0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad gäller varmvatten, så kan en slingberedare ge mer eller mindre beroende på tapphastigheten.Denna anges inte i testet.
CiteraIngen mer än jag som höjde på ögonen angående ljudnivån?Uppenbarligen mer beroende på isolering än kompressorteknik Om det är så att scrollarna ger mindre vibrationsnivå än vad kolvkompressorer ger så kan detta vara en fördelen !Man behöver dock kanske inte gå så långt som en annan ljudfanatiler som byggt in sin Nibe i ett ljudisolerat rum i källarenGrannens Thermia går f.ö. också tyst.
Ingen mer än jag som höjde på ögonen angående ljudnivån?Uppenbarligen mer beroende på isolering än kompressorteknik
Citat från: Sarastro skrivet 27 februari 2006, 16:34:41CiteraIngen mer än jag som höjde på ögonen angående ljudnivån?Uppenbarligen mer beroende på isolering än kompressorteknik Om det är så att scrollarna ger mindre vibrationsnivå än vad kolvkompressorer ger så kan detta vara en fördelen !Man behöver dock kanske inte gå så långt som en annan ljudfanatiler som byggt in sin Nibe i ett ljudisolerat rum i källarenGrannens Thermia går f.ö. också tyst.Undrar varför NIBE lägger ner dubbelt så mycket möda på ljudisolering än dom andra aktörerna med scrollkompressorer, om det inte är så att kompressortekniken helt enkelt är mer benägen att låta mer. Ljudmätningarna i testet är dessutom svåra att relatera till då det måste vara rent maskinljud som jämförs. Det som blir mest påtagligt i en installation är ju oftast ljud som uppkommer från vibrationer, och som är mer specifikt för var och hur installationen gjorts, med tanke på radiatorsystem, vägg/golvgenomföringar osv. än från själva maskinljudet från värmepumpen.(Ok, om man har bostadsrum i nära anslutning till var värmepumpen är installerad, så spelar ju givetvis även maskinljudet en större roll.)Och visst vore det trevligt med en helt tyst värmepump (med 10 i COP, utan några rörliga delar och som vore helt gratis), men någonting säger mig dock att vi får vänta ett tag på dom
Var står det skrivet att Nibe lägger ner dubbelt så mycket möda på ljudisolering.... och i så fall jämfört med vilka då IVT, Thermia, Ctc eller Thorens kanske??
När jag läste artikeln fick jag känslan av att störst fokus låg på varmvattenproduktion,
GöranMelin: att CTC inte tillåter underskott är en saning med modifikation Det är som FredrikO skriver ... men i mormalfallet så tillåts inte att Vpn's värme understiger framledningstemperaturen.
Angående tidigare inlägg i denna tråd om oljestopp på scrollkompressorer, som måste jag inflika att de enda gånger som jag hört talas om oljestopp, så är det när någon överfyllt köldmedie ordentligt.
Citat från: ME skrivet 03 mars 2006, 22:02:22GöranMelin: att CTC inte tillåter underskott är en saning med modifikation Det är som FredrikO skriver ... men i mormalfallet så tillåts inte att Vpn's värme understiger framledningstemperaturen.Min Ecoheat kan vänta i upp till 240 minuter (programmerbart) innan shunten öppnar. Sen "läcker" det ner lite värme så ts kanske går på tidigare.Testet angav både COP och årsvärmefaktor.
Citat från: drjukebox skrivet 03 mars 2006, 23:06:35Citat från: ME skrivet 03 mars 2006, 22:02:22GöranMelin: att CTC inte tillåter underskott är en saning med modifikation Det är som FredrikO skriver ... men i mormalfallet så tillåts inte att Vpn's värme understiger framledningstemperaturen.Min Ecoheat kan vänta i upp till 240 minuter (programmerbart) innan shunten öppnar. Sen "läcker" det ner lite värme så ts kanske går på tidigare.Testet angav både COP och årsvärmefaktor.COP vid angivna förhållanden var uppmätt.Deras "årsvärmefaktor" var beräknad.
Citat från: VCL55 skrivet 03 mars 2006, 17:25:40Angående tidigare inlägg i denna tråd om oljestopp på scrollkompressorer, som måste jag inflika att de enda gånger som jag hört talas om oljestopp, så är det när någon överfyllt köldmedie ordentligt.Om du överfyller köldmedie i en maskin får du vätskeslag i kompressorn dvs köldmedie i flytande form fyller kompressorn och orsakar ev haveri. oljestopp får man när oljan följer med kölmediet ut i systemet och hamnar i stora mängder utanför kompressorn maskien suger ner sig och stannar på lågtrycks pressostat oljan rinner sedan tillbaks av sig själv bara återställa och köra igen. Oljestopp har inget att göra med överfylld maskin!
VLC55: jag har inte läst det fulla testet Men om man har jag citerarCiteraNär jag läste artikeln fick jag känslan av att störst fokus låg på varmvattenproduktion, Då har man missuppfattat vad en VP är till för.(eller jag) CTC har VÄRME som första prioritet och inget annat, det ger vissa nackdelar och andra för delar.underskottsvärme och svängande inne temperaturer eller knäppningar är saker ctc'n inte tycker om. Och visst är det nära tillhands att COP och besparing går han i hand, men normalt så anges COP vid en viss given punkt och inte över tex ett helt driftsår. och COP kan variera beroende på vilken temperatur du mäter.
[Då R & R konstaterat att de stora "Svenska" aktörerna var ganska likvärdiga i COP vid fast mätpunkt OCH årsvärmefaktor (simulerad årsverkningsgrad), så fokuserades det även på andra egenskaper som skiljer de olika fabrikaten åt, bla. varmvattenproduktion som är det sekundära stora användningsområdet för värmepumpen, i alla fall bland oss som duschar eller badar regelbundet och inte tycker att det ska behöva kosta skjortan.Oerhört synd av CTC tackade nej till testet, då det återkommande refereras till deras förträffliga årsvärmefaktor här på forumet, och då detta var en av jämförelsepunkterna i testet så skulle det ju ha klargjorts en gång för alla om de faktiskt är bäst på just detta. (Bygger inte mycket av resonemanget om CTC's årsvärmefaktor förresten på ZH kompressorn??)
Mot den bakgrunden, som jag hoppas de flesta håller med om, borde väl CTC anhängarna hålla fram de saker som just deras pump/system är bättre på. En sådan sak är jämnare framledningstemperatur men detta sker ju på bekostnad av en lägre årsvärmefaktor.