 22 grader övre till 35 grader allt vatten värms av vp till ok cop.
Exempel nr 2 höjer vi tempen i övre panna till 65 grader värmer nedre till 22 grader övre till 52 grader men då är det ju endast de första 17 graderna som värms av vp de resterande 35 värms helt av elpatron.
Nu tar vi exempel nr 1 och värmer med en elberedare efter vp till 60 grader då värms de första 30 graderna av vp och de sista 30 graderna av elberedaren. Nu kommer ni säkert skriva vilken idiot jag är som inte höjer tempen i nedre panna och visst det kan man göra men då får man sämre cop på värme delen så en del av besparingen på elpatron man gör äts upp av sämre cop på värmen. I exemplen ovan har jag inte tagit med det som kullabacken erfarit att höjer man övre pannan till hög temp med elpatron kommer nedre delen värmas indirekt av den också. Jag har inte tagit med förlusterna från en extra beredare vilka ligger runt 400 kwh per år men med minskad temp i Ecoel så minskar förlusterna från den motsvarande och den är sämre isolerad än de flesta fristående beredare. Nu är ju det här under förutsättning att man ofta känner att vv inte räcker till är det 1 gång i månaden vid hela släktens bad är det det ju både enklare och säkert billigare att höja tempen till max i hela panna så det finns massor med vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Problemen som vissa har med varmvattnet beror säkert till viss del i att man vet vilka möjligheter som finns att säkra varmvattentillgången. jag har i varje fall inte sett några inlägg om schemalagda körningar med exempelvis pumpen.

Jag har elpatronen satt till 38 grader och då går den normalt aldrig in, eftersom pumpen håller övre pannan varmare utan hjälp av patronen. Jag har under cirka 10 år aldrig haft några problem med varmvatten utan att använda extra VV, trots att vi duschar 3 stycken efter varandra ibland.

Skulle man ändå få problem, kan man schemalägga varmvattenkörningar flera gånger varje dag, antingen med enbart värmepumpen eller med pumpen plus elpatronen. De här möjligheterna finns ju inte bara för att det är roligt, utan de är ju till för att användas ihop med övriga inställningar om det behövs.

Väljer man enbart pumpen, så häller den 50-55 grader i undre pannan och runt 50 grader i övre pannan under den inställda tiden. Väljer man att elpatronen ska hjälpa till, kan man höja temperaturen till 80 grader i övre pannan. Med sådana inställningar kan man välja bort varmvattenhöjningarna övriga tider på dygnet.
Med sådana inställningar fyllde jag lekande lätt ett badkar innan vi byggde om badrummet och tog bort badkaret härom året.
Skulle mot all förmodan inte detta räcka, kan man ju alltid spärra värmepumpen en timme eller så, då går även nedre patronen in och håller 60 grader i undre pannan.
Min erfarenhet är, att folk som klagar ofta inte vet hur anläggningen fungerar eller inte orkar läsa igenom användarböcker ordentligt.
Som jag skrev tidigare i inlägg 102 så kör min bekante nu med schema lagd vv höjning och jag tror han är nöjd med vv mängden nu han gnäller i alla fall inte som tidigare. Och som jag skrivit tidigare och bilden från manualen visar det går att få bra med vv ur en Ctc men då får man använda elpatron vilket sänker cop på vv eller höja tempen i nedre pannan vilket ger högre cop på vv men sämre på värmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Blir lite tråkig stämning när det kommer svordomar och påhopp.
- - -
 Exempel nr 1 vi säger 35 grader nedre panna 48 grader övre panna ingående kv 5 grader snabb tappning typ dusch eller bad nedre panna värmer vv till 22 grader övre till 35 grader allt vatten värms av vp till ok cop.
Exempel nr 2 höjer vi tempen i övre panna till 65 grader värmer nedre till 22 grader övre till 52 grader men då är det ju endast de första 17 graderna som värms av vp de resterande 35 värms helt av elpatron.

Det blir lite tråkig stämning därför att du envisas med att tala om för oss hur våra system fungerar trots att du uppenbarligen inte förstår när vi förklarar. Läs erps och mina kommentarer direkt ovanför våra så kanske det klarnar? Dina exempel är helt enkelt helt irrelevanta och fel.

En vanlig EcoAir har VPmin 35 grader. Temperaturen i nedre tanken på EcoEl pendlar alltså som lägst mellan 35 och 40. En PE har VPmin 40 grader och då pendlar alltså som lägst mellan 40 och 45.
Om man har VVhöjning aktiverat så kommer var fjärde körning gå tills EcoAir stoppar på max tillåten VPin, vilket är 48 på en vanlig EcoAir och 51 på en PE. Då är VPut 4-7 grader varmare beroende på utetemp, alltså 52-55 (55-58 på PE).

Det du också glömmer är att om man aktiverar ExtraVV så handlar det om en kortare stund nån gång emellanåt (fritt fram att ställa in som man vill) medan en extern VVB faktiskt är påslagen och aktiv dygnet runt, året om, och det kostar el att varmhålla. Fråga Woodbear får du höra. Eller är ditt råd att man stänger av elpatronen i en extern VVB när man inte ska duscha?

Är det inte dags att du ger dig och accepterar att vi vet mer om våra system än vad du gör? :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Du kommer inte med några nyheter jag vet hur Ecoel/Ecoheat fungerar trots att jag inte har nån. Nej elpatronen ska gå hela tiden i den externa vv beredaren. Som jag skrev tidigare vilket du tydligen missade så är en elberedare en bra lösning om man ofta känner att vv inte räcker till annars kan det ju funka med vv höjning. Du har fortfarande inte tagit in att Ctc lösning ger mindre vv än konkurrenterna och då menar jag inte bara Nibe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu har jag inte följt med i alla inlägg, men som jag tolkvar det så använder ni en kombination av förhöjda börvärden i nedre delen av tanken, vilket ger dålig COP när värmepumpen värmer huset vid låga energibehov.
I kombination med extra varmvatten (elpatron i övre delen av tanken) när ni vet att det skall badas eller tappas mer varmvatten än nödvändigt.
Detta är i grunden ett problem med CTC:s värmepumpar, att varmvattnet ofta inte räcker till utan att ta till tweakningar av instälningarna, som gör driften dyrare.
Huruvida man löser det med varmare i nedre tanken, elpatron i övre, eller en extern beredare tror jag har väldigt liten ekonomisk betydelse.
Fördelen med den externa beredare är att man optimera värmepumpens drift för värme, och att man slipper bekymra sig över mängden tappvarmvatten som finns tillgänglig, eller hålla på att fippla med extra varmvatten en tid innan man behöver det.
Väldigt många har nog inte den planering som krävs för att aktivera extra varmvatten i tid till när de behöver det t.ex.

Dock, när det gäller luft/vattenvärmepumpar tycker jag inte CTC sticker ut så mycket, många andra tillverkare har också problem med tappvattenproduktion speciellt när det blir kalla ute.
CTC:s gamla bergvärmepumpar stack dock ut på ett negativt sätt när det gällde systemverknignsgraden, dels p.g.a. shuntningen som kräver lite varmare i tanken än man egentligen behöver för att hålla huset varmt, och dels för att elpatronen i toppen av tanken hoppar in rätt fort när man tar tappvarmvatten.

När det gäller luft/vattenvärmepumpar är jag rätt dåligt insatt i hur konkurrenterna löst det, så jag har svårt att jämföra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
som jag tolkvar det så använder ni en kombination av förhöjda börvärden i nedre delen av tanken

Det beror på hur du menar. Börvärdena för nedre tanken styrs av framledningen och av VPns arbetsområde, så man kan inte själv höja börvärdena, annat än genom att aktivera det som heter VVhöjning. Visst sänker det cop en aning, men frågan är hur mycket, och under hur stor del av året det har betydelse, och det styrs väldigt mycket av huskurvan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!