0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Oerhört synd av CTC tackade nej till testet, då det återkommande refereras till deras förträffliga årsvärmefaktor här på forumet, och då detta var en av jämförelsepunkterna i testet så skulle det ju ha klargjorts en gång för alla om de faktiskt är bäst på just detta. (Bygger inte mycket av resonemanget om CTC's årsvärmefaktor förresten på ZH kompressorn??)
Nu blir jag lite fundersam. I sig är det förståligt att de flesta håller på sin pump och i mitt fall även det företag jag jobbar på, men jag hoppas verkligen forat kommit till slutsatsen att flytande kondensering är den princip som ger bäst årsverkningsgrad generellt. Mot den bakgrunden, som jag hoppas de flesta håller med om, borde väl CTC anhängarna hålla fram de saker som just deras pump/system är bättre på. En sådan sak är jämnare framledningstemperatur men detta sker ju på bekostnad av en lägre årsvärmefaktor.mvhAdam
Citat från: overlander skrivet 03 mars 2006, 23:32:43Citat från: VCL55 skrivet 03 mars 2006, 17:25:40Angående tidigare inlägg i denna tråd om oljestopp på scrollkompressorer, som måste jag inflika att de enda gånger som jag hört talas om oljestopp, så är det när någon överfyllt köldmedie ordentligt.Om du överfyller köldmedie i en maskin får du vätskeslag i kompressorn dvs köldmedie i flytande form fyller kompressorn och orsakar ev haveri. oljestopp får man när oljan följer med kölmediet ut i systemet och hamnar i stora mängder utanför kompressorn maskien suger ner sig och stannar på lågtrycks pressostat oljan rinner sedan tillbaks av sig själv bara återställa och köra igen. Oljestopp har inget att göra med överfylld maskin!Jo jag håller med dig, angående vätskeslag, vad jag menade var att de enda fall jag sett själv där oljan haft anledning att ge sig av, har varit på maskiner som konstaterats varit kraftigt överfyllda. Det är helt klart mycket troligt att de drabbats av vätskeslag (som du skriver), och att det är den egentliga anlednigen till att oljan tryckts ur kompressorn (enligt mina funderingar).Jag har lite svårt att svälja att detta inte skulle vara en rimlig förklaring, vad skulle i så fall vara den egentliga orsaken till att oljan följer med köldmediet ut i systemet.Då jag saknar högskolepoäng i kylteknik, utan bara har lite erfarenheter i ryggen, så jag tar gärna emot rättelser och förklaringar.
Citat från: VCL55 skrivet 03 mars 2006, 17:25:40Angående tidigare inlägg i denna tråd om oljestopp på scrollkompressorer, som måste jag inflika att de enda gånger som jag hört talas om oljestopp, så är det när någon överfyllt köldmedie ordentligt.Om du överfyller köldmedie i en maskin får du vätskeslag i kompressorn dvs köldmedie i flytande form fyller kompressorn och orsakar ev haveri. oljestopp får man när oljan följer med kölmediet ut i systemet och hamnar i stora mängder utanför kompressorn maskien suger ner sig och stannar på lågtrycks pressostat oljan rinner sedan tillbaks av sig själv bara återställa och köra igen. Oljestopp har inget att göra med överfylld maskin!
Angående tidigare inlägg i denna tråd om oljestopp på scrollkompressorer, som måste jag inflika att de enda gånger som jag hört talas om oljestopp, så är det när någon överfyllt köldmedie ordentligt.
Är sant att CTC har avböjt att vara med på detta test!!!?
Är sant att CTC har avböjt att vara med på detta test!!!?Då tycker jag att dom har straffat ut sig själva från marknaden!!!jag tvivlar på att det stämmer så dum kan väl ingen tillverkare vara att dom inte stället sina produkter till förfogande? Ev spekulanter måste ju direkt känna starka tvivel på produkten ifråga om man gör så!?Ursäkta om jag inte är uppdaterad, efter vistelse på varmare ort en låååång period
Citat från: VCL55 skrivet 05 mars 2006, 16:23:27Oerhört synd av CTC tackade nej till testet, då det återkommande refereras till deras förträffliga årsvärmefaktor här på forumet, och då detta var en av jämförelsepunkterna i testet så skulle det ju ha klargjorts en gång för alla om de faktiskt är bäst på just detta. (Bygger inte mycket av resonemanget om CTC's årsvärmefaktor förresten på ZH kompressorn??)Jag har inte läst någonstans på forumet att CTC skulle ha högre årsvärmefaktor? Snarare brukar väl motsatsen hävdas.
Min känsla är att CTC'n kommer att få dålit i COP testen, Då ctc'n jobbar på ett annorlunda sätt i förhållande till vad dessa under/överskott värmepumpar gör. CTC'n tillåter inget underskott.Och i detta fall verkar man mest vara ute och titta på COP, och inte vad igentligen vad besparing blir. eller om det kan ge andra nackdelar som komfort problem(temp svängningar), knäppningar i rör osv....
Huhhh bortavaron var 4 veckor, många långa trådar att läsa in......försöker ändå efter bästa förmåga...EDIT... nu har jag läst den här låååånga tråden och grunnat..... vi salar till en CTC pump, jag känns direkt nyfiken....Det borde va obligatoriskt att ställa upp på oberoende tester, vägrar nån borde intresset från "testinstitutet" vara så stort så en pump köps in och "tvångstestas" ( jag antar att tillverkarna som medverkat, tillhandahåller en pump för testning utan ersättning!?)
Att hänvisa till kommande produkter var det dummaste jag hört på 100 år! Därmed säger man ju att nuvarande produkt inte håller måttet.
Jobbigt säkert för Adam, jag antar att det är som med bilar.... samtliga producenter köper sina konkurrenters produkter och därmed VET faktiska driftdata för ALLA i marknaden förekommande produkter.
Kontakta Anders Odell så får du veta hur testerna går till.
Om du jämför med bilar, så läser man sällan en test av utgående modell. Lr? Man testar alltid den nya modellen. Detta som ett led i marknadsföringen, media & industri i konspiration, jag menar samarbete.
VCL55 : Jag ber om ursäkt om vilselett dig. Men jag tror inte att det skiljer så mycket i besparing mellan CTC och de övriga. Däremot är jag av den uppfattningen att COP kan vilseleda och få folk att tro att de kan spara enormt mycket mer pga en tiodels bättre COP. Den enda som enligt de kalkyler jag fick så var det termia som lovade en mycket större besparing än de övriga tre. Dock försvann den besparingen under 15 års beräknad drifstid på VP pga ett högre "total kostnad" på offerten Så det är inte bara COP som skall räknas... det du vinner på karussellerna kan du förlora på gungorna.