0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade vi inte ett system eller i alla fall ett förlag på att en viss max del av årsinkomsten skulle få gå till fastighets skatten så inte fattiga pensionärer i miljon villor skulle behöva flytta.
Ja, det var väl sossarnas försök att blidka allmänheten, egentligen helt onödigt då det knappast är någon bank som nekar en gamling ett lån om de har säkerhet i huset.Men visst, de som var högt skuldsatta och blev pensionärer och inte hade råd med varken lån eller skatt.Fast då undrar man om de skall ha rätt (bli subventionerade) att bo kvar i en mångmiljonvilla?Kanske är bättre då att utöka RUT?
Jag skulle i alla fall ha grymt svårt att ta ett lån till skatten för ha råd att bo kvar i huset som jag lyckats betala av under hela livet och misstänker att det är ännu svårare för en (gamling) som har en helt annan syn på lån än vad många har i dag. Tycker det var ett vettigt förslag vi betalar i stort sett lika mycket i dag i fastighet skatt som tidigare fast det har ett annat namn så dom enda som tjänade på det nya var dom med dyra hus och många av dom har nog råd att betala.
7412:-/stuga är inte speciellt litet att betala....
CiteraUnder min livstid har vi haft högerregeringar i princip halva tiden, och de har sänkt skatterna varenda gång utan andra resultat än att det blivit kris i välfärden, skenande arbetslöshet och växande utlandsskulder när staten trots allt har kostnader för de som går sysslolösa.Jag har absolut ingenting emot sänkta skatter, vem har det?, men vi har ju upprepade gånger lagt om politiken från det ena tankesättet till det andra utan att något i grunden har förändrats.1. De sänkte skatterna marginellt, för att de inte klarade av att effektivisera och minksa utgifterna. Det trodde det räckte att konkurrensutsätta lite grann. På vissa områden har det blivit bättre, vårdcentraler o Apotek t.ex, men samtidigt har vänsterstyrda kommuner o landsting där satt fullständigt vansinniga ramar för verksamheten så att en läkare knappt känner att hen kan ta de enklaste blodprov som hen anser behövs. Precis alla ingrepp är uppstyrda i minsta detalj och läkaren måste motivera och dokumentera till förbannelse varenda nålstick. Politikerna trodde de skulle få bukt med onödiga ingrepp, men istället ökade köerna eftersom en läkare i snitt träffar en patient om dagen i landet Annorlunda. Hur fan kan vi sitta och tycka detta är "välfärd"Liknande utveckling kan man se i övrig offantlig förvaltning, det finns inte många välskötta verk o myndigheter. Jag tycker Svenska Kraftnät faktiskt verkar vara ett undantag, men jag kan ha missat nåt där..Lägre ingångslöner, vad är fel med det? Med åren blir folk mer erfarna, det är väl vettigare att man jobbar kvar och får ökad lön efterhand som man förtjänar det? En av anlednignarna till att jag aldrig gick med i facket var att ingen kunde förklara vad som var vitsen med de höga ingångslönerna. Kommer ihåg att man varje år fick se nybörjare komma direkt från skolan och få nästan samma län som en själv. Är det det som är "rättvisa" i landet Annorlunda? Resten av världen bara skakar på huvet.CiteraNär det gäller skolan så tycker jag att du karlmb har fel, visst har skolans kostnader ökat, men kraven har också ökats, både när det gäller IT, på vilket sätt eleverna inhämtar information, hur de behandlas och vilka krav som ställs på uppföljning.Visst skulle vi kunna tänka oss att sloipa datorerna i skolan, att låta eleverna "forska" mindre som ett sätt att lära sig, och gå tillbaka till stora klasser och katederundervisning med gamla böcker som läromedel, men jag tror faktiskt inte att det finns särskilt många föräldrar som skulle se det som annat än en besparingsåtgärd som skulle drabba deras barn med ett sämre resultat och sämre verktyg inför framtiden.Ni kanske har väldigt bra skolor i Pite, men här i Göteborg är skolan ett skämt. Tror du på allvar att det är en dator till varje elev som kostar miljarder? Forska? All pedagogisk expertis är enig om att fri tillgång till internet under lektionstid måste övervakas och styras upp någorlunda, annars ballar det ur på 5 minuter, iaf på mellan o högstadium, men här ska allt vara helt fritt o lärarnas viktigaste mål är att inte bli beskyllda för att "kränka" någon elen. Är det konstigt att så många går ut 9an utan att kunna skriva en vettig mening utan stavfel mm när lärarna inte ens får lära sig själva hur läsning o skrivning ska läras ut?Det största problemet här är Skolverket som man borde stänga ner och öppna upp med helt nytt, seriöst folk i ledning och som tjänstemän. Istället för genusforskning, kränkt-debatt och annat dravel skulle skolverket ägna sig åt det folk tror de gör, att styra upp lärarutbildningen och följa upp resultaten som man gör i alla andra länder.Vi har flest lärare per elev i skolan, men inte hjälper det när ingenting fungerar i stort sett utifrån internationellt erkända pedagogiska metoder utan uselt utbildade lärare får experimentera som de vill i sina arbetslag. Som när en blind leder en döv i många fall. De föräldramöten och "utvecklingssamtal" jag varit på som förälder har alla gett mig stor ångest då jag alltid kännt att de har ingen koll öht. Nervöst försöker de berätta om hur de driver sitt jobb, men inga klara regler, ingen jämförelse öht med någon form av norm, vare sig för själva verksamheten, eller för de enskilda eleverna. Inget som går att ta på och kritisera.CiteraAtt alliansen vann valet mot löfte från moderaterna om att parterna skulle få bestämma över lönebildningen tror jag dessutom är ett kvitto på att större delen av Svenska folket är för en hög lönenivå framför allt fler låglönejobb.Vad lovar man inte för att vinna ett val?Det har inte lett till lägre arbetslöshet att hålla fast vid höga ingångslöner.CiteraKom ihåg att skatten är ett styrmedel som finns till där för att öka rörligheten på bostadsmarknaden.Det är alltså ingen katastrof att de som köpt sitt hus för 30 år sedan och får se sina hus bli värda miljoner måste betala en hög skatt, de kan välja att låna till skatten med huset som säkerhet (ungarna ärver miljoner ändå) eller sälja och kanske bygga nytt lite mindre utan att behöva betala någon skatt alls på det nyproducerade lite mindre huset. Öh, nej den ska dra in pengar. En av få kassakor som inte kan flytta utomlands är ju fastigheter.Genialt att beskatta dem tycker vänsterfolk.Det är visst katastrof, för det är emot folks sinne för rättvisa, om det nu har någon betydelse!Man ska kunna jobba ett helt liv för att betala av sitt hus, och sedan känna sig trygg på ålderns höst.Inte nåt jävla godtycke från giriga politiker som tycker man kan låna till skatten eller flytta.Vafan ska de kunna konfiskera det man samlat ihop för, med redan skattade pengar??
Under min livstid har vi haft högerregeringar i princip halva tiden, och de har sänkt skatterna varenda gång utan andra resultat än att det blivit kris i välfärden, skenande arbetslöshet och växande utlandsskulder när staten trots allt har kostnader för de som går sysslolösa.Jag har absolut ingenting emot sänkta skatter, vem har det?, men vi har ju upprepade gånger lagt om politiken från det ena tankesättet till det andra utan att något i grunden har förändrats.
När det gäller skolan så tycker jag att du karlmb har fel, visst har skolans kostnader ökat, men kraven har också ökats, både när det gäller IT, på vilket sätt eleverna inhämtar information, hur de behandlas och vilka krav som ställs på uppföljning.Visst skulle vi kunna tänka oss att sloipa datorerna i skolan, att låta eleverna "forska" mindre som ett sätt att lära sig, och gå tillbaka till stora klasser och katederundervisning med gamla böcker som läromedel, men jag tror faktiskt inte att det finns särskilt många föräldrar som skulle se det som annat än en besparingsåtgärd som skulle drabba deras barn med ett sämre resultat och sämre verktyg inför framtiden.
Att alliansen vann valet mot löfte från moderaterna om att parterna skulle få bestämma över lönebildningen tror jag dessutom är ett kvitto på att större delen av Svenska folket är för en hög lönenivå framför allt fler låglönejobb.
Kom ihåg att skatten är ett styrmedel som finns till där för att öka rörligheten på bostadsmarknaden.Det är alltså ingen katastrof att de som köpt sitt hus för 30 år sedan och får se sina hus bli värda miljoner måste betala en hög skatt, de kan välja att låna till skatten med huset som säkerhet (ungarna ärver miljoner ändå) eller sälja och kanske bygga nytt lite mindre utan att behöva betala någon skatt alls på det nyproducerade lite mindre huset.
Nej, det är inte så lite, men samtidigt ser jag få skäl att hela skattebefria de som har fastigheter som är värda mer än ca 1 miljon (där ligger taket idag på ett ungefär)Logiken i att de som har ännu dyrare villor inte skall betala ett öre mer än vad de som bor i en medianvärderad normalvilla har jag oerhört svårt att förstå.
Rent principiellt, varför då Rickard?De som har dyrare hus har ju redan via övriga progessiviteter betalat in mer skatt och tagit mindre bidrag, varför måste nödvändigt alla som lyckats lite bättre betala ytterligare en gång, dessutom på ett ojämnt och oförutsägbart sätt?Ska vi ha rejält högre skatt på lite finare bilar också som i Finland? Eller på wiskey, eller på platt-tv? Finns det ingen gräns för er vänsterfolks "fördelningstänkande"? Försök förstå att det är fler och fler som ifrågsätter det här tänkandet, det har inte med rättvisa att göra, det är helt enkelt inte linje med hur merparten av folk tänker. Och vi sägs ha demokrati i det här landet.Ändå verkar nästan alla partier eniga om att det mesta är rätt OK i detta land när det kommer till skatterna. Lite upp eller ner kan man käbbla om vart 4e år, men i stora drag ok.Låtsasdemokrati säger jag, vartenda riksdagsparti är egentligen små sossefilialer som försiktigt famlar i mörkret och hoppas på vågmästarroll.
1. De sänkte skatterna marginellt, för att de inte klarade av att effektivisera och minksa utgifterna. Det trodde det räckte att konkurrensutsätta lite grann. På vissa områden har det blivit bättre, vårdcentraler o Apotek t.ex, men samtidigt har vänsterstyrda kommuner o landsting där satt fullständigt vansinniga ramar för verksamheten så att en läkare knappt känner att hen kan ta de enklaste blodprov som hen anser behövs. Precis alla ingrepp är uppstyrda i minsta detalj och läkaren måste motivera och dokumentera till förbannelse varenda nålstick. Politikerna trodde de skulle få bukt med onödiga ingrepp, men istället ökade köerna eftersom en läkare i snitt träffar en patient om dagen i landet Annorlunda. Hur fan kan vi sitta och tycka detta är "välfärd"Liknande utveckling kan man se i övrig offantlig förvaltning, det finns inte många välskötta verk o myndigheter. Jag tycker Svenska Kraftnät faktiskt verkar vara ett undantag, men jag kan ha missat nåt där..Lägre ingångslöner, vad är fel med det? Med åren blir folk mer erfarna, det är väl vettigare att man jobbar kvar och får ökad lön efterhand som man förtjänar det? En av anlednignarna till att jag aldrig gick med i facket var att ingen kunde förklara vad som var vitsen med de höga ingångslönerna. Kommer ihåg att man varje år fick se nybörjare komma direkt från skolan och få nästan samma län som en själv. Är det det som är "rättvisa" i landet Annorlunda? Resten av världen bara skakar på huvet.Ni kanske har väldigt bra skolor i Pite, men här i Göteborg är skolan ett skämt. Tror du på allvar att det är en dator till varje elev som kostar miljarder? Forska? All pedagogisk expertis är enig om att fri tillgång till internet under lektionstid måste övervakas och styras upp någorlunda, annars ballar det ur på 5 minuter, iaf på mellan o högstadium, men här ska allt vara helt fritt o lärarnas viktigaste mål är att inte bli beskyllda för att "kränka" någon elen. Är det konstigt att så många går ut 9an utan att kunna skriva en vettig mening utan stavfel mm när lärarna inte ens får lära sig själva hur läsning o skrivning ska läras ut?Det största problemet här är Skolverket som man borde stänga ner och öppna upp med helt nytt, seriöst folk i ledning och som tjänstemän. Istället för genusforskning, kränkt-debatt och annat dravel skulle skolverket ägna sig åt det folk tror de gör, att styra upp lärarutbildningen och följa upp resultaten som man gör i alla andra länder.Vi har flest lärare per elev i skolan, men inte hjälper det när ingenting fungerar i stort sett utifrån internationellt erkända pedagogiska metoder utan uselt utbildade lärare får experimentera som de vill i sina arbetslag. Som när en blind leder en döv i många fall. De föräldramöten och "utvecklingssamtal" jag varit på som förälder har alla gett mig stor ångest då jag alltid kännt att de har ingen koll öht. Nervöst försöker de berätta om hur de driver sitt jobb, men inga klara regler, ingen jämförelse öht med någon form av norm, vare sig för själva verksamheten, eller för de enskilda eleverna. Inget som går att ta på och kritisera.Vad lovar man inte för att vinna ett val?Det har inte lett till lägre arbetslöshet att hålla fast vid höga ingångslöner.Öh, nej den ska dra in pengar. En av få kassakor som inte kan flytta utomlands är ju fastigheter.Genialt att beskatta dem tycker vänsterfolk.Det är visst katastrof, för det är emot folks sinne för rättvisa, om det nu har någon betydelse!Man ska kunna jobba ett helt liv för att betala av sitt hus, och sedan känna sig trygg på ålderns höst.Inte nåt jävla godtycke från giriga politiker som tycker man kan låna till skatten eller flytta.Vafan ska de kunna konfiskera det man samlat ihop för, med redan skattade pengar??