0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite OT men okej.. Om man har en primär och en sekundär krets blir det sämre prestanda. Tex om man laddar tanken med vp och sedan har en separat cirkpump mot värmesystemet. Flödena blandas i tanken vilket resulterar i lägre framledning till värmekretsen och högre returtemperatur till värmepumpen. Att det skulle skiktas och på så sett inte påverkas är inte troligt. Jag har hade en 1500 liter tank till min relativt klena 6kw vp och relativt lågt flöde, högt delta, i värmekretsen ändå skilde det bara 3 grader i top och botten på tanken.Kopplade bort tanken och fick högre framledning på värmekretsen vid samma framledning från vp OCH lägre retur till vp. Mao kommer vp jobba med onödigt hög temperatur mot en tank. En tank kan dock vara positiv för ljud i radiatorsystem och längre gångtider. Men INTE prestanda. Med normal ingjuten golvvärme är ledningsförmågan i värmesystemet så stort att en vp aldrig skulle behöva stanna pga för hög framledning. Min vp klarar tex inte ens av att komma över 35 grader när det är nollgradigt ute om den går 24/7 trots att 35 räcker vid -20.Hoppas det förklarar saken.
Du har ett högre börvärde i dina anläggningar än vad man behöver om man kör direkt mot systemet eftersom du har ett högre deltaT över radiatorkretsen.OM jag har 6 graders deltaT över mitt system, och du har 10 graders deltaT så behöver du 2 graders högre börvärde (högre kurva) för att få tillräckligt varmt inne.Kör du mot ett 80/60-system så behöver du ha 7 grader högre börvärde (högre kurva) för att få varmt i huset.I min anläggning kör jag alltså med 2-7 grader lägre börvärde än vad du gör i dina anläggningar.När kompressorn startar har jag en lägre returtemp än vad du har i dina anläggningar, och när kompressorn stoppar har jag något högre framledning än vad du har i dina anläggningar.Den faktiska skillnaden i COP blir försumbar, men drifttiderna för kompressorn blir längre om man har arbetstank.
Du bildar och förmedlar din uppfattning på en drift erfarenhet?? ser det ut som . andvänder man hela vvs boken får man annerlunda resultat. Det gäller att välja rätt produkt och rätt princip till dem önskade funktioner man vill ha , Det finns principer och applikationer som gör att man inte tappar ett skit av tillverkad temperatur från en värmepump.
Dersom du hadde montert en helt standard industri versjon frekvensomformer på din "klena 6kw vp" kunne du fått den til å gi ut 8-9 KW. I dag går din scrollkompressor på frekvensden som du får inn fra el.net bolaget. Den er 50Hz. Dersom du sjekker opp detalj tekniske data for din scrollkompressor og finner ut hva som er maksimal frekvens for kompressoren, så vil du se hva du har og "spille på".Min VP scrollkompressor kan surre på 70Hz på permanent basis. I mitt tilfelle fikk jeg en VP som økte fra 5,5KW opp til 7,7 KW. Jeg har mindre enn 100 liter acc.tank. Min e-logger viser 1 start/stopp i perioden Vecka 06 til Vecka 10.
Det är väl främst det som bidrar till färre start och stopp, det påverkar inte COP när kompressorn väl går.Med tank = högre börvärde och färre start och stopp.Utan tank = lägre börvärde och fler start och stopp.Med tank = högre returtemp än utan tank när kompressorn startar, lägre framledning än utan tank när den stoppar.Summa summarum så blir COP antagligen lite bättre med tank, och antalet starter färre, vilket i sin tur ger lite längre livslängd.Främsta fördelarna med arbetstank är att man kan ha nominella flöden påde intern och externt och man kan köra med termostater lite hur man vill utan att det blir problem, i vart fall om man har tryckstyrd cirkpump i externa kretsen. Hur ser du på det Lexus?