0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu börjar jag bli irreterad på min elektriker.Har som sagts tidigare en ecoair 107 med logik box dockat till ctc 1100.Har dock två problem,Problem 1:När spets värme gått till. Och lådan visar VP+yttre värmekälla.Så förblir det så, den går alltså inte tillbaka till enbart VP även om det blir + grader ute.Jag måste bryta strömmen för att den skall återgå.Börvärdena spårar ur tycker jag. Sist jag kom hem och spets gått in någon av dagarna jag ej var hemma, var det +1 grad och logik boxen angav då börvärde RETUR 48 grader samt börvärde FRAMLEDNING 50 grader.Bröt strömmen här i 3 min och slog till igen då visade allt normal direkt och VP tog överprecis som den skall. Nu har ju spets bara gått in 4 ggr men samma fenomen varje gång.Problem 2:Efter inkoppling av logik och värmepump till pannan så går det ej att bryta enbart elpannansamt att jag kan ej sparka liv i min oljebrännare längre pga att det händer ej något när jaganvänder brytarna på pannan.Då säger elektrikern som installerat logik mot panna att det blir så när man kopplar in logikoch att då de gamla brytarna på pannan blir inaktiva.Det tycker jag är lustigt, pga att om jag vill köra min gammla brännare eller koppla på en pelletsbrännare.Så måste jag enligt hans svar vara tvungen att avveckla värmepumpslösningen.Låter inte det lite konstigt??Någon som kör lika lösning som jag?Kan ni bryta elpannan separat?Kan ni starta oljebrännaren fortfarande?Tacksam för svar......
Citat från: mindshaker skrivet 11 januari 2006, 19:34:24Nu börjar jag bli irreterad på min elektriker.Har som sagts tidigare en ecoair 107 med logik box dockat till ctc 1100.Har dock två problem,Problem 1:När spets värme gått till. Och lådan visar VP+yttre värmekälla.Så förblir det så, den går alltså inte tillbaka till enbart VP även om det blir + grader ute.Jag måste bryta strömmen för att den skall återgå.Börvärdena spårar ur tycker jag. Sist jag kom hem och spets gått in någon av dagarna jag ej var hemma, var det +1 grad och logik boxen angav då börvärde RETUR 48 grader samt börvärde FRAMLEDNING 50 grader.Bröt strömmen här i 3 min och slog till igen då visade allt normal direkt och VP tog överprecis som den skall. Nu har ju spets bara gått in 4 ggr men samma fenomen varje gång.Problem 2:Efter inkoppling av logik och värmepump till pannan så går det ej att bryta enbart elpannansamt att jag kan ej sparka liv i min oljebrännare längre pga att det händer ej något när jaganvänder brytarna på pannan.Då säger elektrikern som installerat logik mot panna att det blir så när man kopplar in logikoch att då de gamla brytarna på pannan blir inaktiva.Det tycker jag är lustigt, pga att om jag vill köra min gammla brännare eller koppla på en pelletsbrännare.Så måste jag enligt hans svar vara tvungen att avveckla värmepumpslösningen.Låter inte det lite konstigt??Någon som kör lika lösning som jag?Kan ni bryta elpannan separat?Kan ni starta oljebrännaren fortfarande?Tacksam för svar......Läs mitt inlägg den 9/12 . Där NIBE 2010-8 är dockad mot CTC 1100.Kan köra både på el o olja som tillsats eller seperat utan vp.
Då säger elektrikern som installerat logik mot panna att det blir så när man kopplar in logikoch att då de gamla brytarna på pannan blir inaktiva.
Citat från: Jätten skrivet 11 januari 2006, 20:22:00Citat från: mindshaker skrivet 11 januari 2006, 19:34:24Nu börjar jag bli irreterad på min elektriker.Har som sagts tidigare en ecoair 107 med logik box dockat till ctc 1100.Har dock två problem,Problem 1:När spets värme gått till. Och lådan visar VP+yttre värmekälla.Så förblir det så, den går alltså inte tillbaka till enbart VP även om det blir + grader ute.Jag måste bryta strömmen för att den skall återgå.Börvärdena spårar ur tycker jag. Sist jag kom hem och spets gått in någon av dagarna jag ej var hemma, var det +1 grad och logik boxen angav då börvärde RETUR 48 grader samt börvärde FRAMLEDNING 50 grader.Bröt strömmen här i 3 min och slog till igen då visade allt normal direkt och VP tog överprecis som den skall. Nu har ju spets bara gått in 4 ggr men samma fenomen varje gång.Problem 2:Efter inkoppling av logik och värmepump till pannan så går det ej att bryta enbart elpannansamt att jag kan ej sparka liv i min oljebrännare längre pga att det händer ej något när jaganvänder brytarna på pannan.Då säger elektrikern som installerat logik mot panna att det blir så när man kopplar in logikoch att då de gamla brytarna på pannan blir inaktiva.Det tycker jag är lustigt, pga att om jag vill köra min gammla brännare eller koppla på en pelletsbrännare.Så måste jag enligt hans svar vara tvungen att avveckla värmepumpslösningen.Låter inte det lite konstigt??Någon som kör lika lösning som jag?Kan ni bryta elpannan separat?Kan ni starta oljebrännaren fortfarande?Tacksam för svar......Läs mitt inlägg den 9/12 . Där NIBE 2010-8 är dockad mot CTC 1100.Kan köra både på el o olja som tillsats eller seperat utan vp.HejDu menar med andra ord att jag måste välja el eller olja nu med fast inkoppling.Tycker det verkar långsökt när det gått att välja vilket som innan via panelen.Tack ändå..
Så här säger installationsmanualen till CTC EcoLogic:______________________________________________________________________________YVK, yttre värmekällaMed yttre värmekälla menas pannans uppvärmningsanordning (spetsvärme).Kan vara oljebrännare, elpatroner eller både och. Vid shuntlösa system ärdet i regel en elpanna.När värmepumpen ensam klarar värmebehovet skall yttre värmekällan varaspärrad.Yttre värmekälla spärras enl följande:På EcoLogic’s inkopplingsplint finns en utgång som heter ”YVK”.230V 1N~ (L1 resp N).Utgången är avsedd att kopplas till ett relä/kontaktor, vilken spärrar respfrisläpper den yttre värmekällan.Det kan vara en kortslutning av en termistor, spärr av en brännarsignal ellerfrånkoppling av eleffekten till en produkt.Välj därför lämpligt relä/kontaktor med 230V spole.Då utgången är spänningssatt: yttre värmekällan skall vara inkopplad.Då utgången inte är spänningssatt: yttre värmekällan skall vara frånkopplad.______________________________________________________________________________Lämpligast är att hitta ett relä/kontaktor som har flera in/ut-gångar, för du måste styra både elpatroner och oljebrännaren. Vilken värmekälla, EL eller OLJA, som skall användas vid tillskott, görs som normalt via din gamla omkopplare. Jag lät reläet/kontaktorn påverka rundstyrningskretsen i pannan för att köra el samt lät en annan kabel påverka matningen till oljebrännaren vid oljedrift.// Grolim
Citat från: grolim skrivet 12 januari 2006, 14:47:56Så här säger installationsmanualen till CTC EcoLogic:______________________________________________________________________________YVK, yttre värmekällaMed yttre värmekälla menas pannans uppvärmningsanordning (spetsvärme).Kan vara oljebrännare, elpatroner eller både och. Vid shuntlösa system ärdet i regel en elpanna.När värmepumpen ensam klarar värmebehovet skall yttre värmekällan varaspärrad.Yttre värmekälla spärras enl följande:På EcoLogic’s inkopplingsplint finns en utgång som heter ”YVK”.230V 1N~ (L1 resp N).Utgången är avsedd att kopplas till ett relä/kontaktor, vilken spärrar respfrisläpper den yttre värmekällan.Det kan vara en kortslutning av en termistor, spärr av en brännarsignal ellerfrånkoppling av eleffekten till en produkt.Välj därför lämpligt relä/kontaktor med 230V spole.Då utgången är spänningssatt: yttre värmekällan skall vara inkopplad.Då utgången inte är spänningssatt: yttre värmekällan skall vara frånkopplad.______________________________________________________________________________Lämpligast är att hitta ett relä/kontaktor som har flera in/ut-gångar, för du måste styra både elpatroner och oljebrännaren. Vilken värmekälla, EL eller OLJA, som skall användas vid tillskott, görs som normalt via din gamla omkopplare. Jag lät reläet/kontaktorn påverka rundstyrningskretsen i pannan för att köra el samt lät en annan kabel påverka matningen till oljebrännaren vid oljedrift.// GrolimJa, men nu är det så att de gammla omkopplarna är helt döda nu, kvittar vad jag väljer så går elen in.
Angående problem 1:För att den yttre värmekällan skall kopplas bort krävs att framledningstemperaturens är-värde är högre än bör-värdet i 45 minuter, om jag inte missförstått det hela. Att du har 48 grader på bör-värde på returen stämmer om den yttre värmekällan är inkopplad men att du har 50 grader bör-värde på framledningen vid +grader låter konstigt!. Vad var är-värdena på både fram och retur när du läste av dessa temperaturer? vilken temperatur har du inställt på din panna? Har du inomhusgivare? vilka temperaturer har du för kurvlutningen?/Hasse
Citat från: mindshaker skrivet 12 januari 2006, 18:54:11Citat från: grolim skrivet 12 januari 2006, 14:47:56Så här säger installationsmanualen till CTC EcoLogic:______________________________________________________________________________YVK, yttre värmekällaMed yttre värmekälla menas pannans uppvärmningsanordning (spetsvärme).Kan vara oljebrännare, elpatroner eller både och. Vid shuntlösa system ärdet i regel en elpanna.När värmepumpen ensam klarar värmebehovet skall yttre värmekällan varaspärrad.Yttre värmekälla spärras enl följande:På EcoLogic’s inkopplingsplint finns en utgång som heter ”YVK”.230V 1N~ (L1 resp N).Utgången är avsedd att kopplas till ett relä/kontaktor, vilken spärrar respfrisläpper den yttre värmekällan.Det kan vara en kortslutning av en termistor, spärr av en brännarsignal ellerfrånkoppling av eleffekten till en produkt.Välj därför lämpligt relä/kontaktor med 230V spole.Då utgången är spänningssatt: yttre värmekällan skall vara inkopplad.Då utgången inte är spänningssatt: yttre värmekällan skall vara frånkopplad.______________________________________________________________________________Lämpligast är att hitta ett relä/kontaktor som har flera in/ut-gångar, för du måste styra både elpatroner och oljebrännaren. Vilken värmekälla, EL eller OLJA, som skall användas vid tillskott, görs som normalt via din gamla omkopplare. Jag lät reläet/kontaktorn påverka rundstyrningskretsen i pannan för att köra el samt lät en annan kabel påverka matningen till oljebrännaren vid oljedrift.// GrolimJa, men nu är det så att de gammla omkopplarna är helt döda nu, kvittar vad jag väljer så går elen in.Hej igen!Koppla så här så fungerar det.På CTC 1100 skall du koppla in på plint 8-9 för oljedrift, 5-6 för eltillskott. Ett 5-poligt relä behövs där den ena kopplas sluten den andra öppen krets. Mvh. Jätten
Kolla in bilden här nedan så ser du var jag integrerade mitt relä med EcoLogicboxen + kablaget till pannanOBS!! CTC levererar INTE med något relä när du köper pump och styr av dem, reläet får du införskaffa själv.// Grolim