0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Borde nog tipsa politikerna om den här tråden här finns ju lösningen på mycket (allt) utan att det kommer behövas höjda skatter hur svårt ska det vara
Det står väldigt klart hur hjärntvättade svenskarna har blivit under 70 år av sossestyre, när så många tror att skolan/polisen/sjukvården etc skulle bli bättre om man höjde skatterna.Då kanske det skulle bli 10% bättre om man höjde skattetrycket 10%??Svaret är nej. Det finns inga sådana samband. Det dras redan in alldeles tillräckligt med skatter för att få bra skola, kompetent polis och en fantastisk sjukvård. Problemet ligger i organisationen.Skillnaden mellan sossar och den s k oppositionen är f ö marginell, cirka 5% i ersättningsnivåer. Sen har de mage att stå där i debatt efter debatt att påstå att den ena/andra parten försöker förstöra Sverige.Frågan är om det system vi har går att reformera, eller behöver byggas upp från grunden?Case in point: landstingen. Maken till ineffektiva kolosser, som dessutom har direktörer med feta fallskärmar.Där är det tur för medborgarna att det finns privata alternativ.
Klockrent Jehu!Här är en lysande debattartikel som jag hade kunnat skriva själv: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2985785-jag-gor-nagot-sa-omodernt-som-att-skammasLite mycket fokus på invandring som vanligt men han bor ju i betongen. Jag skäms som han över att inte lyft rösten för länge sedan, utan bara betalat in skatt år efter år!Rickard,Budgeten är över 1000 miljarder. Säg att de sänkte 100, det blir 10%, men hur mycket såg vi av det? Moms, energiskatter och kommunalskatterna är nästan ofärändrade. Jobbaskatteavdragen var bra, men så värst stor skillnad gav de faktiskt inte.Det jag skrev om sjukvården gällde faktiskt inte bara privata läkare. Jag upplever absolut inte att de privata är mer vingklippta än de offentliga, nej de hålls allihop i ett järngrepp av snåriga, cyniska regler om "tillgänglighet" och enorm byråkrati.Att påstå att privata läkare bara fuskar är banne mig ohederligt, det finns samma incitament i offentlig vård, och jag kan personligen peka ut ett antal totalt odugliga läkare som samtliga är offentliga. Och det är inte på några små vårdcentraler bara.Att tänka så om just läkare är också dirket ologoskt, ska vi kanske förstatliga byggbolag och mataffärer också pga det finns girighet i våra gener? Ett tydligt och transparent system för att styra upp fusk är något som alla samhällen bör ha, inte kollektivisering ala sovjet.Tur ni har bra skolor då däruppe, kanske beror det på att den gamla stammen med riktig lärarutbidning utan vänsterflum, inte har gått helt i pension då.Kan upplysa om att mina erfarenheter som jag skrev om, kommer från helt svenska, mindre skolor, en i glesbygd, och en i storstad. Att den kan bli ännu värre med hög andel invandrare kan jag tänka mig, men å andra sidan är invandrarbarn uppfostrade till att lyda auktoriteter så en vettig skola skulle kunna lära dem det som krävs, med betydligt mindre insats än svenska elever som måste ""lämnas fria" på dagisnivå igenom hel grundskolan o gymnasiet. Jag har tidigare redovisat statistisk över skolresultaten från av mig kända "helsvenska" skolor, utan sociala problem mer eller mindre, och jämfört dem med snittet i Sverige, och det skiljer marginellt! Det har inte med elever som inte begriper ett ord svenska att göra öht. Så glöm det där med invandringen som förklaring till den usla skolan, att inte se bortom migrationen kommer att leda till total katastrof eftersom vi inte kan bygga upp skolan till internationell std på några få år, ju fler som inser detta, desto större chans att något kan hända som kan förnya hela systemet. Detta är antagligen det allra värsta som SDs framgångar får stå till svars för!Alla som försökt förbättra..Det har aldrig slagit dig Rickard hur man kan vilja radikalt ändra något som bevisligen var i princip bäst i världen?Vi har andra områden som troligen är lika illa ställt med, se på psykiatrin t.ex. Skulle tro att Sverige numera till skillnad från myten på 70-talet, verkligen är på väg mot rekordnivåer gällande självmord med tanke på hur svårt det är att få träffa en psykolog t.ex. Dessa ingår ju av ngn anledning inte i sjukvården, hur tänkte de där? Är det världens bästa välfärd?
Det är den senaste Pisaundersökningen som ligger till grund för OECD:s nya rapport Low-performing students.Fokus ligger den här gången på alla elever som inte klarar mer än de enklaste uppgifterna i ett eller flera av Pisas delprov i läsning, matematik respektive naturvetenskap. Bland alla Pisa-deltagande länder/regioner ligger andelen på 28 procent, i Sverige på 34 procent. Det motsvarar, grovt uppskattat, runt 30 000 svenska elever i varje årskull.De siffror OECD nu presenterar är inte nya, tvärtom har de tyngt svensk skola de senaste två åren. Nu påminner OECD åter igen om Sveriges situation: "Sverige har fått "dramatiska ökningar av andelen lågpresterande i alla ämnen sedan år 2000", skriver OECD.
Offentlig sjukvård är dyr, men privat blir ännu dyrare, det är bara att se på vilken bransch som helst.