0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
COP kan omöjligt sjunka med ett lägre flöde på värmebäraren förutsatt att vbf är oförändrad och att man sänker temperaturen på vbr när man sänker flödet, som det bli i mitt exempel med och utan arbetstank i det fall vi nu diskuterar.Visa mig en enda energiöverföring där COP inte ökar om man kan värma med en lägre grad av högvärdig energi.För att acceptera ditt resonemang så måste jag få se någon form av data som visar att en värmepump som går med t.ex. 50/40 har högre COP än en som går med 50/30, jag kan helt enkelt inte tro det.Jag har ju med min graf tidigare visat att det i mitt eget system i snitt matas ut 33 graders värme i systemet.När så sker är reglerdatorns börvärde 33 grader.Det skulle vara exakt samma börvärde om jag haft tank eftersom det är snittvärdet på framledningen som avgör värmeavgivningen i radiatorkretsen.Enda skillnaden blir att man utan tank får någon grad varmare vbf i slutet av en driftscykel.Man kan inte sänka börvärdet eller rättare sagt kurvan för att man sätter in en tank.
COP sjunker med sjunkande flöde på vb.
Högt delta på VB =hög kondensering = dålig cop. Grundkurs 1A i kylteknik, fråga din grabb Rickard.
Nja, med tank skall man ju ha högre flöde i den interna kretsen om tanken skall ha någon effekt alls.Det i sin tur gör att returen går rakt in i värmepumpen, samt att man dessutom späder med det "kalla" vattnet från tanken, tills man får kortslutning i tanken, och då stiger framledningen rätt fort till en nivå över börvärdet.Dock inte lika mycket över börvärde som om man körde utan tank.Man får några grader svalare vatten på returen under en stor del av drifttiden om man har arbetstank, och det ger högre COP - allt annat lika.Vid korta drifttider, och vid kontinuerlig drift på kompressorn är skillnaderna små om man kör med eller utan tank, men under delar av året när värmebehovet är typ 30-70% av kompressorns max så har man en inte obetydlig besparing tack vare tanken.
Nja, med tank skall man ju ha högre flöde i den interna kretsen om tanken skall ha någon effekt alls.Det i sin tur gör att returen går rakt in i värmepumpen, samt att man dessutom späder med det "kalla" vattnet från tanken, tills man får kortslutning i tanken, och då stiger framledningen rätt fort till en nivå över börvärdet.
vid kontinuerlig drift på kompressorn är skillnaderna små om man kör med eller utan tank
Vadå Nja. Jag vet i alla fall att min rad retur går in i tanken sen går ett annat rör från tanken till vp och att vp in är kallare än vad radiator returen är en bra stund efter kompressor start sen att framledningen ganska fort går över framledningens börvärde är inte så konstigt med 7 graders delta. Kollade i en logg vid +1 grad då tog det ca 20 min innan vp går över framledningens börvärde men det beror ju på att börvärde 38 grader och framledningens temp var 34,5 grader vid kompressor start vp värmde till 41,5 och det tog ca 1,5 timme.
Det där med att en tank kortsluter är ett konstigt påstående. Jag har ju visat att även ett radiatorsystem (ett eller tvårörs) kortsluter, om/när man avser att en kortslutning är returtempens påverkan av framledningen. Att du nämner kortslutning ger en dålig klang, och kan ses som en negativ egenskap hos arbetstankar. Speciellt tillsammans med alla andra felaktiga påståenden om arbetstank. Så länge arbetstanken är rätt ansluten, kan den inte kortslutas.
Med två timmar/dygn varmvattenladdning så behöver framledningens börvärde ligga 1,6° högre, om vi tror att tanken ligger kvar med samma temperatur under varmvattenladdningarna.
Min definition av kortslutning är att vatten passerar från värmepumpens utlopp till inlopp utan att avge någon värme. Att ordet har en dålig klang tycker jag är som det ska vara. Kortslutning är något som ska undvikas även om det kanske inte alltid är möjligt. Enligt min definition kan därför en arbetstank kortsluta. I det exempel jag tidigare har använt börjar det hända när kompressortiden i förhållande till total cykeltid går över 59 %.
Jag har oerhört svårt att förstå hur vattnet i tanken någonsin kan vara kallare än returtempen från radiatorerna.
Du menar att du inte ser vad som händer I ett system när förutsättningarna är som i mitt exempel?Och ja Rickard jag har massor med kunskap när det gäller energi distributions system . Vill man så gör vi 72 g med kompressorn beroende på köldmedium ända upp till 80 i industrimaskiner ! Det är samma debatt vi haft tidigare. du tror utan erfarenhet och jag vet med erfarenhet !Cc
Har du en temperatur i tankbotten på 30° när kompressorn startar, så skickar den ganska omgående ut 37° till radiatorerna. Då är avkylningen på radiatorerna 4 kW. Vid ett flöde på 0,25 l/s så kommer det tillbaka 33° d.v.s. 3° varmare än den temperatur som matades till värmepumpen.
Jag frågade dig igår:"Du skriver att arbetstanken kortsluter. Finns det alternativ som inte kortsluter värmebäraren?"Du svarade:"Ett alternativ till att kortsluta värmebäraren skulle kunna vara att minska värmebärarflödet när VBin blir påtagligt högre än radiatortemperaturen men jag har inte funderat över vilka konsekvenser det medför." Tror du missuppfattade frågan.Jag har tidigare påstått att Rickards radiatorsystem kortsluter. Min fråga var därför vilket värmesystem som inte kortsluter, om man nu vill använda kortslutning som benämning på icke avkyld framledning som i sin tur påverkar returen?